Gå til innhold

Prematurbarn i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hat et par spørsmål til dere som har prematurbarn i barnehagen, alder 2-3 år...

Hvordan fungerer det der med skjerming, har barnehagen spesielle tiltak?

opplever barnehagen barnet på samme måte som dere gjør hjemme, eller fungerer barnet bedre/dårligere enn forventet?

Hvilke erfaringer har dere med personalet i barnehagen, og kunnskap rundt temaet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ei på snart 3 år i barnehagen.

Begynte rett før hun fylte to år, så er inne i sin andre "sesong", og flyttet fra småbarnsavdeling, til store barn :)

Vi gikk til spesialpedagog helt fram til hun startet i barnehagen, og det var spes.ped som anbefalte oss å søke spesielt denne barnehagen. Nettopp fordi den barnehagen hadde god kompetanse, og hadde adskilte rom.

Dvs. selv med en barnehage på ca. 60 barn, så har de lukket avdelinger mesteparten av dagen. Første året var hun på småbarn med max 10 andre barn, mens i år på store barn, ca 20 barn.

Det har i grunnen verdt nok for oss, siden vi første år hadde 60% og nå har 80%. Min erfaring er at barnehagen er flinke til å tilrettelegge for de med spesielle behov, hvis hun har ekstra behov for skjerming.

Mitt barn er ganske så stilferdig og tilbakeholdt. Så det tok litt tid før hun kom inn i varmen. Trivdes fra dag 1, men uttrykte seg ikke så mye. Men det har mer med personligheten hennes å gjøre, enn at hun er prematur. Hun er den som mer står og observerer og tenker, enn å hive løs på en leke.

Barnehagen opplevde mye av det samme som vi hjemme, spesielt siden frøkna hadde problemer med å spise. Barnehagen prøvde virkelig, med egen fast person som var med henne under måltidet, og tilbød henne litt andre ting. Hennes spiseproblem har så smått bedret seg, og går nå helt fint i barnehagen.

Vi har ikke vektlagt noe spesielt at hun er prematur, annet enn med spiseproblemet.

Selvsagt har vi bedt om tilbakemelding hvis de ser spesielle avvik mht utvikling og språk, men det gjør nok de fleste.

Jeg har i alle fall erfart at barn tåler mer enn vi tror, og at de vokser med oppgavene.

For vår del har det vært positivt med barnehagen for hennes utvikling.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...