Gå til innhold

Noen andre overvektige som har hatt problemer med å se kjønn på ordinær UL?

Anbefalte innlegg

Gjest leelu25-nr.2 *30.03.09*

Jeg spør bare fordi sist gang jeg gikk gravid med guttungen fikk vi ikke se kjønnet på ordinær ul. Jeg var mye mindre da enn jeg er nå og hun dama som tok ultralyd på meg snakket gebrokken og "dro" meg litt i fettet og sa masse av dette... :/

Reiste aldri til hun mer bare så det er sagt.

Imorgen skal jeg på ordinær ultralyd med nr. 2 hos ei annen dame og er så spent på om vi får se kjønn.

Har noen av dere andre som er overvektige hatt problemer med å se kjønn på ordniær ul?

Fortsetter under...

Kan det ha noe å si da?? Jeg var nok ca 75 kg med førstemann, da klarte de ikke å se kjønnet. Med andre og tredjemann nå har jeg startet på 90kg og da har de kunnet se kjønnet... Har aldri hørt om at det skal ha noe å si men...

Gjest leelu25-nr.2 *30.03.09*

Nei jeg vet ikke, men tenkte kanskje det hadde noen sammenheng at hun skyldte på magefettet mitt den gang siden hun ikke så kjønn.

Jeg veide ca 89 når jeg gikk med førstemann og er 180 cm høy, så var jo ikke like stor som jeg er nå.. ca. 107 kg..

Satser på at de kanskje kan se det imorra da:)

Hos meg har det vært veldig dårlig avbildning både i forrige svangerskap og nå med nummer to. Bildene blir uklare og det er vanskelig å se detaljer. Forrige svangerskap var jeg hos ei som ligner mistenkelig på hun du har vært hos. Snakket gebrokkent, var småfrekk og mente at de dårlige bildene skyldtes fettet på magen. Det var såvidt hun gadd å gjøre ferdig undersøkelsen, og hadde overhode ikke til hensikt å bruke tid på å se etter kjønn på de dårlige bildene mine. Da veide jeg litt over 100 kg. Nå med nummer to har jeg ikke passert 100 kg enda, men også nå var bildene veldig dårlige på ultralyden. Hun som gjorde undersøkelsen var heldigvis mye greiere enn sist. Hun kommenterte ikke vekten min, men tok seg istedet ekstra god tid med meg for å få undersøkt ordentlig alle de tingene som de ser etter. Tror jeg var inne i nesten en time. Til slutt spurte hun om det var veldig viktig for oss å få vite kjønnet, for i tillegg til at bildene var dårlige ville ikke ungen snu seg til slik at det var mulig å se det. Selv om vi ikke fikk vite kjønnet var det en fin opplevelse å være på ultralyd denne gangen. Håper du også får en bedre opplevelse enn sist, for jeg har sjelden vært så skuffet som etter ultralyd med førstemann.

• 2 måneder senere...

Hvor cirka i landet bor dere som hadde de negative opplevelsene ved ultralyd (dvs kvinnen som var frekk og skyldte på magefett)? Vi skal etter planen på ultralyd om en måneds tid, og jeg har KJEMPEMYE fett rundt magen... Så jeg er litt nervøs for at jeg skal oppleve det samme som dere gjorde.

Annonse

Heisan, og godt nytt år !

Hos meg noterte de "dårlig bildekvalitet" på helsekortet. De var ikke slemme eller ufine mot meg, de sa bare at det noen ganger kan være litt vanskeligere å se når det er litt langt inn ;-) Det var en veldig diplomatisk måte å si det på, og gjorde at jeg ikke fikk skamfølelse eller noe. Syns jo det var litt kjipt at de ikke kunne se kjønnet, men tror det hovedsakelig var fordi krabaten i magen var så urolig. De klarte knapt å ta de målene de skal ta, for den turnet så rundt der inne hele tiden ;-)

Håper det gikk bedre på ultralyden for dere denne gangen !

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei :-)

Føler meg litt "forpliktet" til å svare her da jeg jobber på sykehus.. utfører ikke ultralyd, men vet jo litt..

Det som oftest er årsaken til at de ikke ser kjønn, det er hvis barnet ligger i feil vinkel. Dette gjelder også "normalvektige" pasienter.

MEN.. det er dessverre helt riktig at det KAN BLI ganske mye dårligere kvalitet på bildene hvis en pasient har mye magefett. Sånn er det bare.

Jeg syns det var svært lite profesjonelt av vedkommende nevnt i første innlegget her! Sånn skal det ikke gjøres. De bør være ærlige, men de skal jo ikke si det på en sånn måte at pasienten blir lei seg/fornærmet hvis det er vanskelig å få sett noe.

Jeg ønsker dere alle lykke til på ultralyden.

Selv håper jeg på å bli gravid snart, har prøvd en stund, og jeg lurer også på om de vil se alt gjennom min blubbete mage..

:-)

Jeg har vært på St.Olav i Trondheim opp til flereganger pga lite fostervann. De så kjønnet på den ordinære ultralyden i 18. uke, og da veide jeg 114 kg. Syntes jeg har fått god oppføling, selv om vi "bare" skulle se på fostervannet, har vi sett på kjønnet, og ansiktet, vi har estimert vekt, vi har sett på hjerte. Alle gangene har de forklart nøye hvor babyen ligger, vi har sett på rompa, og beinene... Syntes det har vært fine opplevelser:)

kan da ikke ha noe å si det vel... da skulle det jo vore vanskelig å sjå alt det andre dei ser etter og. eg var 100 når eg vart gravid og noen kg mer på ultralyd.Var litt vanskelig å sjå kjønn med ein gang, men det hadde med barnets beliggenhet å gjera. Såg det godt fra ein annan vinkel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...