SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 30. november 2008 #26 Skrevet 30. november 2008 Helt enig.. Føler også at noe skurrer fælt
Julimams Skrevet 30. november 2008 #27 Skrevet 30. november 2008 Signerer her.. Skummelt om det viser seg at det stemmer, men det virker nesten litt for utrolig til å være sant!
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 30. november 2008 #28 Skrevet 30. november 2008 Ikke for å tråkke på tær liksom
Libido- Skrevet 30. november 2008 #29 Skrevet 30. november 2008 Jeg reagerte også på det korte mellomrommet. men følte jeg ikke hadde nok peiling til å kommentere det. Men her er det snakk om 4 uker til man bestiller time til screening til man er ferdig med cellegift og oppgitt.
Puncky med nr tre i magen Skrevet 30. november 2008 #30 Skrevet 30. november 2008 Jeg har ikke greie på dette jeg, men jeg har ikke vansker med å tro på historien i hvertfall. Kjente to som ikke visste de hadde kreft før de var "oppspist". Den ene er min søsters svigerfar. Da det ble oppdaget gav legene han maks 3 mnd mener jeg å huske. Nå viste det seg at han holdt ut i over to år, men ingen skjønner hvordan. Han var svært syk hele tiden, og lå bare og ventet. Så jo, det går ann å ikke vite at en har kreft, og dø bare uker etter at man får vite det.
Herlige barn har jeg fått Skrevet 30. november 2008 #31 Skrevet 30. november 2008 Synes denne spøken har gått for langt, har en god venninne som hadde strupekreft og jeg kan love deg at du hadde merket det for lengst om du hadde fått det! Man blir ikke screenet fra den ene måneden til at man under 2 måneder ligger for døden. Søk hjelp fremfor og spre frykt er mitt råd til deg. For de som er intressert i og lese mer om kreft, kan dere se på kreftforeningens sider som er kreftforeningen.no
Herlige barn har jeg fått Skrevet 30. november 2008 #33 Skrevet 30. november 2008 De fleste får heller ikke bare en cellegiftbehandling dette er fordi den ene behandlingen kan hende den ikke funker eller tar så godt på kreftcellene som ønskelig og da må man førsøke en til og det går ikke bare 1-2 dager før man kan begynne på en ny kur! Her er også noen av symptomene på strupekreft for de som er intressert: Først og fremst langvarig heshet. Det vil si heshet som varer flere uker uten å gi seg. Vi pleier å si at heshet i mer enn to måneder ER strupekreft inntil det motsatte er bevist! Først når hesheten har vart lenge kommer andre symptomer som pustevansker og kuler på halsen. Er man hes i lengre tid SKAL man altså komme seg til lege snarest.
Herlige barn har jeg fått Skrevet 30. november 2008 #34 Skrevet 30. november 2008 Mer om strupekreft: Strupekreft er en sjelden krefttype som i hovedsak rammer menn. Hos to av tre sitter kreften på selve stemmebåndet. I så fall er heshet det første symptomet. Hos mer enn halvparten er dette det eneste symptomet. Andre tegn kan være smerter, problemer med å svelge eller irritasjon i halsen. Gå raskt til lege ved unormal heshet. Spesielt røyking regnes som den viktigste enkeltfaktoren til strupekreft. Bruk av alkohol kan også virke inn. De to faktorene forsterker hverandres kreftfremkallende virkning. Blir kreften oppdaget tidlig kan den ofte helbredes med strålebehandling. Hvis ikke, kan det bli nødvendig å operere. Hele strupehodet blir fjernet for å sikre at alle kreftceller er borte. Luftrøret blir ført ut på halsens forside rett over brystbenet. Det blir da et lite hull foran på halsen som man puster gjennom. Operasjonen har som regel ingen betydning for evnen til å kunne spise og drikke normalt, men pasienten må lære å snakke på nytt. Lyden skapes med spiserørstemme, talevibrator eller taleprotese. (Kilde: Helsenytt for alle)
xxxJulianexxx Skrevet 30. november 2008 #35 Skrevet 30. november 2008 Mener dere egentlig å si at dere ikke tror på dette eller?
