Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #1 Skrevet 23. oktober 2008 Kan man holde vielsen ute i friluft i Norge? Vi har så lyst til det, men har ikke lyst til å spørre presten "vår", for da har vi liksom bestemt at ballen er i gang . Er det opp til hver og en prest eller er ikke det lov i Norge? Ser kjendiser gjør det stadig vekk, men hører aldri om noen av oss vanlige, dødelige gjør det:)
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #2 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg kjenner noen som gjorde dette i fjor sommer, men det er mulig at presten var en bekjent av familien som stilte opp litt utenom det vanlige, uten at jeg er sikker på det. Kan du ikke bare ringe til menighetskontoret i din kommune og spørre? Du forplikter deg jo ikke til noe da, og det er ikke sikkert det er presten du snakker med engang.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #3 Skrevet 23. oktober 2008 Her er en artikkel fra 2005 som svarer litt på spørsmålet ditt: http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/bryllup/article392625.ece Du kan gifte deg utendørs; noen steder er forhåndsgodkjent, mens man for andre steder på spørre om lov. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #4 Skrevet 23. oktober 2008 takk for svar:) Jeg vil helst ikke ringe menighetskontoret, for vi bor på en liten plass-alle kjenner alle. Har lyst til å holde ekteskapsplanlegging hemmelig så lenge vi kan, hehe.... hi
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Aaah, ypperlig! Takk for link, anonym over!! Da ser det ut til at planen våres går i boks:). Vi hadde nemelig tenkt å ha det rett på nedsiden av kirken og evt bruke kirken ved dårlig vær. Det så ut i følge artikkelen at det gikk greit:-). >Må jo selvsagt høre, men da er det ikke helt utenkelig i alle fall:). Morsomt og spennende.... hi
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 Man kan ikke gifte eg ute med mindre det er på hellig grunn. Dette om man skal gifte seg innenfor kirken da. Er litt annerlede om man tar med en dommer.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #7 Skrevet 23. oktober 2008 Med litt godvilje, så _er_ dette hellig grunn, da. Det var en kirkegård der vi tenker på for ca 800 år siden hi
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #9 Skrevet 23. oktober 2008 Da vi giftet oss fikk vi vite at dette dessverre ikke var mulig. Vi giftet oss i kirken, men kunne tenkt oss å ha vielsen ute. Det fikk vi ikke. Jeg tror, husker ikke helt, at det var en ny regel de hadde innført.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #10 Skrevet 23. oktober 2008 Å, nei....nedtur! Det er det jeg har hørt tidligere og, men utifra den artikkelen fikk jeg nytt håp. Men som sagt, dt er jo rett på utsiden av kirken vi har tenkt da....må nok bare ringe å høre. Skulle bare så gjerne hørt i fra "Presten" (her inne) selv! Er vel ingen som vet nicket hennes heller...huff, nei det blir vel "uthenging" det hi
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #11 Skrevet 23. oktober 2008 Det tror jeg er opp til presten, men siden de anser kirken som Guds hus er det ikke alltid like lett har jeg forstått. Noen venner av meg forsøkte lenge for å få det til. Men måtte til slutt velge en dommerfullmektig, eller sorenskriver eller hvem det nå er som vier folk. Mens noen andre venner fikk presten med på det, de bor på et annet sted i landet så det kan virke som om presten avgjør. Lykke til med vielse i friluft:-)
Gjest Skrevet 23. oktober 2008 #12 Skrevet 23. oktober 2008 Etter min erfaring kommer sånne spm veldig an på hvor villig og fleksibel prest dere har. Ikke helt det samme, men jeg er ikke særlig kristen av meg, og ville helst at dåpen til datteren vår skulle foregå på sykehuset en dag el to etter fødsel, med kun nærmeste familie til stede. (hadde det vært opp til meg alene, hadde vi ikke trengt å ha dåp i det hele tatt, men vi var nå engang to om det) Snakket med to sykehusprester om muligheten til å ha dåp i kapellet på sykehuset, og begge var ekstremt motvillige, uten at de helt klarte å gi meg en god grunn for å la det være. Kjenner flere som har fått til dette på andre sykehus uten problem, kapellet er jo like "gudelig" som en kirke og regnes som vigslet nok til å utføre andre "gudelige" handlinger. Det provoserte meg grenseløst, men det endte med kirkedåp. Så dette tror jeg faktisk bare presten "deres" kan gi dere svar på.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #13 Skrevet 23. oktober 2008 Ja, da får jeg bare vente med å få det avklart da....hmm...litt irriterende, for jeg ble litt ivrig nå . Uansett blir det ikke noe bryllup med det første, og ryktene går som kjent som ild i tørt gress på bygda... Ville ikke forundre meg om presten "vår" gjør det foresten. Han er kjent som ganske "rund", men vi får vel bare spekulere videre i dette bryllupet vi har så lyst på frem tiltidsplanen blir mer klar hi
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #14 Skrevet 23. oktober 2008 vi giftet oss ute, med human etisk forbund.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #15 Skrevet 23. oktober 2008 Skulle tro det gikk greit. Om det er sånn at dem innbiller seg kirken er guds hus, kan vel gud ha veranda, hage ogaå? Lykke til med bryllupet i så fall:)
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #16 Skrevet 23. oktober 2008 hehe, greit at jeg siterer deg på den eller, anonym 15:16 ? Den var god!
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #17 Skrevet 23. oktober 2008 Så hyggelig da! Jeg giftet meg på fjellet for seks år siden - langt unna noen hellig grunn. Det ble da vektlagt at det var et sterkt ønske og at vi ikke kom til å gifte oss i kirka på det tidspunktet. En venninne av meg gjorde det samme i fjæra året etter. Rett etterpå kom det regler som sier at dette ikke er helt greit. Tror det er det enkelte område - bispedømmet og dermed biskop eller bispedømmeråd - som bestemmer dette, og selvsagt presten dersom han først får lov av sin overordnede. Du kan ta kontakt med bispedømmerådet i din landsdel og høre?
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #18 Skrevet 23. oktober 2008 Bispedømmet...hmmm....er det hele fylket? Vet ikke hvilket bispedømme jeg hører til faktisk! Har liksom bare forholdt oss til det lokale. Men biskopen "vår" kjenner jo oss ikke, vil jeg tro, så jeg kan jo ringe de å høre om de vet noe, ja:). Takk for svar! hi
brooklyn Skrevet 23. oktober 2008 #19 Skrevet 23. oktober 2008 Vi giftet oss utendørs, kirkelig, for to år siden. Jeg spurte mitt lokale kirkekontor om vi kunne ha vielsen i en skog like ved her jeg er vokst opp, men det var ikke aktuelt, til tross for at det stedet er brukt som gudstjenestested om sommeren, det har tilogmed vært barnedåp der. Presten sendte meg en mail og sa at nei, det har vært nye innstramminger av regler, prester kunne nå kun vie på hellig grunn. Så det gjorde vi. Utendørs, på hellig grunn. Her er listen over steder somer godkjent:) http://pub.tv2.no/nettavisen/side2/bryllup/article392625.ece
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #20 Skrevet 23. oktober 2008 Det er mulig, men ofte ønsker ikke presten det. Dnk er kritisk fordi folk lager sirkus og det er vanskelig å holde fokus på den kristne biten. I tillegg får ikke presten betalt for det. Det er stor forskjell på 2 timer en lørdag, og 6 timer - mange prester har barn.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #21 Skrevet 23. oktober 2008 Ja, jeg så den listen, men "vårt" sted er nok ikke på den. Det stedet jeg tenker på er rett på nedsiden av kirken (det har tilhørt kirken før i alle fall, for det var gravplass der for hundrevis av år siden), så det vil uansett ikke være noe ekstra tid det tar, annet enn de fem minuttene det tar å gå ned dit. Presten bor dessuten i huset ved siden av, og familien hans kan vi jo også godt be;). Ikke har vi tenkt til å ha noe sirkus heller, har bare lyst til å gjøre det ute i det fri, med vannet og naturen (det er sååå nydelig der nede) som "tilskuere" i stedetfor trykket sammen i den lille tette kirka, Kirka er fra 1200-tallet, og benkene er tilsvarende, for å si det sånn;). Tenkte å bruke kirken hvis det ble dårlig vær. Høres ut som vi uansett må ta en tlf til presten når det blir aktuelt. Filler'n, at hun som er prest ikke er her nå da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå