Liz77 Skrevet 23. oktober 2008 #1 Del Skrevet 23. oktober 2008 Har UVI pga streptokokkene, og har fått Dalacin antibiotika-kur i ti dager. (er allergisk mot penicillin). Når jeg begynte på kuren var det allerede 16 dager siden urinprøven ble tatt, noe som betyr at jeg har gått med uvi en stund.. nå etter 8 dager på antibiotika tok jeg ny urinprøve på føden, den viste fremdeles infeksjon. Da har jeg altså snart gått en måned med infeksjon.. ser ikke ut som antibiotikaen tar det.. Føler meg dårlig og kvalm og har noen stikninger spesielt i nedre del av magen, og helt ned i underlivet. Megen er også veldig "stinn" nesten hele tiden. har lest en del på nettet om GBS, og begynner å bli litt bekymret. Det står mye om at infeksjon kan føre til for tidlig vannavgang.. og tidlig fødsel..men det står bare "økt risiko".. hva betyr det da?? HVOR mye øker risikoen? bør jeg være bekymret? Merker baby noe til dette? jeg føler jeg har fått lite infornasjon, og vet ikke om dette er noe som "skjer alle" eller om jeg virkelig skal være litt redd? Føler meg litt hysterisk.. noen som har opplevd noe / hørt noe, vet noe om dette? Tar imot alt med takk. Leser noen skrekkhistorier om babyer som har blitt smittet når mor har gbs, og vet at noen babyer ikke klarer seg.. Tenker det kanskje bare er antibiotikaen som gjør meg litt kvalm.. ?? Når en først er begynt å bekymre seg så... jeg er 32 uker i dag.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138965250-gbs-gruppe-b-streptokokker-og-uvi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvillingenekomiapril Skrevet 23. oktober 2008 #2 Del Skrevet 23. oktober 2008 Hei Liz, Sniker litt jeg, håper det er OK. Trist at ikke antibiotikaen har tatt knekken på bakteriene. Har du fått noen ny kur med ett annet legemiddel? Antar du skal ta nye prøver løpende? Jeg kjenner ikke til hvor stor risiko det er for at en ubehandlet UVI setter igang fødselen. Jeg hadde ubehandlet GBS- UVI i over en måned rundt uke 27 i første svangerskap, og fødte på overtid. I sist svangerskap hadde jeg også GBS-UVI rundt uke 33, og hadde to antibiotikakurer. Den første slo ikke ned infeksjonen og jeg fikk aldri tatt kontrollprøve etter kur 2, men fødte i uke 38. Jeg fikk ikke spesielt gehør på sykehuset for mine bekymringer om for tidlig fødsel pga. GBS. Men når du nå har en aktiv infeksjon i urinveiene, så ville jeg ihvertfall vært veldig var på andre infeksjonstegn. Altså om du selv får feber, svettetokter, hjertebank, smerter o.l.,, så ta kontakt med sykehuset. Du skal også være på vakt ovenfor nyrebekkenbetennelse, og smerter i den regionen. Og hvis du mistenker fostervannslekkasje, eller hvis vannet går, skal du ta kontakt med sykehuset umiddelbart. Man sier at muligens så mange som 30% av alle norske kvinner har GBS i skjede/endetarm, men det er kun de færreste som får komplikasjoner. Når du får en GBS-UVI så er dette en komplikasjon og viser at du har oppblomstring av bakteriene, og det betyr igjen at du har noe økt sjanse for at barnet ditt blir smittet ved fødsel. Likevel er det svært svært få barn som blir smittet, så oddsene er absolutt på din side! Du skal jo ha antibiotika under fødsel uansett, og når fødselen starter så sørg for at alt helsepersonell du møter vet at du har hatt GBS-UVI. Ikke stol på at alle har lest dette i journalen din. Lykke til! Håper du får tatt knekken på bakteriene raskt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138965250-gbs-gruppe-b-streptokokker-og-uvi/#findComment-138967638 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liz77 Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 24. oktober 2008 takk for svar:) regner med de tar noen prøver etter hvert, jeg vet ærlig talt ikke - lite informasjon som jeg sa. Men jeg skal ihvertfall stå på mitt. Jeg går fremdeles på den samme antibiotikaen.. som ikke ser ut til å virke.. bare to dager igjen, så tenkte jeg kunne fullføre alle 10-11 dagene. Men pga kvalmen ble jeg henvist til føden, så jeg skal dit på kontroll i dag, så da skal jeg spørre om alt.. Ser jo ut som det går bra med de aller fleste som har gbs, også gbs-uvi. .. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138965250-gbs-gruppe-b-streptokokker-og-uvi/#findComment-138968615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tvillingenekomiapril Skrevet 24. oktober 2008 #4 Del Skrevet 24. oktober 2008 Så bra at du skal på sykehuset, håper du får gode svar, og blir beroliget. Du får oppdatere med hva de sa. Jeg kan ikke skjønne annet enn at de må fortsette å behandle deg til UVI'en er borte. Det er dog ingen forsikring om at GBS'en er borte for godt, ettersom den kan komme og gå. Derfor skal du være glad at du vet at du har bakteriene, det er jo først da man kan å få den påkrevde behandling, og ta de riktige forholdsregler. Det er mye skumlere når man ikke vet. Ja, det går bra med de aller aller fleste som har GBS. Jeg har vært ekstremt uheldig og fått syke barn, dog har det gått bra til slutt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138965250-gbs-gruppe-b-streptokokker-og-uvi/#findComment-138970863 Del på andre sider Flere delingsvalg…
SannaMor Skrevet 24. oktober 2008 #5 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg bor i Sverige og her skriver Vårdguiden, Smittevernskontoret og Socialkontoret at man skal få antibiotika-drypp under fødselen, dvs når du under graviditeten har hatt en UVI forårsaket av GBS. Likevel får jeg ikke gehør hos min jordmor som mener det generelt er for stor fare for at det i samfunnet utvikles antibiotika resistens.... Så jeg skal også rope det til alle som kommer inn i rommet under fødselen . Eller dvs, jeg har gitt samboer oppdraget. Antibiotika drypp minst to, helst fire, timer før barnet passerer fødekanalen. Får man ikke til det så går det som regel bra med ekstra observasjon av barnet etter fødselen? UVi er jo supervondt så jeg håper virkelig du får bukt med det snart! Ellers kanskje du kan slå deg til ro med samme beskjed som jeg fikk: Ring føden med en gang du har vannavgang eller kjenner rier, og forklar dem at du har nylig GBS utbrudd (GBS kan i enkelte tilfeller forårsake prematur fødsel). Så vet de hvordan de skal hjelpe deg, det går sikkert bra skal du se! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138965250-gbs-gruppe-b-streptokokker-og-uvi/#findComment-138971237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liz77 Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter #6 Del Skrevet 24. oktober 2008 var på poliklinikken for gravide i dag. De var ikke så opptatt av det med GBS i det hele tatt.. bare at vi skulle se det an etterhvert, og at det var legen min jeg måtte snakke med dette med medisinen om.. jaha.. de ville ikke sjekke urinen eller noenting. (skal til lege tirsdag, så får vel ta det opp igjen da). I dag på sykehuset ville de bare sjekke at babyen hadde det fint, siden jeg har vært så kvalm og dårlig. Babygutten min hadde det helt supert han.. fikk UL også. At jeg har vært dårlig selv har ihvertfall ikke påvirket baby. Legen på sykehuset sa det var ingen fare.. sjansen for at infeksjonen skulle påvirke baby var svært svært liten. Jeg må jo stole på han da.. og så heller se det an fremover hvordan det går med infeksjonen.. (har forresten ikke noe vondt slik som vanlig UVI, ikke noe vondt å tisse eller noe.. bare litt stikninger i magen/underlivet.. vet ikke om det har noe med det å gjøre). Gjør jo ikke så mye om JEG er litt dårlig så lenge baby har det fint :-) Vekt estimert i dag var 2280 gram.. og enda skal han vokse i to måneder.. blir ingen liten gutt da:) - Så deilig det er å få se på UL! takk for alle svarene, det hjelper kjempemye.. deilig bare å lufte bekymringene også. - føler jeg ikke har peiling. blir litt hjelpeløs og prisgitt helsevesenet. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138965250-gbs-gruppe-b-streptokokker-og-uvi/#findComment-138972861 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå