Gå til innhold

Hvordan er prosessen rundt IVF?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Sambo og jeg har prøvd i 19 mnd og har to aborter og en exu. Skal nå prøve Pergo 2 sykluser for å se om det hjelper. I og med at jeg snart er 34 begynner gyn og jeg og prate så vidt om IVF vist det ikke skjer noe snart. Driver også nå å tester hormoner for å se om noe har skjedd etter exu.

Hvordan fungerer prosessen rundt IVF når gyn tar en avgjørelse om at det er veien å gå. Tenker på ventetid, medisiner, utredelse. Med andre ord ALT. Er det mulig å forsøke IAH først, selv med noen aborter bak seg eller er det rett på IVF?

Er veldig glad for svar da jeg ikke kjenner så mye til IVF. Kjenner at det er greit å forberede seg litt :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei Eshaw og velkommen hit:-)

Det kommer litt an på hvilken klinikk du skal på, men generelt er det vel litt ventetid på de offentlige klinikkene. Da vi ble søkt inn til Porsgrunn tok det 3-4 mnd før vi fikk et brev med innkalling til forsamtale, som skulle være 3 mnd senere. Med andre ord totalt 6-7 mnd ventetid. Dette var i 2006, og ventetiden kan jo ha endret seg. Da vi var på forsamtale hadde jeg akkurat hatt mensen, og vi var så heldige at de hadde ledig kapasitet så vi fikk begynne på den syklusen vi var midt i, og slapp å vente til neste mens. Det ble ikke noen graviditet av det første forsøket, men neste gang var det full klaff, og vi har nå ei nydelig lita jente på 10 mnd. Har akkurat kommet i gang med første søskenforsøk.

Når det gjelder utredning, må det gjøres ferdig før dere kommer til klinikken, så det tar vel gyn seg av på forhånd. Det eneste vi måtte gjøre var noen standard blodprøver som må være nyere enn ett år.

Medisiner varierer veldig fra person til person, og også mellom klinikker, men jeg kan jo fortelle om mitt opplegg: Begynte på Synarela nesespray på 20.syklusdag (nedregulering). Starter så på Puregon sprøyter 100 IE etter ca 3 uker (dette er hormonene som skal modne eggposene). Etter 9 dager på Puregon skal jeg på undersøkelse med ultralyd på klinikken, og ut fra størrelsen på eggposene blir det da bestemt hvor mye lenger jeg skal stikke, og det blir satt en dag for egguttak og innsetting. 36 timer før egguttak skal jeg ta eggløsningssprøyte (Pregnyl), og så er det bare å møte opp for uttak og befruktning. Man tar også progesteronstøtte før og etter innsetting (Crinone eller Progestan), for å optimalisere miljøet i livmoren til å ta imot egget/-ene.

Lykke til!!

Skrevet

Hei EndeligMamma og takk for svar. Gratulerer med din lille prinsesse. Håper alt ordner seg for nr 2 også :-)

Jeg gjør regning med at det blir Rikshospitalet, det er i hvert fall det jeg ønsker i og med at de både tilbyd IAH og IVF. Da virker det på meg som ventetiden er lengst, men når en først er kommet igang så går det greit. Jeg trodde det var en større prosess, med lapraskopi og gentesting etc. Jeg har også hørt at det kan koste opp i mot 20 000,- for medisinene per forsøk. Stemmer det? Det høres jo fryktelig mye ut.

Jeg er nå veldig fornøyd med min gynekolog så er ikke bekymret for at den prosessen skal dras ut. Skal nå først forsøke Pergo, men synes at det er greit å forberede seg psykisk på at det kan være neste stopp.

God helg!

Skrevet

Hei Eshaw! Vi har akkurat sendt søknad om ivf, og fikk beskjed om at ventetiden var ca tre måneder nå. Har hørt om flere som har kommet igang så raskt! Vi skal til Haugesund.

Skrevet

Hei igjen

Gentesting kjenner jeg ikke noe til, vil tro det er mest aktuelt for de som har arvelige sykdommer/syndromer i familien, eller andre spesielle problemer? En evt laparoskopi er det gyn som må ta stilling til. Jeg hadde en slik et par år før vi søkte oss til ass.befruktning, men er ikke det mer for de som har tette eggledere, eller mangler eggløsning av andre grunner? Det har vel ikke du, siden du har vært gravid? Jeg tenker at det høres ut som problemet ligger et annet sted for dere, uten at jeg skal påberope meg å være noen ekspert, for all del..:-)

Når det gjelder medisinene, så er de ganske dyre, ja. Totalprisen per forsøk vil avhenge av hvor store doser du trenger, og det varierer jo. For min del bruker jeg "bare" 100 IE Puregon per dag, og mine medisiner for ett forsøk koster da litt over 6000 kr. Jeg har PCOS, og vi med den diagnosen blir lett overstimulerte, derfor går vi på lave doser hormoner. Men du må huske at hvis dere er i det offentlige betaler dere bare en egenandel for medisiner på max 15000 kr for inntil 3 forsøk. Alt over dette får dere igjen fra NAV. I tillegg må dere betale 1500 kr til klinikken per forsøk. Skal man i det private må man betale alt selv, og da blir det fort dyrt. Jeg har hørt at privatklinikker selger "pakker" på 3 forsøk, slik at man får en slags kvantumsrabatt, men allikevel koster det nok..

Fortsatt god helg til deg også:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...