månesol Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 Småen her er 6 1/2mnd og spiser 4måltider om dagen. I tilegg drikker han melk fra meg til måltidene og når han vil ellers.. Hvor lenge holdt dere andre på med amming? Og når begynte dere evt å gi vann til måltidene?
Gjest mphs Skrevet 24. oktober 2008 #2 Skrevet 24. oktober 2008 Første ammet til hun var litt over 1 år og hun jeg har nå er bare 6,5 mnd så det blir lenge enda.
termin 30 mars Skrevet 24. oktober 2008 #3 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg skal amme mye til 1 1/2 år, så skal jeg amme mindre fra 1 1/2 til 2 år, så når hun er 2 så er det slutt tenker jeg.
Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #4 Skrevet 24. oktober 2008 Så det SKAL du. Ting blir ikke alltid som man vil. Her i gården er minsta bare 6 mnd og de eneste puppene mine kan bidra med et to måltider om natten. Ammer så lenge det er.
Sunniva78 har to små Skrevet 24. oktober 2008 #5 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg også hadde store planer om å amme til han var 1 år, minst... Så fikk jeg en nysgjerrig gutt, som ikke hadde tid til å få pupp, rett og slett. Bare noen ganger om dagen fra han var 7 til 8 mnd, og da han var litt over 8 mnd bet han bare, og ville ikke suge engang:-( Henger sikkert litt sammen med at jeg ble gravid igjen, men sånn kan altså "planene" gå helt i vasken...
lillemor og lillebror Skrevet 24. oktober 2008 #6 Skrevet 24. oktober 2008 Ammet til hun var 9 mnd. Fikk stygg betennelse i begge brystvortene, så måtte slutte da:( Begynte å gi litt vann til maten når hun begynte å spise egentlig, også fikk hun pupp før måltidet i begynnelsen og etter måltidet etterhvert.
Line_78 Skrevet 24. oktober 2008 #7 Skrevet 24. oktober 2008 Førstemann ammet jeg i ca 17 måneder. Vesla er 10,5 måned, og ammes fortsatt en god del. Nattavvenner nå. Begynte å tilby vann ved siden av måltidene når vi begynte å gi fast føde.
arena Skrevet 24. oktober 2008 #8 Skrevet 24. oktober 2008 Hadde planer om å amme hele permisjonstiden, MEN når stompen var 5 mnd, nektet han, og dett var dett, nei, ting blir ikke alltid som en planlegger, barn er uforutsigbare.........
mai mammaen til to Skrevet 24. oktober 2008 #9 Skrevet 24. oktober 2008 eldste ammet jeg til hun ble 15 mnd. kunne fint ammet lenger men hun begynte å spørre etter pupp osv. så da var det nok... her fullammes det enda, eller har akkurat begynt å gi ham noen små smaksprøver med grøt.... han er 5.5 mnd..kommer nok til å fortsette så lenge han vil ha og så lenge han ikke begynner å spørre etter puppen selv
~Mita~ Skrevet 24. oktober 2008 #10 Skrevet 24. oktober 2008 ammet til han var 6 mnd., da bet han hver gang han ikke ville ha mer. Tilslutt bet han i stykker den ene brystvorten, og da var det jamt slutt gitt! Fy så vondt!!!
Linn og gullet Skrevet 24. oktober 2008 #12 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg ammet til han var 2,5mnd, fullpumpet til 5,5mnd, da var det ikke noe mer melk igjen.. Gutten min var hjertesyk, så orket ikke å suge når han var 2,5mnd da han var syk, etter operasjonen når han var 3,5 mnd ville han ha puppen, men når vi begynte med smaksprøver når han var 4mnd var han ikke så interessert i puppen etter en stund. Pumpet så lenge det var melk der, på slutten fikk jeg ut 20ml om dagen, da ga jeg opp... Hadde store planer om å amme hvertfall til han ble ett år, savner det veldig, skulle ønske det ble slik, men ting går ikke allttid som man vil..
Ranveig R Skrevet 25. oktober 2008 #13 Skrevet 25. oktober 2008 Eldste amma eg til han var ca 19 mnd... Yngste er snart året, og eg ammar ho ganske mykje enno (ho begynte først å godta fast føde då ho var ca 10,5 mnd). Kjem til å holde på så lenge det kjennest greitt både for meg og lilletuppa. Eg gir ho melk før måltidet viss ho er veldig sulten (ellers nektar ho å ete annan mat), og ellers som mellommåltid viss det blir litt lenge å vente. Morgon/kveld og natt får ho og melk. Til måltidene gir eg ho vatn, mest fordi det då er mulig for meg å vere vekke frå ho nokre timar, ho kan ha eit fullt måltid utan pupp. Vi begynte å la ho smake vatn samtidig som vi begynte å (prøve å) innføre fast føde, ved 6 mnd. Egentlig treng dei vel ikkje anna enn pupp som drikke heller, men eg sjølv synest det er godt å drikke fleire gongar i løpet av måltidet, så eg tenker at babyane kanskje synest det og. Dermed blir det hakket meir praktisk å gje ein kopp/flaske med vatn enn å slenge ut puppen 4-5 gonga i løpet av måltidet ;o) I alle fall så lenge babyen drikker bra med melk ellers i løpet av dagen.
lille sprelle Skrevet 25. oktober 2008 #14 Skrevet 25. oktober 2008 drøyt 7 mnd med amming nå - får litt smaksprøver en gang om dagen eller to og litt velling til kvelds. Har et gull som sover 6-9 timer pr natt, så derfor stresser jeg ikke med fast føde. Gir selvsagt jerntilskudd siden det er så lite annen føde enn morsmelk. (1 ml på sprøyte en gang om dagen)
twoboys & a girl Skrevet 25. oktober 2008 #15 Skrevet 25. oktober 2008 Ammet første til han var 15 mnd, sluttet av seg selv. Nr to er nå snart 10 mnd å ammer ennå. Prøver å få han til å slutte på natten. Gir vann til måltidene.
2 søte små gutter Skrevet 25. oktober 2008 #16 Skrevet 25. oktober 2008 Ammet førstemann i 16 mnd. Satser på noe lignende denne gangen også
kitty08 Skrevet 25. oktober 2008 #17 Skrevet 25. oktober 2008 Hadde også tenkt å amme til 12 mnd, men det ser ut som det blir mer og mer flaske dag for dag (er straks 8 mnd). Håper å beholde morgenpuppen en stund til ... Begynte med vannsmaking litt før 6 mnd, men hun drakk ikke noe særlig før rundt 7 mnd, nå får hun i seg endel vann fra tutekopp.
lolipoli Skrevet 25. oktober 2008 #18 Skrevet 25. oktober 2008 Ammet første i 12 måneder, har en på 5 måneder og ammer han også... har ingen store planer, ammer så lenge jeg og han trives med det.
Gjest Skrevet 26. oktober 2008 #19 Skrevet 26. oktober 2008 Ammer fortsatt 6 mnd. Håper å amme en stund til Begynte med vann når vi begynte med grøt-4 mnd
Tre_Blir_Til_FIre Skrevet 26. oktober 2008 #20 Skrevet 26. oktober 2008 Jeg fullammer så og si enda (gir 1 måltid om dagen) og gutten min er 7 1/2 måned. Tenker å amme ei god stund til ja ;-)
frida frosk Skrevet 28. oktober 2008 #21 Skrevet 28. oktober 2008 Tenker igrunnen at det er naturlig å amme til jeg begynner å jobbe fulltid igjen - trolig da snuppa er 15 måneder eller deromkring. Men neppe like ofte som nå - tror jeg tar en gradvis nedtrapping fra hun er rundt 8-10 måneder gammel, og holder det til morgen og kveld, og kanskje en sup midt på dagen hvis det faller seg sånn. Savner min egen kroppslige "frihet" - og er 'egoistisk' nok til å følge det behovet så lenge datteren min er frisk og rask og fornøyd. For all del - amming er kos, viktig og gir fine stunder, men om jeg skulle fortsatt å amme 4-5 ganger daglig i flere år til, ja da hadde jeg blitt fullstendig sprø, tror jeg!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå