Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår begynte å slite med hard avføring for en måned siden, like etter barnehagestart. Hun er 2 år.

Det utviklet seg til at hun ikke bæsja på 1 uke, da pratet vi med apoteket og ble anbefalt Laktulose og klystér. Det er helt forferdelig - hun har så vondt og jeg mistenker at hun etter perioden med hard avføring fikk en innvendig hemoroide, derfor tør hun ikke "gå på do"... Klystér er eneste måten hun får bæsjet på - og da er det blod i avføringen.

Jeg har fått bestillt legetime til henne i morgen, slik at vi får gjort noe med dette. Verken tips eller laktulose har fungert... Nå er jeg så bekymra :-(

Noen råd? Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Biola er suuuupert for både løs og hard mage, et glass om dagen =)

Hørtes ikke noe godt ut stakkar, lege time er nok lurt ja :-/

Skrevet

Gutten vår har harr problemer med forstoppelse siden juni:-( Det går 3-5 dager mellom hver gang. Han holder igjen. Har snakket med lege og hs men fikk ingen gode tips. Men han har ikke hard avføring. Jeg har bestillt time til barnepsykolog på helsestasjonen. Håper hun har noen gode tips.

Skrevet

eneste som funket med vår var badekar,, da kom det alltid=) ellers er væske, masse væske.... det gjør avføringen mykere,,, hun må få grovt brød,masse fiber,det øker tarmvolumet, men da må hun også drikke masse,, ellers vil d bli hardt... gå turer, aktivitet gjør at avføringen passerer raskere,, problemet med å være obstipert( forstoppet) er ofte at avføringen går for tregt i tarmen, og får sugd opp for mye væske,, i din datters tilfelle holder hun igjen avføringen, og den blir da tørrere.. smør henne på innsiden av åpningen, lykke til

Skrevet

Huff, vet hvordan dere har det. Vi har hatt det slik i et par mnd nå i høst. Det startet med at han fikk en rift i endetarmsåpningen på grunn av hard avføring. Så ble han redd for å bæsje siden det var så smertefullt. Selv da vi fikk orden på avføringen igjen og den var myk husket han lenge på hvor vondt det var å bæsje.

Det første og viktigste er å få avføringen myk igjen. Vi prøvde ALT: Husk (helsekost), Lactulose, svisker, mye vann, grovt brød, Actimel +++ Følte ikke at vi kom i mål med noe av dette. Fikk tips av en venninne som har hatt det samme med sitt barn om å prøve med Movicol. Begynne rolig og øke opp til resultatet kommer. Deretter holde det mykt på denne måten til riften var grodd og begynne en rolig nedtrapping av Movicol. Vi måtte faktisk gi en halv pose Movicol 3 2 ganger daglig is starten. Gikk på dette en god stund til riften var grodd. Kan nevne at flere leger mener at dette er førstehåndsmiddel ved obstipasjon hos barn. Vi hadde timer med gråt og redsel før hver eneste bæsjebleie og ble nødt til å premiere og avlede for i det hele tatt å få det til. Etter mat da avføringen normalt pleide å komme fant vi på en kjekk aktivitet slik at han ble litt avledet. Da bæsjen kom premierte vi med en seigemann. Holdt på slik et par mnd og nå er problemet historie.

Det går over, men tar litt tid. Vær tålmodig med jenten din, tenk på at hun har vondt og er redd for smerten. Ikke noen god situasjon for en liten jente.

Lykke til, håper at det ordner seg.

Skrevet

Ser at jeg har skrevet 3 2 ganger daglig, mener selvsagt 2 ganger daglig (og ikke 32), he he.

Skrevet

Hei, jeg ville bedt de voksne i barnehagen om å gi henne drikke ofte. Kanskje foreslått at barna fikk litt å drikke mens de er ute, men ihvertfall når de kommer inn. Barna er jo så aktive, og ofte blir de varme og svette under lek.

Etter å ha vært på besøk i en barnehage gjorde jeg meg noen tanker ang akkurat dette tema, da venninna mi si lille jente har slitt med forstoppelse etter barnehagestart i lengre tid. Tror nok at forklaringen kan være at de kun får melk i barnehagen. Ved opstipasjon skal man gi masse drikke, men unngå melk, da det kan gi hard avføring.

Barna i den aktuelle barnehagen fikk kun melk til maten til lunsj, og da hadde de vært ute å lekt i to timer. Syns det er på grensen til vanskjødsel å ikke uoppfordret gi så små barn drikke, da de ikke er i stand til å ivareta sine behov selv.

Jeg har en jente på to år, og hun drikker vann i tillegg til melk til hvert måltid. Hun går ikke i barnehage.

Kan jo forhøre deg om det er flere barn i barnehagen som har det problemet, det er visstnok et ganske vanlig fenomen blandt små barn...

Svaret da kan jo være å innføre nye drikkerutiner i barnehagen, gi det litt tid, 3-4 uker, så vil du jo få et svar.

Håper det ordner seg for dere:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...