Gå til innhold

Flesketur til Sverige

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er det dummeste jeg har hørt!!

Hvordan kan du si at det er bedriten kvalitet på kjøttet?

Jeg bor i Sverige og kjøttet er supert, det!!

Og til HI, Svinesund er vel greiest? Der har du Nordby-senteret med masse butikker, eller Svinesund, med matbutikker, barnebutikker, hønan agda ;o), mm.....

Annonse

JA middagsglass, frutti og barnedrikker er hvertfall billigere i sverige. Er på Euro Cash på Eda vi bruker å handle sånnt.

Hvis man røyker så er jo det billigere i Sverige.

På Eda supermarked så koster 2kilo kyllingfilet 89svenske kr.

Sist kjøpte vi hel ytrefilet til 129kr kiloen der også:) Bacon og flesk er mye billigere i det andre landet.

Vi drar ikke bare til Sverige for å handle mat. Men vi tar det som en tur og koser oss masse:)

Kyllingfiletene er muligens større- sannsynligvis også mer stappa med hormoner.

Kjøttdeig og karbonadedeig er nesten bare vann- har prøvd å steke noe av det griset der, og da var det slutt på å handle i Sverige, gitt...

Foreldrene mine tar Sandefjord-ferga over innimellom, mest som kosetur, og da spør de alltid om det er noe vi vil ha- svaret er det samme hver gang: Bacon. Eneste vi handler fra Sverige, og da er det virkelig ikke noe poeng å dra dit for å handle for oss.

Bor du syd for Oslo må vel Svinesund og Nordby være enklest. Ser man an kvaliteten litt, er det vel så mye kjøtt av god kvalitet på Svinesund som her hjemme. Kjøttdeigen f.eks. er ikke så full av vann. Selv er jeg gæærn nok;) til å kjøpe irsk kjøtt og også kjøtt fra andre europeiske land. Og lammesteken fra New Zeeland var helt fantastisk. Har du med partner er jeg overbevist om at man sparer inn turen og vel så det. Selv bare med kjøttkvota. Dette har jeg regnet på mange ganger.

Vi varierer litt.

Vi bor på Lørenskog utenfor Oslo, og vi drar ofte til Charlottenberg! Det er akkuratt samme kjøpesenter og butikker som på Nordby (Olav Thon der og), men fordelen er at det er mye mindre folk i Charlottenberg! :)

Samt at du har alle disse Eurocash osv på vei fra kjøpesenteret til grensen! :)

Og det forundrer meg stadig at mange ikke vet at det korteste for alle sør for Oslo er å reise om Ørje til Töcksfors (langs E-18), men som folk flest i dette landet, så aner dere vel ikke at reiseruten eksisterer?

Thon shoppingcenter: http://www.tocksforsshopping.se/

Du skal være klar over at veldig mye av varene man får kjøpt i Sverige slettes ikke er billige. Men når man først er der, så rapper man med seg det som er i hyllene. Ta feks. krydder, bleier og kattemat, det er vel nesten dobbelt pris av hva som er i Norge. Avgiftssystemet på alkohol er nokså anderledes enn i Norge, så det eneste som det faktisk er noe å spare på å kjøpe i Sverige, er vin. Tobakk og snus er billigere, men kvotene er små, så skal du tjene inn noe, så må du fylle bilen med ikke-røykere for å ta med deres kvote også.

Det kjøttet du kjøper (eks. kyllingfilèt til 89 kr for to kg), det er så dritfullt av saltvann, og i tillegg så er den ofte dansk. Sjekk opprinnelsesland før du putter i kurven. Veldig mye argentinsk og brasiliansk kjøtt i hyllene også.

Det som imidlertid er artig med en svensketur, er at vareutvalget gjerne er litt anderledes enn det vi er vant til her i gamlelandet. Du kan jo ta det som en tur, men vær litt prisbevisst, det kan være mye å spare på å gjøre bleiehandelen på Rema 1000 på norskesiden. God tur!

Annonse

Vi kjøper kyllinfileter, bacon, ost, fullkornsris, fullkonss coscos, kjøttboller, hamburgere, vin, svinefilet, og annet kjøtt, kjøttdeig med 10%fett.

Vi kjøpper så mye vi har lov til og ikke bare sparer vi penger bare på storhandelen men også at det blir ferre handleturer her hjemme så da kjøper vi ikke med oss noe unødvendig og vi sparer tiden vi heller kan bruke på andre ting.

Koselig tur får vi også.

Kjenner flere familier som trodde de sparte masse på å handle i Sverige og ville ikke tro oss når vi sa at det skal utrolig mye til å spare på sånn tur.

Pipen fikk sannelig en helt annen låt når vi sammenlignet budjsetter!

De sluttet umiddelbart å bruke tid og bensinpenger på harryturene.

Vi bor langs grensen og har i høst gått over til å ukehandle i Sverige. Og jo, det er masse å spare! Men det lønner seg å være litt prisbevisst, for det er sant at ikke alt er billigere. F.eks. bleier som det blir nevnt her.

Men hvis du trenger å hande NAN, middagsglass, fruktpure og barnegrøt så er det masse å spare. 15 kr sparing på en pakke nan er helt greit for meg! Ellers er mye av frukt og grønt billigere i Sverige. Det er også melk og ost.

