trillemamma Skrevet 24. oktober 2008 #1 Skrevet 24. oktober 2008 Huff, nå ligger hun og griner, men jeg går inn til henne hele tiden. Kan jeg ta henne opp også? Hvor lang tid tar det før hun sovner? Tror dere? Stakkars jenten. 3 måneder gammel og ingen kosepupp i munnen når hun skal legge seg for natten.
Blafrende Hengejur♥♂08♂13? Skrevet 24. oktober 2008 #2 Skrevet 24. oktober 2008 huff, er vondt når man skal lære de å sovne av seg selv, men det må jo bare gjøres, for barnets del og din egen. du kan jo prøve å lette overgangen ved å legge henne i vogna og rugge henne i søvn, og når dette går bra, sikkert på noen få dager begynner du i vogna og deretter løfter over i senga eller legger bagen til vogna i senga og rugger bagen i senga til hun sovner. Hvis hun tar smukk så ha litt mm på smukken og gi henne det når hun begynner å gråte, etterhvert gir du smukk uten mm annehver gang og trapper gradvis ned. Gråte vil hun gjøre uansett fordi småttingene ikke liker store forandringer. er skummelt vettu, og uvant. Ta henne minst mulig opp, med mindre hun gråter seg skikkelig sår, trøst med kos og stryk og sang ved senga/vogna:) etter en ukes tid har dere det inne;)
trillemamma Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 24. oktober 2008 En uke? Hjelp. Jeg skal nok klare det, men sambo vil ikke klare en uke med skriking om kveldene, ikke når han vet at puppen hjelper. Jeg tar ikke vognen opp. da må den bæres opp 4 etasjer og jeg er alene hjemme. Jeg får bare sitte på sengekanten med henne.
Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #4 Skrevet 24. oktober 2008 3 måneder.. så tøff du er.. her er lillegutt snart 8 måneder og jeg har ikke hjerte til å ta fra ham nattflaska... selv om jeg vet jeg burde..
trillemamma Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 24. oktober 2008 Dette er jo for godt til å være sant. Jeg begynte å synge vuggesang for henne, en sang jeg vet hun liker, og nå når jeg gikk ut av soverommet, hadde hun nesten sovnet. Flinke jenten min.
lille sprelle Skrevet 25. oktober 2008 #6 Skrevet 25. oktober 2008 hvorfor så tidlig? Så lenge hun ikke har fått tenner og får ev bare brystmelk så er vel det ikke nødvendig enda? Hvis du absolutt vil, så er det likvel en grei ting å ha en fast leggerutine og så være tilstede med en hånd på henne til hun sovner, ev. også synge en fast sang.
Labambie Skrevet 25. oktober 2008 #7 Skrevet 25. oktober 2008 Nei nei nei! Det er altfor tidlig! De forstår ingenting av sånt før de er minimum 6 mnd gamle... Bare KOS deg med den lille babyen din, la henne få det hun trenger!!! Ikke stress med sånt.. Det kommer skal du se.. Det er ikke bra for så små!!
trillemamma Skrevet 25. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 25. oktober 2008 Jeg ville gjøre det nå så tidlig, for jeg tror det blir bare verre og verre dess eldre hun blir. Det virker som det stemmer. Hun roet seg nesten med en gang jeg begynte å synge for henne, knapt en halvtime, så sov hun. Med storebroren var det verre. Han var 6-7 måneder gammel og det tok 3 timer før han sovnet.
Yo&La+spire Skrevet 25. oktober 2008 #9 Skrevet 25. oktober 2008 Uff, stakkars lille da....enig i at det er altfor tidlig. Snuppa vi laerte seg selv aa sovne uten pupp, naar hun var 7-8 mnd, uten skriking og vondt. At jo tidligere jo lettere er saa vidt eg vet en myte....Lettere for foreldrene ja, fordi saa smaa barn er svakere og "gir lettere opp". Men lettere for barnet er det nok ikke... men men, det er ditt valg....Eg sier bare at eg ville aldri tatt fra jenta mi den kosen og maten hun trengte og ville ha, hverken naar hun var 3 mnd eller naa.
Huldretussa ' en av hver sort' Skrevet 25. oktober 2008 #10 Skrevet 25. oktober 2008 Er ikke enig i at det nødvendigvis er for tidlig. Gutten vår fant søvnen selv når han var ca 3mnd. Det med å sovne med puppen er en uvane som kan være vanskelig å bli kvitt senere. Men da må jeg si at jeg her snakker om å sovne med puppen i munnen, ikke å amme i senga for så å legge den lille i sin egen seng. Om hun roer seg fint om du bare synger til henne er det jo helt topp! Men om det bare blir hyl og skrik ville jeg ikke gått for denne løsningen, som andre her sier er hun alt for liten til å forstå hva som skjer. Da ville jeg ha bysset osv, for gradvis å venne henne til å sovne i sengen sin. Må bare si at hos oss ble det bare slik av seg selv. Var en morgen jeg ikke orket å stå opp når han våknet, så jeg lot han bare ligge i sengen sin fordi han ikke skrek, etter en liten stund sovnet han igjen. Så da fant jeg ut at vi bare skulle putte han i sengen og sette på uroen med musikk over sengen når han skulle sove. Jammen funket det ikke allerede dag en! Du får prøve deg fram, men ikke la henne ligge å hyle. Som sagt er det alt for tidlig til at hun skjønner/ lærer noe som heldst av det.
Bianca83 Skrevet 26. oktober 2008 #11 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg må si jeg blir litt gal av å lese alle innleggenet til dere som mener at det er for tidlig for en baby på 3 mnd å ikke sovne til puppen. Hvor har dere det fra? Det er jo ikke snakk om at babyen skal ligge å skrike for det, bare ikke sovne med puppen i munn, og slik HI skriver så er hun jo der med babyen hele tiden. Her har jeg konsekvent ikke latt henne få gjøre det fra tidlig -tidlig, og slipper nå i 6-7 mnd å avvenne på det hvertfall. Nei, det er bare sunt å lære barnet gode innsovingsvaner tidlig -absolutt ikke farlig - og nei, jeg mener ikke ved bruk av ferber og skriking selvfølgelig. Til HI, fortsett med å prøve å få inn rutiner på innsoving du. Det er bare bra for deg og den lille, ikke noe farlig med det, og ikke for tidlig som enkelte her påpeker! Og så får enhver gjøre som de selv vil selvfølgelig, men de som lar ungene sovne til puppen frem til 6-7-8mnd gjør ungen bare en bjørnetjeneste mener nå jeg.
LilleBanan blir storebror Skrevet 26. oktober 2008 #12 Skrevet 26. oktober 2008 HELT ENIG med babydream!
Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #13 Skrevet 26. oktober 2008 Min sovnet selv rundt ca 3 mnd. Fordi som lurte på hvem som anbefalte dette står det faktisk på DIBs egne sider http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/f_rste_leve_r/tre_m_neder/du_h_rer_p_gr_ten_om_barnet_er_tr_tt Men prøvde at det skulle skje med minst mulig gråt. Så jeg ammet, eller vi bysset til han var på vei til å sovne-da la vi han ned i sengen sin. Gikk veldig smertefritt, dvs han kunne gråte noe mens vi bysset han. De kan jo gjerne gråte fordi de er overtrøtte også. Vi brukte smokk forresten. Det tok under en uke. Lykke til!
(,")Elsker *Lunajenta* mi(",) Skrevet 26. oktober 2008 #14 Skrevet 26. oktober 2008 Til babydream å hun nedenfor: Jeg blir "gal" av å lese om alle de som synes slikt er helt greit og at det ikke er for tidlig. Greit at vi har forskjellige meninger, vi gjør jo det vi selv ønsker med barna våre men jeg fikk lyst til å svare tilbake!! Synes mange stresser sånn med at de skal sovne selv, sove uten pupp/mat på natta osv... Det skjønner ikke jeg! Hvorfor stresse sånn? Slik at det skal bli lettere for mor og far å at de skal få sove hele natten? Er vel ikke så mange andre grunner til det tipper jeg!? Om det er det så kom med dem. Fordi om de vil sovne til puppen når de er 3 mnd betyr ikke det at de kommer til å gjøre det til de blir 3 år liksom. Høres ut som noen mener at man bør avvenne slikt så tidlig som mulig eller ikke venne de på det i det hele tatt for da kan det komme til å bli en "uvane". Det blir ikke en uvane som varer i mange år. Enda er de bare spedbarn, de har ligget trangt og godt inni magen i 9 mnd, jeg mener at det beste er å la de få en så myk overgang til tilværelsen uten for magen som mulig. Så klart vil de sovne til puppen, det er jo så trygt å godt, kjenner mammas puls og ligge der trygt i hennes favn! Selvfølgelig er det der de vil sovne! Det er jo veldig forståelig. Så lenge det ikke er veeldig slitsomt for mor og far synes jeg mye skal foregå på barnets premisser, ikke for at det skal være lettest for mor og far. Mor har permisjon, er lønnet for å være hjemme med barnet, la nå barnet få det det vil. Jeg synes det er helt greit å prøve en kveld å legge barnet i egen seng, bysse det, synge for det osv.. Bare for å se om det er greit for barnet. Men blir barnet urolig av dette synes jeg man skal fortsette med puppen å prøve igjen en annen gang. Snuppa mi skulle som sagt også sovne til puppen, jeg har aldri avvent henne med det, hun avvente seg selv. Så for meg ble ikke det noe "problem" eller en "dårlig uvane" som vi måtte fortsette med leeeenge. Etter at hun ikke trengte puppen for å sovne var det en periode hun skulle bysses i søvn, sovne i fanget, trilles i søvn blandt annet. Ja, vi har vært gjennom mange faser. Nå er jenta 9 mnd å hun er den enkleste i verden å legge. Natt som dag. Er bare å legge henne i senga eller vogna med smokke og kos å hun sovner på 5 min. Er aldri noe sutring eller noen ting. En sjelden gang kan det være men da er det alltid noe, noe som plager henne eller så er hun ikke trøtt! Da får hun komme opp å vi prøver igjen om en halv time å da er det greit! Dette er ikke kritikk mot HI, mener ikke å si at hun gjør noe "galt" men jeg kommer med min mening og min erfaring. Dette er et diskusjons forum så det er åpent for alt. Å du babydream spør hvor jeg har dette fra..? Jeg har det egentlig ikke fra noen steder, det er morsinstinktet mitt som forteller meg det. Er dette jeg har ment er best for meg å datteren min å det har vist seg å fungere for oss! Beklager at det ble litt langt!
Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #15 Skrevet 26. oktober 2008 Har en komentar til. Helsesøsteren vår( ei vettug dame!) anbefalte faktisk at babyene trenger å lære å finne søvnene selv. Når babyene sover har de mange små oppvåkninger i søvnperioden. De babyene som er ahengig av å bli ammet i søvn, kan også få problemer med å sovne selv om natta etter slike små oppvåkninger. Det sier seg selv at det blir veldig slitsomt både for mor og barn. . Men jeg tenker at man kan hjelpe babyen til å finne søvnen selv på babyens premisser!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå