Gå til innhold

Noen som vet?? ang å registrere enkeltmannsforetak og svangerskapspermisjon??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har nemlig begynt å selge aloe vera produkter ved siden av min vanlige jobb, som en ekstrainntekt... og må nå registrere et enkeltmannsforetak fordi jeg skal selge til en bedrift som krever å få regning med organisasjonsnummer..

Men så prøver vi på å lage et nytt barn her... og håper det skjer snart så jeg skal ut i permisjon til sommeren...

jeg har nå et vikariat i kommunen, og vil jo ha det som opptjeningstid for penger i permisjonen.... men hvordan funker det når jeg blir registrert som selvstendig næringsdrivende i tillegg??? får jeg penger i det heletatt da???

Skrevet

Som selvstendig næringsdrivende må du forsikre deg for å få svangerskapspenger.Tror det er min. 10 mnd før termin.

Skrevet

ok. uansett om jeg har jobbet i kommunen i alle år før det????

da må jeg vente med å registrere meg....

Skrevet

hvor finner jeg noe om dette???

på nav???

Skrevet

fant dette på nav:

For selvstendig næringsdrivende beregnes foreldrepenger på grunnlag av gjennomsnittet av pensjonsgivende inntekt for de siste tre inntektsårene. Fra og med 1. juli 2008 utgjør foreldrepengene 100 prosent av denne inntekten. Før dette tidspunktet var det krav til tegning av frivillig tilleggstrygd for å få fulle foreldrepenger.

Skrevet

Da høres det ut som det har skjedd noen forandringer nettopp.

Men ring og hør med NAV for sikkerhets skyld.

Skrevet

ja... huff...

ikke lett dette... vil liksom ha i pose og sekk...

Skrevet

Du vil jo nettopp få i pose og sekk da!

Du får foreldrepenger BÅDE etter inntekten din fra jobben i kommune OG for inntekten din som selvstendig.

Reglene ble endret fra 010708

Skrevet

oki!

det høres jo bra ut!!!!

da er det kanskje ikke så skummelt alikevel....

er så redd for å registrere meg, og så mister jeg alt av krav om foreldrepenger om jeg er så heldig å bli gravid...

Skrevet

Det å være registret som enkeltmannsforetak (eller AS for den delen) har ingen som helst innvikning på rettighetene dine. Det er den oppgitte inntekten til likningsmyndighetene som er avgjørende.

Skrevet

ok. det høres bra ut!

DVS at jeg trygt kan sende inn papirene??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...