Gå til innhold

Flesketur til Sverige

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hmm.. nå er jo ikke jeg noen økonomiekspert, men er det ikke sånn i disse dager, at det er lite penger i omløp i Norge, det er derfor vi har en skikkelig økonomisk nedgangstid? Da reiser vi selvfølgelig sporenstreks til Sverige og legger igjen pengene våre der. Det redder jo en del norske arbeidsplasser, vet jeg...

Dette er ikke ment som kritikk til HI, men til dere som er helt ukritiske til å kjøpe utenlandsk kjøtt i svenske butikker. Tenker dere overhodet på at vi produserer mat i Norge også, at det kan være lurt å støtte opp om disse produsentene? Kjøper dere utenlandske varer i norske butikker eller er dere bevisst på å kjøpe norske varer her hjemme?

Hilsen grensekommune-beboer-som-ikke-handler-i-Sverige.

Hvorfor i alle dager skal vi la være å spare penger ved å handle i Sverige, for å støtte opp norsk landbruk som er overkompensert fra staten (les oss skattebetalere)??? Enten er det lønnsomt å drive kjøttproduksjon i Norge eller ikke. Og sånn det er per i dag er det ikke det, og vi vanlige folk handler det som er rimeligst.

For noe annet har vi slett ikke råd til i disse ulvetider.

"Overkompensert fra staten"... Ja den var ny.. Hvis vi teite forbrukere gadd å betale for maten som bonden gir oss i stedet for å stappe pengene ned i de feite lommebøkene til allerede feite rikinger som Reitan og Hagen, ja da skulle jeg vært enig med deg.

Og nok engang må jeg påpeke at på 60 tallet brukte vi drøyt 40% av inntekten vår til mat, på 2000 tallet bruker vi 11%..

Merkelig gitt, at det er Hagen som driver millionbutikk, og ikke naboen som er eggprodusent.

Annonse

Vårt lille regnestykke, nok 2000 ,- :

Sandefjord-Strømstad gratisbilett,

1 røyker i familien, båt-pris 10 pk tobakk(eventyr) 500,- i norge 1600,- spart1100,-

Så de pengene vi sparer på tobakk bruker vi 800,- til rent kjøtt som vi har til middag i 1 måned. De resterende 300,- går til litt mat/bensin

underveis.

Ellers har vi ca 400,- til tørrvarer/ost.

Dette gjør vi en gang i måneden, å ja vi sparer penger på dette. Eneste vi "taper" er en halv dag kontra 1 time på butikken borte i gata. Men det blir en tur og vi koser oss. Tar selfølgelig med til familie hvis de trenger noe.

HI igjen.

Takk igjen til dere som har gitt gode råd!!!

Ble tur til Tückors.

Bensin, bom og mat underveis(tar det som en tur og!) ca 500,-

3 t kjøring totalt.

I følge valutakalkulatoren på Aftenposten har vi spart drøye 300,- på valutakursen. Får sjekke visaen senere =)

Gjort et kjapt overslag (sammenlignet med prisene i Rema 1000, Rimi, Kiwi og Prix sine tilbudsaviser+hva jeg vanligvis betaler for barnemat)

ca 200,- barnemat

ca 170- Kylling filet

ca 50,- Bacon i terninger

ca 80,- karbonadedeig

ca 50,- pasta

Bare disse varene og valutaen er ca 850,- spart. Stor fryser så har handlet stort inn da...

I tilegg har vi kjøpt endel annet kjøtt/ost jeg ikke får sammenlignet prisen på. Handlet et par ting på apoteket som også er mye billigere!

Tja kaller man en ikke røykende famile på tur i stasjonsvogn for rånere og harry så er jeg visst skyldig!

Vi hadde uansett en kjempefin tur. Morsomt å handle i butikker med litt annet vareutvalg og ikke minst litt bedre utvalg i pålegg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...