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 30. november 2008 #36 Skrevet 30. november 2008 Jeg har mine tvil. og stemmer det sorry. Men hele historien virker litt sånn.. ja..
Julimams Skrevet 30. november 2008 #37 Skrevet 30. november 2008 Enig med Lilo. Helt tragisk om det er reelt, men det virker litt for utrolig...
Herlige barn har jeg fått Skrevet 30. november 2008 #38 Skrevet 30. november 2008 Ja jeg har jobbet på kreftavdeling i nesten 4 år og jeg tror ikke noe på dette. Mulig hun kan ha strupekreft, men det er noe som ikke stemmer når hun etter 1 cellegiftbehandling ligger for døden og hun for litt over 1 måned siden fikk stilt diagnosen helt tilfeldig av en screening når man begynner og få symptomer i god tid i forveien. I tillegg er strupekreft i motsetning til kreft i mage sjelden at det sprer seg så raskt og spesielt ikke metastaser til hjernen på så kort tid. Jeg kunne tenkt meg og vite hvor du får/mottok behandling og hvem som er din behandlende lege? Det skulle da ikke være farlig og legge ut her ettersom legen har taushetsplikt! Hvor tok du screeningen? Fikk du ingen symptomer på at du hadde strupekreft i og med at dette er en av de krefttypene som man kan ha misstanke om rimelig raskt? Er også menn for hyppigst får denne krefttypen!
Libido- Skrevet 30. november 2008 #39 Skrevet 30. november 2008 Nei. Men jeg skal innrømme at jeg alltid er svært betenkt med slike innlegg. Nettopp fordi det har vært så mange falske. Kjempesynd for de som virkelig snakker sant og trenger støtte. Derfor er det kanskje best å holde kjeften sin.. uansett hva man tror. Jeg er desverre ikke flink til det.. =S
xxxJulianexxx Skrevet 30. november 2008 #40 Skrevet 30. november 2008 Jeg vet ikke hva jeg skal tro jeg da men. Vi må jo egentlig bare håpe at det ikke stemmer.
SlitenÅtrøtt.. alltid & støtt Skrevet 30. november 2008 #41 Skrevet 30. november 2008 Ikke jeg hell:D
Gjest Skrevet 30. november 2008 #42 Skrevet 30. november 2008 Herlige barn har jeg fått, jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen jeg. Hun kan ikke ha kreft med spredning fordi hun hadde bestilt time for 1 mnd siden???? Har du lest begge innleggene eller? Det ble på u.l screening for 1 mnd siden avdekket kreft med spredning, hun fikk det ikke i ettertid.... bakgrunnen for avsluttet stråling kan være mange årsaker....
Herlige barn har jeg fått Skrevet 30. november 2008 #43 Skrevet 30. november 2008 Uansett hva du tror så er det noe i dette innlegget som ikke stemmer, ikke virker det som hun fikk noen symptomer heller før hun "plutselig" fikk diagnose strupekreft! Strupekreft er ikke noe man bare får over "natten" Det har man symptomer på en god stund før man evnt oppsøker lege. Oppsøk en kreftlege gjerne spesialist på strupekreft så vil du nok skjønne hvorfor jeg ikke tror noe på dette innlegget!
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 30. november 2008 #44 Skrevet 30. november 2008 Synes det er helt forferdelig, at enkelte kan kommentere noe så tragisk, på en slik måte som er gjort her. Har dere virkelig lest det andre innlegget til HI? Når det gjelder kreft, så er det unntak, og man kan ikke si, at det er "sånn,eller sånn". Og det bør noen som har jobbet på en kreftavdeling i 4 år vite! Selvfølgelig må man få tro det man vil, men å skrive på en slik måte, som at HI er en løgner, synes jeg er stygt. Tenk om historien er helt sann, og så kommer dere med slike kommentarer. Nei, enkelte ting burde dere kunne holde for dere selv. Håper virkelig ikke lionkittens lar disse kommentarene gå inn på seg.
