Gå til innhold

Hvorfor er det riktig at barnehagen skal legge ut bilder på nettet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt sjokkert over hvor godtroende og naive folk er. Vi må jo selvfølgelig ikke bli så paranoide at vi hemmer oss selv og våre barn, det er ikke det jeg mener, men....

Barnehagene her i kommunen er veldig flinke til å legge ut bilder på nettet. På sine egne hjemmesider altså. Og ingen uanstendige bilder, bare hyggelige bilder fra turer, aktiviteter og slikt. Nå har de i det minste fått passord slik at man bare kan se et lite bilde fra hver aktivitet og må logge seg inn for å se resten. Barnets foreldre får passord. Og ingen jeg har snakket med ser noe galt med det!

For det første så kan jeg få ganske mye ut av informasjonen jeg får UTEN passord. Jeg vet f.eks hvem Maria er, at hun fylte 5 år forrige onsdag. Jeg gjenkjente raskt naboens lille tass. Ingen fare, jeg er ikke ute etter noe annet enn å se litt på de forskjellige barnehagene med tanke på at jeg etterhvert skal søke bhg plass til min egen lille tass.

Men tanken slår meg at HVIS noen er ute etter å innhente opplysninger om barn så er det bare å følge med på barnehagenes hjemmesider, der står det litt av hvert.

De fleste synes at det er helt uproblematisk med bilder på nett, det er jo selveste BARNEHAGEN som legger dem ut.

Men jeg tenker at et av de barna kan faktisk ha en pedofil far, bestefar, onkel eller annen slektning som får passord og kan finne på å bruke bildene til akkurat hva som helst.... Det har vært mer enn nok advarsler og eksempler på at OGSÅ HELT USKYLDIGE bilder av barn i naturlige settinger med klær på kan misbrukes i diverse sammenhenger på nettet.

Jeg forstår virkelig ikke hvorfor barnehagen av alle må være de som legger ut bilder av barn på internett. Kan de ikke heller lage noen fine plansjer og henge i gangen som foreldrene kan se på eller gi foreldrene bilder av deres respektive barn på mail. For det er vel først og fremst for foreldrenes skyld de legger ut bildene, for at de skal kunne føle at de tar del i barnas hverdag og ser hvordan de har det. Jeg forstår jo den tanken, det er sikkert veldig hyggelig å kunne sitte og se fine bilder av hvordan ens lille godklump leker og koser seg.

Og mange vil sikkert si at jeg er så paranoid og sånt forekommer da uhyre sjelden og det er sikkert ingen som vil finne på å bruke disse bildene til noe galt. Og uansett så vil det jo ikke berøre barna direkte om noen skulle misbruke bildene av dem. Men husk på at hvis det først skjer så vil bildene bli spredd rundt presis hvorsomhelst over hele verden og kan ikke fjernes igjen. De kan dukke opp hvorsomhelst og nårsomhelst i fremtiden. En annen ting er at jeg orker ikke tanken på at det kan sitte en eller annen pedofil et sted og fryde seg over å se bilde av mitt barn i en eller annen manipulert sammenheng.

Er det forresten noen som vet om det er mulig å reservere seg fra at barnehagen kan legge ut bilder av ens barn? Det burde jo være det med tanke på at de er mindreårige og personvernloven etc?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har reagert på det samme. I min sønns barnehage fikk vi et registreringsskjema ved oppstart. Der kunne vi krysse av om bilder av ham kunne brukes på barnehagens hjemmesider eller ikke. Ingen har lov til å legge ut bilder uten de foresattes samtykke.

Skrevet

Denne måtte jeg bare svare på.....!!!!! Jeg jobber i barnehage og er en av moderatorene på hjemmesiden vår og må si meg enig i mye av det du sier.

