Gå til innhold

Sopp i veggene.. Kan huseier da kreve husleie?

Anbefalte innlegg

For et par uker siden fant vi ut at vi hadde sopp i veggene da vi skulle sette opp vår nye rammemadrass. Det var tydelig sopp (er) i to av hjørnene på soverommet. Den gamle sengas madrass var ødelagt av mugg under madrassen!! Foreldrene til samboeren min var på besøk den helga, og mente det er selve grunnmuren det er noe galt med. Vi bor i sokkel, og fikk husverten ned for å se på problemet. Han sa bare at han visste det hadde vært et problem i de andre naboleilighetene, og at han skulle bringe det videre til de/den som har ansvar for å fikse dette/ se på dette. Dette er snart to uker siden og vi har ikke hørt noe fra han siden.. Samboeren min har slitt med astma siden han var liten, og tror ikke sopp og råte er noe spess bra for luftveiene? Vi har ikke særlig lyst å flytte derfra enda, med tanke på at vi flytta inn i august.. Hadde håpa på å bo der når babyen kommer i Januar, men ikke tale om at det blir slik om ikke sopp problemet er borte. Vi betaler 6500 i mnd uten strøm. Kan vi kreve noe slags form av reduksjon i leia grunnet sopp? Husleien skal egentlig betales om 3 dager.. Litt flaut å ta dette opp med huseieren at vi ikke vil betale like mye i leie, han er jo så grei og hjelpsom ellers..

Fortsetter under...

Jeg vil først poengtere at jeg ikke har greie på dette, så det blir kun "synsing". Men som utleier selv, ville jeg ikke godtatt en husleiereduksjon på så usikkert grunnlag. Dersom huseier har tatt saken videre, og prøver å gjøre utbedringer, så har vel han sitt på det tørre. Dere må jo bare vente og se om noe skjer, 14 dager er ikke lenge i byggebransjen... Dersom ikke noe skjer, går det alltids an å kontakte en takstmann til å se på det, kan jo hende huseier også er interessert i å få dette taksert og er villig til å ta den regningen?

Det er jo slettes ikke sikkert at det er noe som er direkte helseskadelig i så måte, så jeg ville vært litt forsiktig med å stille egne diagnoser. Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...