08 + april spire Skrevet 24. oktober 2008 #1 Skrevet 24. oktober 2008 Hun vokner hver 2 time gjennom hele natten. Hjelper ikke å bare gi henne smokken. Må gi pupp for å roe henne ned. Pleier i tillegg å gi litt mme før hun legger seg. Får da rundt 100ml. Ellers så amme jeg. Vurderer å gi henne litt velling, hva tror dere? Takknemlig for svar
Lille`mor & lillebøll Skrevet 24. oktober 2008 #2 Skrevet 24. oktober 2008 Litt fyfy..Men det er pga tarmene er ikke feridg utviklet ennå og er veldig umodene.. Ville ventet litt vis jeg var deg...4-5 mnd er det mange som gir. Det er ikke allltid de sover noe bedre uansett.
trillemamma Skrevet 24. oktober 2008 #3 Skrevet 24. oktober 2008 Prøv å legge henne på lammeskinn. Veldig mange sier at babyene sover mye bedre når de ligger på skinn.
MiaKristin Skrevet 24. oktober 2008 #4 Skrevet 24. oktober 2008 jeg begynte med litt tynn grøt (litt tjukkerer enn velling) da lillemann var 2 mnd og tre uker. Funket som bare et:) Da var det slutt på det å spise annenhvertime. Og han ble mye roligere. For min sønn var det bare til det beste. Og jeg kan ikke se noe galt i det i det hele tatt! Prøv du:) Det kan ha en kjempe effekt.
08 + april spire Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 24. oktober 2008 Hei hei Gav du det som kveldsmat første gangen eller prøvde du det ut på dagtid først for å se at det ikke ble magevondt av vellingen? Hun har hele tiden sovet så godt. Har vanligvis ammet henne 2 ganger i løpet av natten og da har hun sovet fra 20.00 -08.00. Merker at jeg ikke er vant til noe nattevåken baby :-) Helt ødelagt på dagen pga all ammingen om natten. Hun ligger forresten på lammeskin, det har hun gjort hele tiden.
2 hjertegull :) Skrevet 24. oktober 2008 #6 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg er enig med lillemor og lillebøll øverst.. Det er litt fy-fy ja.. Du kan risikere matvare allergi senere og tarmsykdommer, dette fordi de er umodne.. Det er en grunn til at man skal vente til de er fire månder.. Hvis det er helsemessige årsaker, som at de ikke legger på seg nok, eller drikker over 1 liten mme (for dem som gir flaske da), så kan man begynne med litt velling.. Men å begynne med det for at du vil sove mer, det synes ikke jeg noe om.. I mine øyne så setter ikke du babyen først da, men din egen nattesøvn.. Det er bare 50 % av de som får grøt som sover bedre/lenger, så jeg ville ikke tatt den sjangsen.. Vent til hun er fire månder, og ta heller noen ektra matinger om natten, det er mitt råd.. Du har det jo enda lettvindt siden du ammer.. Bare å slenge frem puppen I tillegg til at du har dagene fri, og kan legge deg å sove når hun sover hvis du er trøtt En liten lur gjør uansett underverker for melkeproduksjonen
mastermind Skrevet 24. oktober 2008 #7 Skrevet 24. oktober 2008 Er som mange her sier, 4 mnd..fullamming 6 mnd helsestasjon osv... Jeg ga velling da hun var 3,5 mnd, men hun grisa sånn, ikke var hun helt fornøyd heller. Ga tynn grøt med skei. Gikk som bare det! begynte med litt en formiddag, gikk fint, så neste dag ga jeg både formiddag og kveld. Gjorde det i en uke. Men da spise hun bare en eller to skjeer da! FIkk to ganger om dagen for å venne henne til skeia og konsistensen. Etter en uke var hun en dreven grøtspiser, og spiste en porsjon kvelden. Hold seg til 1 porsjon kvelden til nå, nå er hun 6 mnd, og får grøt morgen og kveld, og vi prøver med litt middag. Vi blir mast sånn på om at det er fyfy å gi noe annet enn pupp til de er 6 mnd, (og så når de er 6 mnd skal de plutselig spise 3 måltider over natten liksom!! logikk???) men det er vi som kjenner barna våre best. Føler du det er rett med grøt eller velling så gir du det! Her var snuppa SÅ glad og fornøyd da hun fikk grøt. Armer og ben gikk når hun så grøt-koppen sin og hu gliste fra øre til øre når hun hadde spist. Gjett om det var en mor som ble varm i hjertet da=)
2 hjertegull :) Skrevet 24. oktober 2008 #8 Skrevet 24. oktober 2008 Vi blir ikke mast på om å fullamme til 6 mnd.. Bare ikke gi grøt før 4 mnd.. Det er 2 mnd som er en vesentlig forskjell her..
mastermind Skrevet 24. oktober 2008 #9 Skrevet 24. oktober 2008 Heldig dere. Her bare grynta helsesøster da jeg på 5 mnd kontrollen sa hun fikk litt grøt. Innrømte selvsagt ikke at hun hadde fått det siden litt før 4. Da hadde hun fått slag tror jeg.
2 hjertegull :) Skrevet 24. oktober 2008 #10 Skrevet 24. oktober 2008 Såppass ja.. Hehe.. Bare si det,får hun slag så får du bytte helsesøster *ler-litt*
brooklyn Skrevet 24. oktober 2008 #12 Skrevet 24. oktober 2008 vi begynte å gi tynn tynn grøt (med skje, han tar ikke flaske), like før han fyllte 4 mnd. Da våknet han hver time på natten og åt og åt og åt. Det gikk ikke så bra, han fikk veldig magevondt, jeg hørte at det bruste inni magen hans. Nettene ble heller ikke noe bedre. Derimot ble de (om mulig) verre. Vi sluttet etter noen dager, og er tilbake nå til bare mm. nettene er grusomme, jeg har mer enn nok melk, han spiser til han kaster opp og så sover litt, spiser mer, gulper mer, og sånn går no nettene. Slitsomt ja, men han han mindre vondt i magen sin nå. Det er det vikrigste. Så får jeg heller prøve å få meg noen timer på øyet i løpet av dagen, når han også sover. I natt fikk han pupp 7 ganger mellom kl 21 og 08. velger å håpe det roer seg om ikke så lenge.
08 + april spire Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter #13 Skrevet 24. oktober 2008 hei hei Ja det er vel noe sånt vi også holder på med nå. I natt flyttet vi henne inn på eget rom for å se om det hjalp. Må vel bare være tålmodig tenker jeg. Blir nok bedre om en stund. Har nok mat jeg også på natten. Men lurer på om jeg skal gi mme i natt. Føler hun blir mettere på det. Hun tar heldigvis flaske. Er verdt et forsøk. Er ikke så lett å få noe søvn på dagtid, da hun bare har mange små power naps på maks 30 minutt. Jeg bruker alltid lang tid på å få sove så har jo ikke før lukket øynene før hun har våknet igjen. Jeg tror nok jeg venter litt med velling enda. Hadde nok aldri sagt det til hs om jeg hadde gidd velling heller, jeg føler også at det er et enormt ammepress. Liker egentlig ikke å amme heller. Mn men, får holde ut noen måneder til tenker jeg....
RødRev Skrevet 24. oktober 2008 #14 Skrevet 24. oktober 2008 Siden du spør HI, så tar jeg meg den friheten å svare : ) JA, jeg synes absolutt det er en dårlig idé å gi velling så tidlig. Det som står i samtlige moderne bøker er at man eller helst skal fullamme i 6 mnd, evt kan man TIDLIGST begynne ved 4 mnd, men da egentlig kun hvis det er helsemessige årsaker og i samråd med HS. Selvsagt er det slitsomt å måtte amme så mye, og hver andre time er kanskje litt drøyt også.. Men det kan være økedøgn også, og da er det jo bare en viktig fase dere må gjennom for at melkeproduksjonen skal ta seg opp. Jeg var gjennom to sånne faser, og de varte flere dager. Det var veldig slitsomt, men det kom seg etter hvert. Du velger selv, men jeg ville spurt HS fremfor en poll her inne. Av og til (og ja, nå er jeg litt stygg), virker det som om folk her inne er mer opptatt av at utedressen må være Reima, enn at ungene blir ernært på best mulig måte. Sånn helt ærlig fra leveren.
Margrethe:-) Skrevet 24. oktober 2008 #15 Skrevet 24. oktober 2008 Hei. Jenta mi er 3 mnd nå, hun spiser nesten 1 liter mme i døgnet. Det frarådes å spise mer enn det,så vi må nok over på velling snart. Det er mange med mme barn som må det tidlig. På 80 tallet fikk alle grøt ved 3 mnd. Tror ikke flertallet av dem har problemer, men de som begynner tidlig er mere eksponert for alergier ol.. bare noen uker til hun er 4 mnd hold ut, he he. :-)
englestøv......<3 Skrevet 24. oktober 2008 #16 Skrevet 24. oktober 2008 Hei... Jeg trossetttt alle formaninger ang det med når man skal starte opp med velling , grøt.. Jeg er en tre barns mamma som slet mye med urolig og utilfredse babyer... Starte så smått med tyn tyn risgrøt i 2 mnd alder.. Det er da snakk om noen få t skjeer med tynn velling... Oppfordrer ingen til og ikke følge helsesøstrenes råd men vi er alle ulike og unike
hallais Skrevet 24. oktober 2008 #17 Skrevet 24. oktober 2008 Ja det er fy fy... Jeg ga velling fra ca 3 mnd. Har stor baby som trenger mye mat. Vi er oppe i to gode måltider nå ved 5 mnd. Babyer er forskjellige og har forskjellige behov. Synes IKKE du er egoistisk, som andre her skriver selv om du vil gi babyen din mere mat... Det kommer babyen din tilgode at du ikke er utslitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå