aya75 Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 Har liksom ikke tenkt på å gi salt enda. Jenta mi blir 10mnd nå. Men så at på småfolk sitt 8mnd glass så var det litt salt i, og hun elsker de. Er det greit med små mengder nå? Eller bør man holde seg unna det en stund til?
camosilla Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 Trodde ikke det var lov til å tilsette salt i barnematen jeg?! Men, min er over 9mnd og han spiser stort sett maten vi spiser. Den er det litt salt i, og krydder. Sa til helsesøster at han heller ville ha våres middag enn barnematen på glass. og hun sa: "ja bare gi han det". Har ikke i mere salt enn det jeg "må" ha, men har heller i litt urter, løk/hvitløk, paprika osv. for å få god smak.
aya75 Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2008 Nei trodde ikke jeg heller, ble derfor litt overraska når det står på innholdsfortegnelsen. Og jeg synes den smakte ganske så salt og. Har bare tenkt at det er for tidlig enda, så har liksom ikke tenkt på det, men når glasset innholdt det så begynte jeg å lure på om det er greit med små mengder eller om jeg bør styre unna disse glassene, men hun likte de så godt da:) hun spiser jo mat uten salt og, men disse var ekstra nam nam tydeligvis;)
2 hjertegull :) Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 I nestle sine glass er det ikke salt før 12 og 15 mnd.. Og da i små mengder.. Så jeg mener å ha lest at før 12 mnd skal de ikke ha salt.. Mia smaker på vår middag og spiser brød med div pålegg, så litt salt får hun jo i seg.. Så lenge det er så lite, så tror ikke jeg det er farlig.. Ikke når de er så store..Mia er 8 mnd..
aya75 Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. oktober 2008 spurte småfolk jeg og fikk dette svaret: Barn har behov for litt salt/natrium, det er nødvendig for mange av prosessene i kroppen vår, men i meget små mengder. For de minste barna, inneholder morsmelken tilstrekkelig med salt. Inntil spedbarn er 4 måneder gamle har de svært liten evne til å skille ut overskudd av natrium. Fra denne alderen utvikles nyrene, og friske spedbarn får evnen til å skille ut overskudd av natrium, men det tar fortsatt tid før barns nyrer er like effektive som hos voksne. Det anbefales at man er forsiktig med salt i spedbarnas mat nettopp for å unngå unødvendig belastning på nyrene. SMåFOLK barnemat for barn fra åtte måneder er kun tilsatt en meget liten og kontrollert mengde salt. Naturlige råvarer inneholder også små mengder natrium. Salte matvarer, slik som for eksempel spekemat, pickles, ferdigmat beregnet på voksne og andre salte matvarer bør unngås i barns kosthold. SMåFOLK tok saltet ut av alle barnematglassene i 2002, etter ønske fra forbrukere og helsepersonell. Dette førte til et dramatisk fall i salget, og mange henvendelser fra forbrukere som lurte på hvor den gode smaken var blitt av. Det ble derfor besluttet å igjen tilsette litt salt i middagsglass for barn fra åtte måneder, men i helt minimale og kontrollerte mengder. På alle glass med middagsmat fra SMåFOLK er den totale mengden natrium fra både tilsatt salt og naturlig fra råvarene deklarert. Dette er på mellom ca. 80 og 105 mg per 100 g vare. For barn fra 8-12 måneder anbefales maksimalt 340-720 mg natrium per dag (1,6-1,8 g salt). Et barn i denne aldersgruppen som spiser en gjennomsnittlig dagsmeny med barnemat fra SMåFOLK (inkludert et helt middagsglass á 195 g), får i seg ca. 260 mg natrium totalt. Det er altså god margin igjen før man når opp i maksimalgrensen som er satt for inntak av natrium/salt i denne aldersgruppen. Vi håper vår informasjon var til nytte. Takk for at du kontaktet oss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå