Gå til innhold

lite melk om kvelden...når gi erstatning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har masse melk om dagen, rimelig bra kl 18 men så godt som ingenting kl 21...og mer igjen i elleve-tolv-tiden. med det resultat at jeg ammer mer eller mindre kontinuerlig hele kvelden fram til jeg og pjokk slukner isamme seng utpå natta. Når datteren min var ved samme alder (3 mnd) fikk vi henne til å sovne fra 7 om kvelden (uten skrikekur) men jeg er redd pjokk rett og slett er for sulten til å roe seg? Hvordan vet jeg om jeg skal gi ham et tillegg på kvelden, og når skal jeg i såfall gi det? ved sekspuppen eller i nitiden når jeg er på mitt tommeste? Har noen erfaringer? Jeg trenger å få snudd denne trenden snart, han blir så fullstendig avhengig av meg for å sovne!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som ammehjelper vil jeg anbefale to ting: pumpe restsupen etter morgepuppen (gi den som tillegg på kvelden) og sov middagslur.

Jeg lover at begge gir store forskjeller.

Ellers, husk at dette ikke varer til konfirmasjonsalderen. Dette er en kort tid i ditt og barnets liv. Hva slags annen hjelp kan du få? Kan noen andre ta den klesvasken du ellers skulle ha gjort?

Det er faktisk veldig bra for baby å få fløtepuppen på kvelden, det gir masse vekst og vektoppgang.

Det er mange fordeler med å unngå mme om du kan. Hvis du vil ha litt på lur, evt bruker litt, husk at mme-pulver kan fryses og at det finnes masse fine "allergi" typer på markedet. Hør på apoteket. Den skal evt gies i en liten mengde (<100ml) når du er på det tommeste.

Det at barna "sover igjennom natten" er ikke noe å trakte etter. Helt sant. Bare lag det til så du får sove så mye som mulig innimellom!

Skrevet

:-) jeg har helst ikke lyst til å gå mme, heller, og vil ikke at han skal sove gjennom natten. Han skal få mat både en og to og tre ganger om natten når han er sulten. Men den "fløtepuppen" varer gjerne to-tre timer hvis han får lov (fra ni til vi sovner en gang mellom elleve og tolv). Jeg vil ikke være smokk lenger , og jeg vil komme ut av vanen med at han må sove inntil min kropp. Da sover nemlig ikke jeg. (det gjør vondt også...jeg blir sår og ammingen resten av dagen blir ikke noen kosestund den heller.)

I begynnelsen måtte han bare sovne der, så måtte han sove der en time før jeg kunne flytte ham over, så begynte han å måtte sove der en time etter hver nattamming også...denne utviklingen går feil vei. Jeg vet at han kan sovne for egen maskin, han gjør det på dagtid og han gjorde det på natten også før...før det altså begynte å gå feil vei:-)

Men jeg tviler på at han kommer til å klare å sove på kvelden hvis han ikke blir ordentlig mett. Det er bare derfor jeg vurderer et lite tillegg...etter at han har fått det puppen har å gi, selvfølgelig. Jeg vil jo heller ikke at det skal gå ut over ammingen. storesøster fikk aldri mme, og vi ammet i 15 mnd (blant annet mange gode råd fra deg i starten, expat - jeg er deg evig takknemlig:-)

Jeg har forsøkt å pumpe om formiddagen for å ha et lite lager i frysen(morgenen funker ikke, da er det kaos her, storesøster skal avgårde i barnehagen), men de få gangene jeg gjør det har han våknet rett etterpå og vært sulten...og da er jo puppen tom! (vanligvis sover han tre-timers-økter...men typisk ikke akkurat den dagen, liksom).

Forøvrig er det utelukket med middagslur. da skal storesøster hentes i barnehagen. Og hun fortjener også litt mamma-tid, det er ikke mange timene vi får sammen nå som lille pjokk tar så mye av min tid. jeg forsøker å sove litt på formiddagen når pjokk sover, men det er ikke fritt for at jeg er sliten på kvelden alikevel.

Skrevet

Huff, ja, det er jo slitsomt å være småbarnsmor. Og helt lov! Be mannen din (om du har en i hus) om å ta sin tørn med matpakker til neste dag, oppvaskemaskin...

Hva med melkeoppsamlere? Sånne skåler til å ha i bh'n?

De kan du ha ved det andre brystet, det blir mange dråper igjennom dagen? Spesielt på morgenen!

Iallefall, sov når baby sover på dagen som du gjør. Og må du gi tillegg, så er den aller siste runden, og en liten mengde, som gjelder. Det kan helsesøster fortelle mye om!

Skrevet

Bare lurer på hvorfor dere vil unngå mme?

Jeg ammer hele dagen, men gir en god flaske mme i syv-tiden. Da legger snuppa seg uten skrik, og sover godt. Noen ganger hele natten, og noen ganger må jeg amme en eller to ganger i løpet av natten. Hos oss ble hvertfall ting mye bedre når vi begynte med den flaska - stakkar hun hadde nok vært veldig sulten på kvelden en stund.

Lurer også på hvorfor dere ikke vil hun skal sove natten gjennom? Er det ikke det man jobber mot da?

Jeg bare lurer altså :)

Skrevet

Takk for at du tok opp dette mary! nå har jeg sitti og lest flere innlegg om amming og alle er negative til mme.

snuppa mi er bare 3 mnd men har allerede fått en del flasker mme i sitt liv - selv om jeg i utgangspunktet har forsøkt å amme på fulltid.

Synes også det er fint de nettene hun sover lenger - det har typisk nok vært etter dager som hun er blitt god og mett:)

Siste to ukene har hun ikke vært tilfreds med bare pupp på kvelden, er fremdeles sulten og spiser mellom 65 og 125 ml mme selv om hun har fått melk fra begge brystene. (Hun er som regel våken en gang om natten og får ett godt puppemåltid også...)

Skrevet

Jeg gjør akkurat det samme. Puppen hele døgnet med et tillegg av MME (ca.120ml) sånn rundt halv syv syv. Engelen min har ingen problemer med å legge seg for natten. Nå må denne hysterien for MME snart ta slutt!!!

Skrevet

helt enig, heller mme enn et rent helvete.folk må få velge selv, kanskje dem som uttaler seg så sterkt negativt mot mme har overflod av melk selv, og ikke vært i den situasjon om å ha " forlite " melk om kvelden. Gjør det som er best for dere selv, og drit i andre.

Kos dere med amming og flaske. Jeg har selv strevd de to forrig gangene, mens denne tredje gang har jeg masse melk.

Hilsen fra mamma til tre deilige friske sunne barn som er vokset opp på mme og mm.

Skrevet

Vel, vi i ammehjelpen er ikke så firkantete at vi vil nekte folk å bruke mme dersom de ønsker det, og det er heller ikke poenget her. Vi annbefaler selvsagt å gi bare mm så langt det er mulig siden det er den beste ernæringen for barnet. Mme er laget fra kumelk, og det sier seg jo selv at kumelken er laget for kalver, ikke for menneskebarn. Selv om kumelken er behandlet for å passe så bra som mulig så vil den aldri bli like bra som mm. Morsmelk har masse helsemessige fordeler for mor og barn.

Det er bare noen av årsakene til at vi i ammehjelpen ikke annbefaler mme med mindre det er spesielle årsaker til det.

De aller aller fleste kan produsere nok melk til barnet sitt, bare de får hjelp til hvordan de skal gå frem. Med nok kunnskap er det veldig veldig få som ikke kan produsere nok melk (spesielt dersom man har blitt gravid naturlig). Veldig mange opplever å ha for lite melk på kvelden, men med riktig veiledning så lar det seg fikse i de aller fleste tilfellene hvor mor ønsker det.

Når det er sagt så er vi ikke på noen måte "ammepoliti", slik som enkelte oppfatter oss. Mme er det utrolig bra at vi har i de tilfellende hvor tilskudd trengs. Dersom mor selv ønsker å gi mme istedet for å ta jobben med å øke egen produksjon tilstrekkelig eller komme i mål med andre alternativer så er det helt greit for oss. Dette er noe hver og en av dere mødre må bestemme selv. I dette tilfellet ønsker mor helst ikke å måtte ty til mme, og selvsagt får hun da råd for hvordan hun kan unngå det.

I stortsett alle situasjoner vil vi ammehjelpere starte med å gi tips for hvordan mor kan forbedre egen melkeproduksjon og klare seg uten mme siden det er det vi annbefaler og det som fra naturens side er best for mor og barn. Vi spør om hvorfor mor tenker som hun gjør, og hva som har ført til dette osv. Det handler for oss mer om kartlegging av situasjon og mors ønsker enn ren overtalelse. Det er ikke det som er poenget. Det er engang slik at det skrevne ord er lett å tolke dit man helst vil istedet for å sele hva som egentlig står dær. Dersom det kommer frem at mor helst vil gi mme og at hun i sitt hjerte føler at det er best for seg og sitt barn så får mor råd om hvordan hun kan få hverdagen til å fungere med delamming. Det er helt fint mulig å kombinere amming og mme. Skulle det være slik at mor ønsker bare mme så det også helt og fullt hennes ønske og det respekterer vi, men det er ikke noe vi engasjerer oss i å svare masse på siden det da har fallt helt utenfor vårt område. Ammehjelpen er til for å hjelpe mødre som ønsker vår hjelp, ikke til å hjelpe eller overtale mødre som gir mme. Ammehjelpen er en helt frivillig organisasjon som bruker av sin fritid for å hjelpe mødre som trenger vår hjelp. Vi får ikke betalt for å være ammehjelpere, heller omvendt. Vi må betale avgifter for å kunne være ammehjelpere. Det sier seg selv at vi bruker tid og energi på de som ønsker og trenger hjelp til amming, ikke de som har valgt andre alternativer.

Til slutt er det viktig å huske på at råd som blir gitt til en kvinne er bassert på den infoen og de tall hun måtte ha gitt oss. Det er IKKE slik at andre helt ukritisk skal bruke samme infoen, selv om situasjonen i egne øyne virker lik. Selvsagt er det mye generell info, men det er viktig å huske at de rådene som blir gitt er ment til den moren de blir gitt til i hennes spesifikke situasjon. Dersom vi annbefaler en mor som vurderer å ty til mme å heller forsøke å øke egen produksjon så er det fordi vi annser hennes situasjon til å være mulig for det. Da virker det for oss som om akkurat den moren helst ønsker å kunne amme sitt barn. Det betyr ikke at andre mødre som velger å gi mme skal føle seg truffet, eller at vi ikke vil at andre mødre skal kunne velge å gi mme. :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...