Når vi starte med å lage hjemmeside var vi veldig opptatt av sikkerhet av siden og også få ut informasjon til foreldre som har barn hos hos og foreldre som vurderer å la barnet sitt begynne hos oss. Vi ble lovet at bildene ikke kunne lastes ned men det viste seg at det gikk an så til slutt bestemte vi oss for å sette alle bildene i beskytta album hvor foreldra må ha passord for å komme inn. Vi innhenta også tillatelse hos foreldrene om de ville at bilder av barna deres skulle legges ut på hjemmesiden. Vi bruker ikke navna til barna på hjemmesiden og er veldig bevisste på hva som legges ut der.

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og er langt på vei enig. Hos oss legger vi ut slideshows eller pdf-filer som ikke kan manipuleres fordi bildene er "flate" altså en kan ikke jobbe i lagene og sette inn ting som ikke er der. Vi har også passord og brukernavn som byttes jevnlig. Mange barnehager bruker f.eks fotoknudsen, da kan alle med tilgang bruke alle bildene til hva som helst. Jeg har blandt annet funnet bilder fra en barnehage på en bekjent sin facebookprofil. De var av mange forskjellige situasjoner der det ikke er naturlig av foreldre er med, så vedkommende hadde nok lastet dem ned fra en slik tjeneste. Mye tankeløshet rundt dette, og foreldre må gi beskjed, for ofte er det bare det at de ikke har tenkt på det. Alle må også få lov til å si nei til at bilder blir brukt, uansett format og sammenheng. Da skal de heller ikke måtte føle seg dumme.

Skrevet

Helt enig med HI her! Privat er vi veldig nøye på at det ikke legges ut bilder av vesla på nett, så da synes vi selvsagt ikke noe om at bilder legges ut av barnehager.

Dersom du gir beskjed til barnehagen om at du vil at bilder av deres lille skal fjernes/ at det ikke skal legges ut flere bilder, har barnehagen faktisk ikke lov til å legge ut bilder, jf. datatilsynet. Si fra på en pen måte, så overholder de helt sikkert regelverket. :)

Skrevet

Dette er brudd på etiske retningslinjer for barnehager. Der jeg jobber får vi ikke lov til å legge ut bildene vi tar av barna på nett.

Alle foreldrene skal signere et godkjenningsskjema der de gir tillatelse til å ta bilder av barna, og de skal også signere og gi tillatelse å ta bilder av andres barn. Dersom noen ikke synes dette er riktig så skal man ta hensyn til dette.

• 2 uker senere...
Skrevet

vi får alle bildene barnehagen tar på brenne cd med jevne mellomrom vi..er veldig førnøyd med det:) da har vi rettighetene til bildene selv:)

Skrevet

Og så har alle foreldrene de samme bildene....? Er det bra da?

Skrevet

Jeg er i prinsippet enig med deg, men det er litt vanskelig i praksis å få det til. I vår bhg var vi de eneste foreldrene som sa nei til at bilder av gutten vår skulle legges ut på nettet. Nå var disse bildene beskyttet av passord og en sikker server, men likevel sa vi nei. Nå har vi opphevet dette. Hvorfor? Jo, fordi det aldri ble tatt noen bilder av gutten vår i bhg under tilstelninger etc, dette da de var redde for at bildene kunne havne på nettsiden i vanvare eller at det ble så vanskelig hvis han var med på bildet og det ikke kunne legges ut. Dette er bare noe som vi som foreldre oppdaget etterhvert, og sønnen vår lurte på hvorfor han aldri var med på bildene. Derfor opphevet vi "nei'et" vårt (dvs jeg som mor gjorde det, min mann som er datamann ville fortsatt ha det) og så ble det plutselig morsomt å se på bildene igjen, da sønnen vår ofte var med igjen. Bildene på nettsiden er sikret, og jeg må innrømme at det er litt morsomt å sitte på jobb og se ferske bilder fra dagens begivenheter. Med vårt andre barn skrev vi under og godkjente første gangen, klok av skade. Men i prinsippet, er jeg enig....bare så vanskelig å etterleve noen ganger. Men man må ikke være for naiv på nett. Privat legger vi aldri ut noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...