Gå til innhold

Noen her med barn over året som får ammefri fra jobben?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen krav om hvor mange ganger en må amme idøgnet? Det står jo egentlig ikke noe om det i arb.miljøloven. Så hvis en ammer morgen og kveld, så kan en jo få ammefri ikke sant?

Er det noen her som får det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammer min 15 mnd gamle sønn morgen og kveld, men siden dette er utenom arbeidstid ser jeg ingen grunn til å be om ammefri.

Skrevet

Man skal jo få fri den tida man trenger, inntil en time. Jeg begynte å jobbe da eldste var 11 måneder, og hadde ammefri de første månedene. (Ikke noe problem, måtte bare levere en attest fra helsestasjonen på at jeg amma). Han fikk flaske med morsmelk på dagen av pappaen (deretter den første tida i barnehage).

Benyttet ammefri slik:

Kom litt senere på jobb enn vanlig dersom det ble slik pga amming på morgenen, uten at jeg jobbet det inn igjen på ettermiddagen (fleksitid)

Tok en pause midt på dagen der jeg pumpet ut melk til neste dag

Skrevet

Og som hun over sier, dersom man f.eks kun ammer på kvelden trenger man jo ikke ammefri

Skrevet

Du har krav på ammefri uavhengig av når på døgnet du ammer. Du kan jo uansett ikke få ammet når du selv ville når du må på jobb deler av dagen, da må du legge det opp slik at du kan amme når du ikke er på jobb.

Jeg har ei venninne som jobber i kommunen, har en datter på 15 mnd og som har 2 timer ammefri hver dag. Hun har en jobb hvor det fungerer helt topp. Tror det kan være forskjellig fra privat og statlig bedrift om det er 1 eller 2 timer fri som gjelder.

Ammefri er ikke bare fordi du skal ha fri akkurat ved ammingen din, men også det at det er krevende av kroppen å produsere melken, slik at du skal ha litt overskudd til det.

Om du ammer kun på kvelden og du ikke har jobb da, så går det egentlig på din samvittighet ovenfor jobben og din type jobb, om du kan ta deg ammefri. Rettighetene er der i alle fall!!!!

Skrevet

og dessuten er det din sak om når elelr hvor mye du ammer- det har ikke arbeidsgiver noe med.

Skrevet

hmm.. misforstå meg rett. Jeg applauderer muligheten med ammefri. Men bruk sunn fornuft jenter! Hvorfor skal man ta ammefri fordi det ammes på kvelden? Og ihvertfall når det kun koseammes på natta??

Jeg ammer ikke lenger (medisinske årsaker) og må derfor bruke litt tid (og krefter??)på å få i mitt barn annen drikke. Burde jeg også får litt fri fra jobb?

Skrevet

Bortsett fra de som jobber om kvelden da... Beklager, ble litt flau nå over at jeg tenkte så ut fra min egen situasjon. Er jo selvfølgelig mange som kan trenge å amme/pumpe om kvelden pga arbeidstidene sine.

Skrevet

Arbeidsmiljølovens paragraf 12-8 sier:

"Kvinne som ammer sitt barn kan kreve den fri hun av den grunn trenger. Fritiden kan for eksempel tas ut i minst en halv time to ganger daglig eller som redusert arbeidstid med inntil én time hver dag."

Jeg hadde ammefri noen måneder med førstemann, og kommer nok til å søke om det med denne også. Men jeg tolket det som at jeg kunne ta den tida jeg trengte til å pumpe i løpet av arbeidsdagen, at jeg kunne amme på morgenen uten å jobbe inn igjen det jeg kom senere på jobb, at jeg kunne dra litt tidligere (ammet straks jeg kom hjem). Så selv om jeg jobber i staten og derfor hadde innvilget INNTIL to timer ammefri, brukte jeg sjelden mer enn tre kvarter - en time om dagen (inkludert pumpepause i løpet av arbeidsdagen). Da vi var nede på 1-2 amminger i døgnet (og han var gått over til vanlig melk på dagtid) søkte jeg ikke om forlenget ammefri, for da følte jeg ikke lenger behov for det.

Skrevet

Praksis er forskjellig fra sted til sted. Noen steder får man bare fri dersom man ammer på det tidspunktet man tar fri, andre steder får man fri bare man ammer i løpet av døgnet. Noen lar samvittigheten styre og begrenser ammefri til så lite som mulig, mens andre tar to timer, for det 'har man jo krav på'. Når det gjelder amming på natt er jeg ikke enig med de som sier at det ikke bør kvalifisere, for det går jo ut over søvnen, som man da kan ta igjen ved ammefri.

Skrevet

Jeg jobber i staten og har to timer ammefri hver dag. Jenta mi er snart 15 mnd (29.) og jeg ammer tre-fire ganger for dagen. Ammer om morgenen, etter bhg, ettermiddag og kveld før hun legger seg. Hun har aldri vært en flaske-unge, og har hengt på puppen. Hun våkner tidlig (halv seks), så jeg får god til å amme før jeg begynner på jobb. Jeg går fra jobb to timer tidligere for å dra i bhg og hente - jeg bruker ca tre kvarter til bhg fra jobb, og et kvarter fra bhg og hjem, så går mye tid vekk der. Hadde aldri klart å opprettholde ammingen uten de timene fri... Er veldig godt å ha de timene ekstra så jeg får tid til amming i tillegg til andre ting som å lage middag og være sammen med storebror også. Håper å amme til hun er ca 2 år - og det virker ikke som om hun har tenkt å gi seg enda;o) Hun koser seg veldig på puppen, spesielt etter bhg når hun sikkert er litt sliten, da er det godt å slappe av og kose med mama;o) Hun har enda ikke vært syk etter hun begynte i bhg, og jeg velger å tro at det har med ammingen å gjøre;o)

Skrevet

Det er vel uvanlig å amme ett så gammelt barn så ofte?? Spiser hun ikke fast føde?

Skrevet

Ikke unormalt å amme en ettåring flere ganger i døgnet vel? Selv om h*n spiser fast føde. Jeg ammet morgen, ettermiddag og kveld da min var 14-15 måneder, pluss litt trøste/kosepupp ved behov. Utrolig hvordan noen slurker morsmelk både roet ned og ga påfyll av energi og godt humør. Så dabbet det etterhvert ned til morgen/kveld (og etterhvert ikke hver morgen og hver kveld) før vi ga oss da han var 17 måneder.

Skrevet

Har rett på ammefri. Dumt å ikke benytte seg av tid en kan få sammen med barnet når man likevel får samme lønn_(staten) og det anbefales jo å amme lenge. Så stå på dine rettigheter som kvinne og amm i vei!:)

Skrevet

jeg ammer morgen og kveld, noen ganger får han pupp etter barnehagen også. Får 2 timer ammefri pr. dag med lønn (privat stiftelse, men behold gammel kommunal avtale). Min er 14 mnd. Nå har han allergi da så jeg får ikke gitt han annen melk

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...