Når det kommer til kjøttet må jeg si at vi aldri har fått dårlig kjøtt i Sverige. Og selv om vi kun har lagt ukehandlinga dit i høst har vi handlet kjøttet der de siste 6 årene. Når det kommer til kyllingfiletene så synes jeg man får litt igjen for å kjøpe noen av de litt dyrere variantene. Spesielt Guldfågel har gode produkter. Jeg kan ikke skjønne at man får dårlgere produkter der enn her hjemme. Hadde vi bodd i Sverige så hadde jo dette vært våre vanlige handleprodukter. I tillegg er det jo ganske stor turnover i diskene der da, siden så mange handler der.

Jeg tør meg også på kjøtt fra f.eks. Irland. Tenk når vi er på tur i utlandet da. Dere som ikke handler kjøtt fra andre land, spiser dere kun vegetarmat når dere er på ferietur rundt om i verden? Da vet man jo i hvertfall ikke hvor ting kommer fra og hvordan det er behandlet. Det vet man søren meg ikke her i landet heller, når jeg tenker meg om. Etter å ha sett Hellstrøm på TV 3 så tror jeg vi får i oss mye forskjellig på restauranter og kiosker her i landet også. Som sikkert er smuglet over grensen uten kjøleelementer eller noe. Hørte forresten om x antall kg pølser som nettopp ble oppdaget i MOTORROMMET!! på en bil.....

Så ta deg en handletur og kjøp kjøtt med god samvittighet. Sjekk litt priser, men mye er billigere enn her hjemme. Og hvis du vil unne deg noe godt på turen så koster kakene i frossen-disken opp mot halvparten av det de koster her ;)

Er det virkelig noe å hisse seg så opp for da? Prøvde bare å gi HI et konstruktivt innlegg om at en del er billigere i Sverige. Selvfølgelig skal man ikke fly over og ukehandle når man ikke bor langs grensen!

Hun får jo selv vurdere om hun trenger å handle av de tingene som er billigere i Sverige og om det lønner seg for dem å ta den kjøreturen. Kanskje man har lyst til å ta det litt som en kosetur også?

Jeg stoler på at HI, som innlegget var skrevet til, har nok sunn fornuft til å tolke innlegget mitt som det hyggelige svaret det var ment som. Og at hun selv vet hva som er best for dem.

Himmel hvorfor er folk så sure? Hvis dette innlegget provoserer noen, så skjønner ikke jeg...men men folk er forskjellige.

Uansett HI her kommer forhåpentligvis noen konstruktive svar.

babybutikker:

Babyproffsen på Nordby, Kattis Babyshop i strømstad (har bla emmaljunga) eller happyland rett etter grensen. Syns Happyland er billigst og de har ofte bra tilbud. Og ammestol!

Ring og sjekk priser og utvalg før du reiser. Og det er MASSE å spare!

Mat har jeg stort sett handlet på Nordby. Kjøper alltid karbonadedeig, kjøttboller, parmaskinke, masse ost, kylling og barnemat. Vær bevisst på prisene, som feks bleier er dyrt. Syns kvaliteten på kjøttdeigen er helt super, og barna elsker kjøttbollene så det blir med noe av det også. Parmaskinke er nesten halv pris av Norge. Kan også anbefale en god balsamica som koster ca 40 SEK, Heter ZETA Cream di Balsamico og er kanongod.

SKO

Jeg er alltid innom Skopiraten. Gigaharry butikk, men cherox er feks 100SEK billigere i Norge + kursdifferanse. Mye også å spare på barnesko fra Kavat. Husk å måle foten til barna først.

Også en tur på Systembolaget selvsagt. Husk å ta med øl herfra, det de selger i butikken er det lav alkoholprosent på.

Og ha en GOD tur!

tar selv en tur ca hver trendje mnd og fyller opp. Reiser med en venninne og spleier på bensin og koser oss masse. Bare tull at det ikke er penger å spare! Og til dere kritikere, jeg er en ikke-røyker, har god utdannelse og bor på "beste vestkant" så det er mange som drar på sverigetur som ikke oser rullings og løper rundt i joggebukse....

Jeg bor i Sarpsborg, og er og handler i Sverige nesten hver uke. Og jeg har vært gal nok til å kjøpe okse indrefilet fra Brasil..Og jeg overlevde! Senest i går hadde vi nydelig helstekt indrefilet av svin til middag, og den kosta 79 sek pr kilo, ganske mye billigere enn hjemme:) Jeg velger karbonadedeig framfor kjøttdeig, synes den er bedre, men kjøper stort sett den irske. Har aldri fått dårlig kjøtt der, og har handla på grensa i en del år nå...

Etter at kjøttkvota ble økt, så sparer man inn selv en tur fra Oslo hvis man er flere i bilen, hvis man velger varer som er dyre i Norge, gidder ikke fylle opp bilen med pølser og koteletter...

Er nok en grunn til at parkeringsplassene i helgene er fylt opp med biler fra hele Østlandet (Oslo, Akershus, Buskerud, Vestfold og Telemark er bra representert)

Men la de sære holde seg hjemme, så blir det mindre k og stress for oss andre;)

Enig med Tuxie her og vil bare legge til: Hurra for alle anonyme som klarer å slenge dritt i de minst kverulerende innleggene...

Greit nok at dette er et anomymforum, men det er mulig å ha et snev av vanlig folkeskikk likevel!

Men over til HI's spørsmål: Jeg har heller aldri hatt noen dårlig erfaring med svenskehandelen, og er fullstendig klar over at jeg ikke alltid har spart så mye penger på å handle over grensen, men det er like mye for turen sin del og at vareutvalget er noe annerledes at vi handler i Sverige! Er man litt selektiv så finner man også en del mat der som er sunnere enn maten vi finner på butikkene (de fleste) her i Norge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...