Gå til innhold

Noen som har barn som peker mye istedet for å si ordet ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi peker og jamrer når hun vil fortelle at hun vil ha noe. Finnes det en fin måte å lære henne ord på istedet? Hun er 16 mnd. Sier selvfølgelig noen enkle ord, men for det meste har hun funnet ut at peking og jamring er en fin måte å få ting på...Vi navngir ting hele tiden, men det virker ikke til å hjelpe..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er det samme her, 15 mnd. Vi sier også ordene hele tiden. Regner med at det plutselig løsner...? Eneste ordene hun sier med stor energi er matrelatert, he he.

Skrevet

Akkurat da samme her og.. Vetlejenta peike på alt og alle og sei "der". Eg prøver å lære ho ordene på det ho peike, men da er ikkje alltid like enkelt å vete ka ho peike på ;-P

Skrevet

Gutten min var også slik. Nå i det siste har han begynt og få flere ord. De kom plutselig. Men han peker fortsatt en del, han er snart 15mnd. Er ikke mye annet og gjøre enn og sette ord på det hun peker på. Det gjorde vi med gutten vår, virket ikke som det hjalp med en gang. Men plutselig kom det noen ord og mange samtidig.

Gutten vår viser iallfall stor forståelse for det vi sier, selv om han ikke uttrykker alt. Regner med jente di også gjør det siden hu peker en del og viser tydelig hva hun vil. Noen bruker bare litt lenger tid på å sette ord på det de vil uttrykke.

Plutselig kommer det skal du se;)

Skrevet

emilie peker å sier "der" hun sier ikke så mange ord..

noen barn lærer seg endel ord før de faktisk bruker de. de lagrer ordene for så å bruke de etterhvert, så det er bra vi sier hva ting er når de peker osv.. =)

Skrevet

Var forresten på helsestasjonen i dag for 15 mnd sjekk og vaksine, og hs berømmet hvor mye jenta vår pekte, syntes det var kjempebra. Mente at det betydde at hun kommuniserte bra, for hun fikk jo fram hva hun ville med peking og lyd.

Skrevet

min er 15 mnd å peker mye. sier "dær" samtidig. peker i hytt å pine hehe. men språket kommer nokk ettervert tenker jeg.

Skrevet

du må nok bare fortsette å benevne ting hele tiden. Gjør det veldig (for deg) overdrevet.

Eks jenta peker på ballen..... så sier du. Peker du på ballen? (vente på reaksjon) Vil du ha ballen? (vente på reaksjon) Da skal du få ballen...

Dersom du vet at jenta kan ordet, KREV at hun sier det for at hun skal få det hun peker på.

Skrevet

Hvorfor i alle dager skal man kreve at ungen snakker før den vil snakke?

Skrevet

Det får da være måte på!! Man skal da ikke kreve av så små at de skal bruke ordet?

_Det_ er i hvertfall en flott måte å forsinke prosessen på...

Skrevet

ikke barn som ikke snakker da!!!

Men dersom du VET at barnet kan det ordet (altså du har hørt det mange ganger), men bare på trass sutrer og peker ihåp om at det er nok for å få det man vil ha. Da mener jeg bestemt at du skal kreve at de sier ordet, ellers blir det jo bare sutring hver gang.

Skrevet

dette er vel snakk om barn som ikke snakker..?

Skrevet

hehe... føler egentlig at jeg ble litt missforstått..... man begynner jo ikke med det fra første stund. Det er jo et "nestesteg".

Må legge til at det funker på de barna vi vet snakker i barnehagen jeg jobber, men på trass (eller hva det nå enn er de tenker) bare sutrer.

Men i HI sitt tilfelle var nok mitt forslag litt for tidlig å prøve.....

(jeg legger meg flat.........) Alt hørtes bare så fornuftig ut i hodet, men ble kanskje lett å missforstå når det var skrevet.

Skrevet

puh.. Da er vi enig :-). Og jeg er ihvertfall enig at man skal stå på litt hvis det er trass som er utfordringen.

Skrevet

hehe, nå ble jeg merkelig glad for at jeg endelig gjorde meg forstått. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...