**Marge Simpson** Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 Personellet på sykehuset samt barnelegen vår har frarådet oss å begynne med smokk. Vi burde i hvertfall ikke gjøre det før etter tredje uke, sa de, for å unngå trøbbel med amminga. Dessuten ville vi slippe den vanskelige avvenningen senere. Nå er datteren vår snart en måned gammel, og vi har klart oss uten smokk til nå. Men alle andre vi kjenner bruker smokk til sine barn, og derfor lurer vi på om vi burde introdusere den uansett. Er det noen som har noen argumenter for eller imot smokkbruk? På forhånd tusen takk!
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 JA, det finnes fordeler! Det er jo en grunn for at den kalles en "passifier" på engelsk: Ungene roer seg ofte med den. Enten de er sinte, lei seg, trenger trøst/kos, eller skal sove. Selv er jeg nettopp ferdig med 3 mnd kolikkhelvete, uten smokk. Det hadde kanskje vært redningen av og til når junior skrek og skrek? Men det gikk ikke, selv om vi prøvde. Tenkte i ettertid at jeg burde begynt før, selv om sykehuset (Riksen) ikke anbefaler det. Så jeg trener fortsatt på smokkbruk hos jr. Han har derimot funnet tommelen, og det har jeg ikke lyst til. Blir så veldig overbitt hvis han totter lenge. (Egen erfaring.)
**Marge Simpson** Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 23. oktober 2008 Takk for svar! Mye av det du nevner er grunner som får meg til å tenke at vi kanskje ikke trenger å begynne med smokk. Og som du sier så heter det jo "pacifier" av en grunn,- litt som en lykkepille for babyer, kanske? :-) Jeg oppdaget akkurat den andre tråden om smokkbruk her inne der du også har skrevet inn, og den var ganske nyttig å lese. Er det flere som har innspill å komme med så setter jeg stor pris på det!
Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #4 Skrevet 23. oktober 2008 Vi liker smokk. Våkner han på natten, så får han smokken og sovner momentant, begynner å han å gråte på natten uten grunn, får han smokken og sovner igjen. Aner ikke hvordan jeg skulle fått han til å sove uten den. Begynner han å sutre/gråte, stopper han med engang han får smokken. Begrenser den mest til sengen, vognen og bilen da, men bruker den som sagt hvis han blir sutrete, har den alltid med. Dessuten med de smokkene som lages nå til dags, er ikke de så skadelig på tannstilling som de en gang var. Vi ventet også med smokken, fikk aldri til ammingen uansett. Men etter en kveld når han var noen uker, han gråt i flere timer, fikk han ikke til å sove eller roe seg, da vi bestemte oss for å prøve smokken (hadde jo ikke noe pupp han kun suge på) da sovnet han i løpet av 5 sekunder. Ja han må avennes, men det får det være verdt.
Slæsh84 Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Noen har større sugebehov enn andre,å da er det greit å få tutt/smokk enn din pupp de suger på,det er mitt argument for her suges det så mye at hun får sugemerke på kinnet av tutten/smokken:)
Labambie Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 Snuppa har fått smokk siden sykehuset, og det har funka kjempebra! Landsforeningen uventet barnedød (krybbedødforeningen) anbefaler bruk av smokk som forebyggende mot krybbedød. DET er et utrolig bra argument for smokk mener jeg!
Gjest mphs Skrevet 23. oktober 2008 #7 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg har hørt at smokk kan minske faren for krybedød på grunn av at når de suger på den holdes luftveiene åpne. Første ungen hadde veldig stort suttebehov men vi ventet til hun var 5 uker før vi begynte med smokk. Hun hadde også kolikk. Andre ungen vil ikke ha smokk bare pupp. Jeg ha rheller ikke prøvd så mye med smokken for jeg syns det er så mye ork med den til første ungen så er egentlig glad for å slippe den denne gangen.
**Marge Simpson** Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter #8 Skrevet 23. oktober 2008 Tusen takk for gode svar! Det hjelper veldig å høre hva andre mener om dette. Om det hjelper til å forebygge krybbedød så er det absolutt et vektig argument, så kanskje vi burde tenke på å innføre smokkbruk likevel. Jeg synes bare det virker som litt av et styr å hele tiden putte smokken inn i munnen deres når de sover, men man vender seg vel til det meste.
kitty08 Skrevet 23. oktober 2008 #9 Skrevet 23. oktober 2008 Smokk er en livredder! Jeg tenkte som deg, Marge (liker nicket ditt forresten ;-)) at det ikke var noen hensikt i starten. Og min tok ikke smokk før hun var 4mnd, men GUD så glad jeg er for det! Som en over her sier, vet ikke hvordan jeg skulle roet henne uten om natta. Når hun våkner gir vi smokk, and that's it. Hvis vi skulle roet på noen annen måte ville det tatt en evighet, og aner ikke hvordan ... Det er viktigere nå enn i starten, synes jeg. Nattavvenning o.l. Vi begrenser smokkbruk til soving (og bil).
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 24. oktober 2008 #11 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg er absolutt for smokk =) Først og fremst for at det kan være med på å hindre krybbedød, men synes det er godt for barna, å ha den som kos, og trøst. Og jeg har aldri hatt problem når barna har sluttet. Har forberedt dem godt på forhånd, og gitt dem "den siste smokken", og når den er utslitt, eller har blitt mistet, så har det vært greit for dem. Ingen sorg, eller søvnløse netter =) Gutten vår som blir 3 snart, skal sende sin til Kaptein Sabeltann, og det synes han er stas, siden den da skal ligge i skattekisten hans (ingen av ungene mine, har heller hatt skjeve tenner
Isabella12 Skrevet 24. oktober 2008 #12 Skrevet 24. oktober 2008 Det er ganske vanlig at de spytter ut smokken i løpet av natten, da dytter jeg den ikke inn igjen. Ellers er det som sagt veldig forskjellige sugebehov og selv om jeg synes smokk er en uting hos større barn, har han veldig glede av den nå. Han tar tommelen hvis han ikke har smokk, så "lykkepillen" er uunngåelig!
Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #13 Skrevet 24. oktober 2008 Må også si det, at lillegutt skriker ikke til hvis han mister smokken i søvne. Han sover fint uten, og også med. Men hvis han våkner i løpet av natta f.eks av noe annet, så får han smokken og sovner igjen. Er kanskje inne en gang i løpet av natten (utenom mat) og da putter jeg inn smokken. Når han sover på dagen er det aldri et tema, eller i bilen.
(,")Elsker *Lunajenta* mi(",) Skrevet 24. oktober 2008 #14 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg synes og tror ar smokk er utrolig viktig for et barn. Det er en fin trøst som barnet kan ha med seg hele tiden, også når mamma og pappa ikke er der. Sykehuset anbefalte meg å ikke begynne med smokk før hun var 4 uker, pga at hun kunne bli "sugeforvirret"!! Jeg holdt på å le meg i hjel.. Sugeforvirret faktisk. Det tror jeg ikke noe på. Jeg begynte med smokk en uke etter vi hadde kommet hjem. Snuppa er 9 mnd nå å hun får fortsatt pupp, bruker smokk og drikker fra tutkopp, så hun ble slettes ikke sugeforvirret!;-) Er også riktig som de over sier at smokk reduserer faren for krybbedød. Det står også i spedbarnsboken fra sandvik. En annen fin ting med smokk er at det beskytter mor karies, pga av når barnet suger på smokk økes spyttproduskjonen, og spytt beskytter tennene mot karies!! En annen ting jeg liker med smokk er at det er jo bare helt herlig å se banet sitt sove søtt mens det suger rytmisk på smokken med pauser imellom. Og når barnet blir lei seg å den får smokken så blir alt så mye bedre. Snuppa her begynner i bhg når hun er 11.5 mnd å da er jeg glad hun tar smokk. Hun bruker også koseklut å disse to tingene er en god trygghet for henne å ha når hun skal begynne å sove i bhg! Avenningen kan sikkert være litt trøbblete men det skal vi nok klare. Enda skal snuppa får kose seg med smokken til hun iallefall blir to år, hvis hun ikke plutselig kaster den selv da. Noen blir jo plutselig ferdige med den på egenhånd å. Selv brukte jeg smokk til jeg var 4!!!;-) Hadde et helt kjede av smokker rundt halsen! Vet 4 år kanskje er litt lenge men jeg har ikke tatt noe skade av det!=) Har du noen argumenter mot ikke å bruke smokk?
trillemamma Skrevet 24. oktober 2008 #15 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg har to som ikke tar smokk, men som derimot er veldig glad i fingre. Folk sier at det er vanskelig å venne de små av med smokk, men jeg lover dere at det er mye vanskeligere å venne de av med fingrene, de er jo hele tiden tilgjengelig. Har du en baby med suttebehov kan det være veldig lurt å bruke smokk.
<3 Vila & Lille <3 Skrevet 24. oktober 2008 #16 Skrevet 24. oktober 2008 Jeg har også en som ikke vil ha smokk, men som har begynt å smatte litt på tommelen... Skulle gjerne hatt henne til å bruke smokk, men det virker ikke som hun forstår vitsen med den. Hun bare gnager på den når jeg pakker den i munnen på henne, og så spytter hun den ut etter noen sekunder. Jeg ventet til hun var 4 uker før jeg prøvde med smokk, fordi det var anbefalingen fra sykehuset. Neste gang jeg får barn, så har jeg nok smokken klar i fødebagen!
Serial mom Skrevet 24. oktober 2008 #17 Skrevet 24. oktober 2008 Har ei på 11 mnd som aldri har brukt smokk. Hun ville ikke ha, prøvde fra og til et par-tre måneder, men den kom bare ut igjen, så da slutta jeg bare å prøve. Hun sover ganske lett(spinnville prinsessa på erta), og er ikke lett å roe, så kunne nok ønske noe ganger at hu var et smokke-barn, men men. Synes det går fint uten også, har jo ingenting å sammenligne med likevel, og vi slipper hele avvenningsproblematikken. Hun sutter heller ikke på fingrene eller bruker sutteklut o.l
**Marge Simpson** Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter #18 Skrevet 24. oktober 2008 Takk for flere fine svar! Kitty 08- takk! Jeg liker ditt også! Etter å ha søkt på nettet ser jeg at det finnes flere argumenter mot å introdusere smokk, og selv om ikke eksempler på hva som KAN skje nødvendigvis VIL skje med alle barn som bruker smokk så er det likevel verdt å ta med i vurderingen. Jeg har ennå ikke bestemt helt om vi burde introdusere smokken eller ikke, men kanskje det vil vise seg at datteren vår er en av de barna som ikke vil ha smokk uansett? God helg alle sammen! :-)
Gjest Skrevet 24. oktober 2008 #19 Skrevet 24. oktober 2008 Fikk beskjed av personell på sykehuset at de med fordel kunne få smokk (dog etter at amming var godt innarbeidet). De sa det var greit å bruke om natten for da "våknet" eller skvatt ungene litt hvis de nesten mistet smokken og måtte jobbe litt for å holde den i munnen. Dette skulle visst være en fordel i forhold til dette med krybbedød, de sovnet ikke så dypt. Min har tatt smokk i perioder og da har jeg latt ham få lov, rett og slett fordi han tydelig koste seg med dem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå