Gå til innhold

Er det greit å ha smør i middagen til babyen ?

Anbefalte innlegg

Usaltet, vel og merke.

Babyen er straks 7 måneder. Jeg syns det gir bedre smak på mosen enn bare olje, men smør er jo et melkeprodukt og derfor kanskje ikke lurt før de nærmer seg et år, selv om det er små mengder ?

Fortsetter under...

Jeg tror det er bra slik at de får i seg fett, men da må det være de rette fettsyrene... ville kanskje prøvd sunn olje istedet:o) olivenolje? Står på min olivenolje at den kan brukes som kosttilskudd. en skje morgen og kveld, veldig bra for hjertet visst nok. jeg orker ikke prøve;o)

Men babyer må få i seg fett pga utviklingen av hjernen. Viktig viktig!

Det er ikke farlig med litt smør i maten. De små skal ikke bare ha vegetabilsk fett eller umettet fett, de trenger de andre fettet også.

Når det gjelder det med at smør er et melkeprodukt, så er det ikke sånn at alle babyer i utgangspunktet ikke tåler melk. Når man fraråder folk å gi melkeprodukter til barn før de er ett år, så er det fordi de er redd for at melkematen skal fortrenge mer jernholdig kost. Det er ikke farlig med melk, men det som er aller viktigst fra 6 mnd er at de får i seg jern. Og hvis de spiser youghurt og drikker melk, orker de sannsynligvis ikke spise så mye annen mat.

Ja, vet at fettsyrer er viktig for babyer og barn, men tenkte kanskje at jeg kunne bruke litt av hver ?

Bare for å få litt smak på maten:-)

Olivenolje med god smak er forresten en god ide å prøve. Til nå har jeg bare tilsatt litt rapsolje, for det skal også være bra, men den er jo helt smaksnøytral.

Annonse

Det var oppklarende, juanita!

Så det vil med andre ord si at når jeg lager mos til oss andre i familien, kan babyen også få litt selv om det er melk i - antagelig ?

Ja, akkurat det med jernet er litt stress når man lager babymaten selv, og babyen ikke vil ha ferdiggrøt. Jeg føler jeg aldri sikker på at jeg gjør det riktige ernæringsmessig.

(takk til Nestlepropagandaen ?? :-)

Ja, det er litt stress med jernet.

Jeg lagde en del havregrøt av havremel (bare havremel og vann, kokt i en smørsmelter) som jeg kjøpte på Helios (dritdyrt, men jeg kunne ikke finne det noen andre steder). Det er lurt å legge melet i bløt noen timer før, for da blir mer av jernet tilgjengelig.

Ellers er aprikos fullt av jern. Så jeg lagde fruktmos med pære og aprikos eller eple og aprikos som jeg frøs ned. Veldig god å blande ut i grøten.

Hvis ungen din liker grønnsaker bedre enn grøt, kan det være en ide å smugle hirseflak inn i grønnsaksmosen. Hirse har masse jern.

Ellers går det nok greit, skal du se. Det er jo ikke sånn at de får jernmangel i det de fyller 6 mnd.

TUSEN TAKK FOR KNALLGODE TIPS! En liten klem på vei;-)

Ja, babyen liker ikke grøt, uansett i hvilken variant den kommer:-)

La du aprikosen i bløt og kokte den før du moste den ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...