Gå til innhold

Idag har jeg bestilt ultralyd screening av hele kroppen til mannen min og meg selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

invest i framtiden kaller jeg det =)

Har nå så mange venner (vi er medio 30 årene) som har fått kreft - og 2 er allerede døde - 32 og 37 år gamle RIP

Jeg vil være føre var. Norske stat kunne spart millioner på å la folk få en ul screening av kroppen hvert år eller annethvert år. Billigere enn CT og MR - eller dyre kreftkurer og oprasjoner.

Skrevet

Hjelper til å dytter opp, lurer på akkurat det samme. :)

Skrevet

men er ul helt risikofritt da?

Skrevet

Interresant..

Hvor har du bestilt dette?

Pris?

Hva kan de finne på en slik screening?

Hva vises ikke?

Hvor lang tid tar undersøkelsen?

Skrevet

Hva er det som får deg til å tro at du kan oppdage alle typer kreft med UL? Langt derifra..

Skrevet

Njah for meg høyres dette ut som ein privatklinikk som vil tjene penger. Egentlig har eg mange fleire meiningar om dette tema, men eg har meir lyst å sjå TV så eg lar det vera.

Skrevet

Føler det er litt sånn Amerika hysteri

Skrevet

Privat klinikk (fleste priv sykehus og klinikker i norge tilbyr det)

Pris der vi skal er : 2600,- (spørs hvor mye man vil sjekke - jeg tar ul innvendig og utvendig 1 gg i året hos gyn så det tar jeg da ikke der)

Så ul kan de se ting som ikek fremgår på ct , røntgen eller mammografi. Feks veninnen min tok mammografi som viste alt ok, men ul viste 2 kreft svulster,

ul kan vise forskjell på cyste og kreftsvulst og kan bla påvise svulst i nyre ca 2 år før du fysisk vil merke noe. UL viser svulster i ett tidlig stadium.

UL er genial til å sjekke lymfer og såklart bryster på yngre kvinner eller kvinner med tett vev hvor mammografi ikke vil kunne spore opp svulster like lett.

Samt den kan sjekke hoved blodårer i forhold til om de er tette eller noe galt med de

Undersjøkelsen tar den tide det tar å sjekke de steder du ber om.

Til du som spurte om ul er farlig ! Har ikke du barn ? Tok du ul da du gikk gravid ? ;=)

Skrevet

Du får gjort dette på offentlige sykehus og.

Og til deg som skriver at det er mange typer kreft man ikke kan oppddage langt derifra . Er du lege ? Bare spørr siden det er kreftlegen til en veninne av meg som anbef dette =)

Eneste garantien man har i livet er at man skal dø en gang. Men man kan på de at det ikke blir fortidelig om man kan avverge noe.

Om min veninne ikke hadde tatt slik screening hadde hun kanskje gått leeeeeeeeeeennnge før hennes kreft ble oppdaget. Nå er hun heldig å får oprasjon, cellegift og stråling og 99.9 % overlevelse. Kreftlegen på Radium sa at hennes kreft er så hissig at om hun kom om 6 mndr ville overlevelsen være nede i under 50 % så en screening har noe for seg.

Vi har jo flere typer screening i dagens samfunn : celleprøve underliv samt mammografi . Dette er screening det og !

Pappan min tok en tilfelig test for prostata og ble påvist kreft .... så screening er ikke noe å kimse av.- Hvertfall ikke når kreftleger anbefaler det .

Skrevet

Hvor ofte bør man ta screening da?

Skrevet

Så du mener at en UL screening vil se kreft i prostata, livmorhalsen etc, skjelletet? Leukemi? Melanomer?

Jeg er genetiker og jobber med kreft til daglig.

Skrevet

Det er mange typer kreft ein ikkje kan sjå på UL, og dette kan eg sei deg med bestått pathology eksamen. Ein slik UL kan gi falsk trygghet på mange måter.

Screening er viktig, men overscreening er heller ikkje sunt.

Ja ein kan sjå ting på UL som ikkje CT viser, ein kan sjå ting på CT som ikkje røntgen viser, ein kan sjå ting på MR som ikkje UL viser. Ingen av desse undersøkelsane kan erstatte kvarandre.

UL aleine kan ikkje sei deg at du IKKJE har kreft.

Skrevet

Og du mener at UL er bedre enn CT, MR og konvensjonell røntgen? Det er bedre i den forstand at det ikke gir røntgenstråling (det gjør ikke MR heller), men ellers så er ikke dagens UL-apparater så gode at bildene kan nærme seg de fleste CTbilder når det kommer til kvalitet.

Hilsen radiograf

Skrevet

Helt enig med de over her - dette gir dere falsk trygghet... Men for all del - om dere vil bruke penger på det så vær så god - men ikke tro at undersøkelsen vil finne all type kreft tidlig!!!!!!!!

Skrevet

Jeg vil kalle det en falsk trygghet og da bortkastede penger.

Det er MYE det ikke er mulig å finne ved en ul, og spesielt kreft. Tarmene kan ikke screenes f.eks.

Det du kan finne ut av svulster er da evt i lever og galleveier, deler av bukspyttkjertelen, nyrene, kanskje blæra og om svulstene er store finner du de muligens ellers også, men da vil det jo ofte være for seint å behandle de også.

Skal du lete etter kreft ulike steder er det nok ikke ul-screening som er tingen. Det er ulike undersøkelser for ulike kreftformer avhengig av hvilke plager man har.

Skrevet

Og hvilken kreft var det veninna di hadde da?

For noen typer kreft er ul fantastisk som screening - f.eks i eggstokkene, men det får du gjort hos gynekolog som du selv sier.

Med i beregningen må du jo også ta at ulike typer kreft har ulik hyppighet i befolkningen og oppstår av ulike årsaker.

Har du en grunn til å engste deg for spesielle typer kreft må man jo kunne undersøke for denne spesielle kreftformen med den metoden som er best egnet. En ul-screening uten å vite hva man leter etter blir litt meningsløst spør du meg - men det gjorde du jo ik ke :-)

• 1 måned senere...
Skrevet

Håper det er greit at jeg dytter dette innlegget. Mange var negative...... og nå vet vi jo alle resultatet.

Skrevet

ja tenk ,- husket ikke at jeg skrev om det her inne.

Klart dette ikke er noe man skal "løp og kjøp" alle, og i mitt tilfelle var det for sent. . Det kan ikke forhindre eller svdekke alt, men........

Skrevet

Jeg er FOR at alle skulle fått tilbud om MR/CT/UL en gang i året/annet hvert år... Om ikke gratis, så til en rimelig penge.

Kan jo bidra med min lille historie.. Opplevde noe tilsvarende som deg, Lionkittens.

Har trøbbel med et øre (Ménières) og tok derfor MR av hodet i forbindelse med svimmelanfall jeg får som følge av denne sykdommen.

Og MR avslørte jammen meg en svulst i hodet mitt... Den ville ikke blitt oppdaget om det ikke var for at jeg har Ménières.

Lurer på hvor mange som går rundt med "ulumskheter" i kroppen uten å vite om det.. Hvem vet om jeg har andre ting andre steder i kroppen?

Jeg blir nå fulgt opp med hyppig MR for å se om svulsten vokser. Den har ikke vokst på halvannet år nå, men om den skulle vokse - så blir det operasjon med en gang.

Jeg begynte også å gråte da jeg leste det andre innlegget ditt, lionkittens. Det føltes veldig nært... Jeg er liiiiivredd for å dø fra vesla mi på 2 år...

Skrevet

Fint at det ble oppdaget septemberstjerna og martine. - Og at du går jevnlig til kontroller. Om du har en svulst i hjernen er den kanskje innkapslet ? Har en venn som har gått med det i 15 år nå - han dro til Tyskland og de kunne fortelle at han kan leve med det til han dør av alderdom - så håper det er samme hos deg. Krysser fingre for deg!

Eneste er jo at MR og CT gir stråling som kan øke faren så det er jo noe man ikke skal utsette seg for om ikke nødvendig dvs slik som i ditt tilfelle hvor det er nødvendig,- men ul gir ingen stråling og er ufarlig ,- Men det kan man jo ikke ta på topplokket desverre.

Selv har jeg metastaser fra hals/strupe - dvs svulstene i hjernen er da ikke hjernesvulster men det er kreft celler fra strupen og en såkalt spredning.

Skrevet

Heisann! Jeg må personlig bare si at det er merkelig at du for 1 måned siden var til screening og nå er full av metastaser?? Har jobbet på kreftavdeling og de fleste pasientene hadde visst i lengre tid at de hadde kreft når de også hadde metastaser, dette skjer jo i de fleste tilfeller så raskt som du her beskriver!

I tillegg vil jeg tro du har hatt noen symptomer på kreft ettersom du fikk screening for litt over 1 måned siden?

Må ærlig innrømme at det er noe her som ikke stemmer i din historie i og med at du har vært kreftsyk så kort tid og de allerede har gitt opp behandling, mange går gjennom flere cellegiftkurer før legene har gitt opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...