Gå til innhold

På papiret 60/40, men i virkeligheten 50/50. Andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre som har det slik? Er det flere som har tidligere samboere her som godtar å "jukse litt" slik at dere skal klare dere økonomisk?

Jeg skal ha hovedomsorgen med 60/40 på papiret.

Men vi skal ha 50/50. Jeg vil nok tro samarbeidet går fint, vi er gode venner og alt er greit. Og han er en kjempepappa for snuppa vår. Hun er 17 mnd. Men det står jo over alt at de ikke anbefaler delt samvær 50/50 når ungene er under 3 år.. Får jo litt vondt i magen når de skriver dette da.. Kommer snuppa til å ende opp med store traumer liksom? ...eller går alt bra ettersom jeg og bf er gode venner, samarbeider godt, bor nærme, kort vei til barnehage osv..?

Vi er enige om alt, MEN om jeg nevner dette, (som jeg tok opp med han tidligere) så blir han sint, for han kommer til å gjøre alt som står i hans makt for at han skal ha halvparten av samværet. Så det at han skal f.eks kun ha den 40% er uaktuellt for han. Jeg skjønner han..men samtidlig blir det jo egoistisk av oss da..at vi deler 50/50 for at vi har "krav" på like mye "av jenta" hver. Men det er jo ikke hun som har bedt om å komme i denne situasjonen liksom..å ha 2 hjem. Men det kommer til å bli uaktuellt å få til en annen ordning enn nå.. For da endrer nok han seg i tilfelle og vi kommer ikke til å være gode venner som nå..

Fortsetter under...

Skrevet

grunnen til at det ikke anbefalles 50/50 for barn under 3 år er fordi de ikke har utviklet hukomelsen nok til å forstå at "jeg bor hos mamma en uke og pappa en annen". små barn trenger få og nære omsorgspersoner. å i følge de på fvk der jeg går så blir barnehagen primæromsorgsperson når foreldrene har 50/50 og barna er så små. om det vil gi barnet "traumer" eller problemer som voksen vet man jo ikke. det vet du ikke uansett hva slags løsning dere kommer fram til. har dere vært på mekling enda?

du vet at om dere har 50/50 og far henter barnet i barnhagen vær dag anden vær uke så er barnehagen pliktig til og si det til nav om nav lurer. og da blir dere jo tatt.

Skrevet

Jeg er i nøyaktig samme situasjon som deg, og lurer på akkurat de samme tingene.

Jeg er IKKE enig meg det den personen som har svart deg sier, jeg mener tvert i mot at 50/50 ER den beste løsningen. Jeg er selv skilsmissebarn, så jeg vet hva jeg snakker om. Poenget er at jeg hadde en "vanlig" ordning, med hver tirsdag og annenhver helg hos pappa. Selv om mitt "hjem" var hos mamma, så følte jeg jo uansett at jeg hadde to hjem. Frem til jeg var oppe i skolealder så tror jeg ikke jeg tenkte så mye over nøyaktig HVOR mange dager jeg var hos pappa og HVOR mange dager jeg var hos mamma. Så argumentet om at barnet blir forvirret av å ha "to hjem" faller bort, for det tror jeg (desverre) barnet føler uansett.

Vi har i allefall valgt 50/50 løsning, fordi vi mener det er best, synes bare det er VELDIG synd at jeg kommer til å slite en god del med å få endene til å møtes (er student)...

Jeg blir veldig engasjert og sint av slike urettferdigheter, og jeg skal se hva jeg klarer å gjøre for å finne ut HVORFOR denne loven er som den er, og hvilke muligheter man har til å påvirke den. Lover blir endret "hele tiden", så det er ikke umulig å få til forandringer.

Hilsen lille meg!

Skrevet

foreningentoforeldre jobber for at forelder som har 50/50 skal få samme økonomiske rettigheter som andre aleneforeldre. dessverre ser det ut til at det blir slik at vanlig samvær økes og man må ha 66% eller mer for å få støtte. var i hvertfall noen her inne som hadde fått beskjed om det av nav.

her er barneombudets utallelse om små barn og ett hjem

http://www.barneombudet.no/temasider/familie_samvar/barn_og_sa/arkiv/kronikk_ba/

men det er jo helt klart lov å være uenig. vi må alle gjøre det vi mener er best for våre egene barn.

Skrevet

Hva som er rett og best for eget barn er det opp til hver enkelt å vurdere , gidder ikke legge meg opp i det MEN :

HVORFOR utgi deg for å være aleneforsørger når du ikke er det ?? dere deler 50/50 , vær åpen om det og forsøk ikke svindle deg til noe som går ut over de som reelt er alene med unger og trenger støtten. Alle vil gjerne ha mer penger, men gjør det på en annen måte som ikke medfører enda sterngere vilkår for aleneforsørgere.. det er det du gjør med det du driver med her.

Mener du forlder som velger 50/50 skal ha noen stønad så jobb gjerne for det, og for at de som fortsatt bor sammen også skal få mer for den skyld men det er elendig å "ta det" fra de som faktisk er alene med omsorgen for barn,... dere deler jo og er to .. en helt annen situasjon faktisk, det er også derfor du ikke får noe fra nav om du er åpen på hva du gjør og dere begge vil bli anmeldt for trygdemisbruk den dagen din sak blir trukket ut for kontroll ...... ( håper du da har et alternativt omsorgstiltak klart for barnet dersom dere må sone samtidig, det er ikke alltid dere får sone etter tur selv med felles barn..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...