Gå til innhold

Hvilke barnehager er bra i Bergens området eller Os?

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi skal flytte til Bergen til våren og jeg tenkte å søke barnehageplass allerede nå. Vi vet ikke hvor vi skal flytte, men tenkte på enten Os, Fana eller annen kommune som er bra. Mannen min skal jobbe på flyplassen, så det må være maks en halvtime dit, helst mindre.

Hvilke andre kommuner anbefaler dere for en småbarnsfamilie? Vi kommer forresten til å kjøpe oss en enebolig, evt rekkehus, og vil ikke bo veldig nærme sentrum. Helst kjøreavstand....

Tenker at hvis jeg søker plass nå, er det større sjanse for å få plass enn om jeg venter. Vi kan heller søke om overflytting hvis vi får plass i en barnehage som er et stykke unna der vi kommer til å bo...

Jeg blir veldig takknemlig for svar!

Fortsetter under...

Skrevet

Du må nok bo i Bergen om du skal få barnehageplass i Bergen. Ihvertfall før der er full barnehagedekning og det er det ikke.

Om mannen din skal levere barn i barnehage på vei til flyplassen kan det derfor være lurt å ikke flytte til Os....

Å kjøre til flyplassen om morgenen er uansett en tidkrevende opperasjon. Det er skikkelig kø på flyplassveien. Selv ville jeg ha prøvd å finne meg et hus på hjellestad/milde om jeg skulle jobbet på flyplassen - for å slippe trafikkhelvete.

Jeg kan anbefale Rå barnehage. En helt super barnehage. Ligger like ved Lagunen. (Men ikke helt praktisk lokasjon i forhold til flyplassen kanskje - kommer an på hvor du bosetter deg selvsagt).

Skrevet

Ok, takk for svar! Vet ikke om vi søkt engang i og med at vi ikke har adresse der enda, men jeg kommer til å prøve ihvertfall.

Mannen min er helikopterpilot, og jobber turnus, så mange av vaktene hans er utenom rushtida tror jeg....

Skrevet

Du må vente med å søke til du melder flytting. Tror det er vanskelig å si hvilken bhg som er bra, og det kan raskt variere fra år til år. Hadde valgt en i nabolaget der dere bosetter dere. Vi har blitt kjent med alle naboene og barna deres gjennom bhg. Har barna venner rundt seg er det like viktig som kvaliteten på bhg. I Bergen har de ikke så store problem med å skaffe førskolelærere som mange andre steder heller.

Skrevet

Ok. Hvilke kommuner/bydeler/områder skal jeg gå inn på når jeg titter på finn.no på hus? Er så mange områder at jeg blir helt forvirret. Driver og titter litt allerede nå, men er vanskelig når jeg ikke vet hvor jeg skal titte...

Takk for svarene forresten!

HI

Annonse

Skrevet

Du kunne ha sendt meg pm om du har et spesielt spm om et område i Bergen kommune. Har litt peiling:) Ser du en finn.no annonse kan du legge ut annonsen og spørre. Flere bergensere her inne. Spetakkel tror jeg er lærer, og de vet ofte en del om hvor en bør bosette seg med barn.

Noen få områder ville jeg unngå fordi der ikke er barn. Liker meg godt på Landås, Årstad, Minde, Sandviken og sentrum - men jeg liker å gå/sykle dit jeg skal. Bønes er også en fin plass å ha barn hører jeg rykte om. Fana vet jeg lite om. Fyllingsdalen er up and comming. Husleien er litt lavere, og der er utrolig høy tilflyttning av barnefamilier. Mange "problem" har flyttet fra tidligere belasta områder til penere områder som Fana - og en regner at på sikt vil det bli et nytt fokus område. Rart hvor det forandrer seg. Deler av Solheimsviken/Løvstakken har jo blitt helt topp områder med masse ressursterke familier og masse ting på gang - om en vet hvor en skal bosette seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...