mamma`n til nurk Skrevet 30. november 2008 #45 Skrevet 30. november 2008 Min mormor døde av leverkreft etter å, mest sannsynlig, hatt kreft i flere år. Hun visste ikke hun var syk før 6 uker før hun døde. Så det er fullt mulig å dø av kreft få uker etter diagnosen, uten å ha noen særlig med symptomer! Når det er sagt, så håper jeg virkelig det var en ond spøk, for jeg unner ingen å måtte dø fra barnet sitt i så ung alder! Dessverre er nå virkeligheten slik at dette skjer! Hver dag så dør unge mennesker av kreft, mange har da vært syke i flere år, og noen få kun i noen uker..
mamma`n til nurk Skrevet 30. november 2008 #46 Skrevet 30. november 2008 Mente at de da har VISST at de var syke.
trippeltopp Skrevet 30. november 2008 #47 Skrevet 30. november 2008 Er det hold i historien er den fryktelig tragisk - men situasjoner som denne er dessverre en realitet for alt for mange. Personlig så synes jeg det virker litt underlig at legene alt har gitt opp etter én cellegiftkur, da leger normalt pleier å informere pasienten om at en ikke kan forvente de helt store resultatene etter første kuren. Men jeg gidder ikke spekulere særlig i det; tragisk om det er fakta, tragisk om det er fri fantasi.
trippeltopp Skrevet 30. november 2008 #48 Skrevet 30. november 2008 Jeg beklager, da jeg leste innlegget en gang til ser jeg at vedkommende har mottatt strålebehandling, ikke cellegiftkur.. Synes likevel det virker litt rart at behandlingen nå er avsluttet, da vedkommende fant ut om kreften for bare en mnd. siden... Fra pasienthåndboka.no, om behandling av strupekreft: "Strålebehandlingen gis daglig, fem ganger i uken, i seks til syv uker. Behandlingen tar kun noen få minutter hver gang." Tar man seg bryet med å lese litt om strupekreft ser man også at operasjon er legenes alternativ nr to, dersom strålebehanlingen ikke gir resultater.
Twintipp og himmelblå Skrevet 30. november 2008 #49 Skrevet 30. november 2008 Og stille spørsmåøstegn ved dette er helt horribelt spør du meg. Lurer på hva enkelte har opplevd jeg, som er så skeptiske til alt. Det er alltid en overill fare for at ting som blir publisert på nett ikke stemmer overens med virkelighet, men at dette her er et helt prekært tilfelle er det ikke. Dette er en virkelighet som lever hos mange rundt i vårt langstrakte land. Når det er sagt, fikk min mor beskjed om at hun skulle få strålebehandlinger. Var inne og tegnet opp og gjorde alt klart. For så og måtte reise inn dagen derpå og få kontrabeskjed om at all behandling blir avsluttet.. Hadet bra. Så brutalt kan det være. På 1 års dagen til sønnen min hjalp mamma meg med alle kakene, gjorde alt hele helgen,gjorde rent og ryddet, satt oppe og spilte buzz og geni til langt på natt med oss, og var tilsynelatende frisk. 8 uker etter var hun død. En annen vi kjenner fikk hodepine og dro til legen, ble sendt til sykehuset og døde samme helgen av en hissig kreftform og svulster i hodet. Så kreft er ingen forutsigbar sykdom, som utarter seg ulikt hos de forskjellige også. Hadde det vært så lett, hadde nok ikke så mange måtte gi tapt.
aanonym Skrevet 30. november 2008 #50 Skrevet 30. november 2008 Hmmm... Det kan vel hende at din mormor har fortrengt mange symtomer. Nekter å tro at hun var symptomfri inntil 6 uker før hun døde. Dessuten er det relativt sjelder at man "bare" har leverkreft, i de fleste tilfeller har kreften spredt seg fra magen. Stort sett alle har symptomer, om man vil innse det eller ikke. Mnage er så redd for at det kan være kreft at de ignorerer symtomene. Hilsen en med veldig god kjennskap til leverkreft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå