lillegull80 Skrevet 22. oktober 2008 #1 Skrevet 22. oktober 2008 Oppdaget plutselig i går at eldstemann hos oss (4 1/2) har fått småmark/barnemark (så det på avføringen i potta). Han har sikkert fått med seg dette fra barnehagen. Så når jeg skulle legge meg oppdaget jeg at det krøp noen mark "der nede" på meg også...uæææææ!! Jeg fikk giyy begge barna våre medisin fra apoteket (reseptfritt) og også mannen min, men hva med meg? Jeg er jo gravid i uke 20!! Er nå kjemperedd for å ta noe som kan skade barnet mitt. Hva i all verden skal jeg gjøre?? Noen som vet, har hatt lignende tilfelle mens de gikk gravide, tatt medisiner hvor alt gikk bra med barnet etc etc.????? Nå er jeg kjempenervøs og blir VELDIG glad for noen tilbakemeldinger!!! 1000 takk!!!!!!!!!!!
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 Innimellom så skjønner jeg ikke helt hva folk tenker på.. Du må jo ringe fastlegen din.... Hun kan gi deg svaret på det.. eller så leser du bruksanvisninga på apoteket.. men jeg hadde ringt legen uansett... Det er jo veldig smitsomt.. så vanligvis så tar jo hele familien det.. har selv hatt det når jeg var 10-11 år.... herlig følelse med den marken.. hehe... Lykke til! Ordner seg sikkert.. Ring legen din du
lillegull80 Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. oktober 2008 Snakket med en lege i går (ringte legevakten) og de er så diffuse i svarene sine og sier at joda man kan ta medisin men er jo ikke så heldig siden man er gravid etc. (greit å holde seg unna mest mulig preparater og er ikke gjort så stor forskning på dette preparatet med grvaide). Det er et som heter Vermox og et heter Vanquin (eller noe) og sistnevnte skal være bedre for gravide enne Vermox men så sier en annen lege at Vermox kan taes etter første trimester. Ville så gjerne høre om noen har hatt erfaring med noen av preparatene... takk igjen som leser dette!
***Juanita*** Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 Går det an å bli kvitt marken uten kur? I så fall ville jeg prøvd det.
edvina har fått en gutt Skrevet 22. oktober 2008 #5 Skrevet 22. oktober 2008 http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=784588 Her er et svar fra lommelegen. Jeg sjekket dette tidlig i svangerskapet fordi min datter hadde hatt det 1 mnd før jeg ble gravid, og all info jeg fikk var at en skal ta Vanquin, men ring legen din du så får du et skikkelig svar:)
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #6 Skrevet 22. oktober 2008 Sjekk opp legemidlene i felleskatalogen og snakk med lege og/eller farmasøyten på apoteket. Der skal de kunne gi deg et legemiddel som er sikkert også for gravide. Småmark må nok behandles, ellers er jo behandlingen til resten av familien bortkastet siden det er forferdelig smittsomt. Såvidt jeg husker skal alle i en husstand behandles selv om kun én har fått det, nettopp pga smitten. Derfor hadde jeg ikke latt det gå ubehandlet. Så gå på apoteket og si at du må ha en kur som kan tas av gravide, og be dem sjekke legemiddelåndboka/felleskatalogen for sikkerhets skyld. Ved et enkelt google-søk ser du at det frarådes bruk av Vermox og at Vanquin brukes i stedet. Eks. på lenker til kilder på nett: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=784588 "På apotek finnes to reseptfrie legemidler mot småmark, begge fåes som mikstur og tabletter. Vermox er enklest i bruk og kan brukes av voksne og barn over 1 år *). Vanquin kan brukes av mindre barn. Til gravide anbefales Vanquin. Det anbefales at hele husstanden til den som har småmark behandles, og det er viktig at behandlingen skjer samtidig." http://www.apotek.no/sw378.asp?ParentID=126 Eventuelt kan du sjekke om det finnes noen reseptbelagte legemidler mot småmark som også kan tas av gravide. Men som sagt ... Vanquin virker som et godt og trygt alternativ.
lillegull80 Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 22. oktober 2008 Takk igjen for svar.. setter stooor pris på det :) Jeg leste at løk (helst rå, ugh!) skal kunne ta knekken på markene (kjerringråd). Spiste noen skjeer med hakket løk i går kveld og det var jo ganske grusomt men hva gjør man ikke. Orker egentlig ikke tanken på å presse i meg mer løk nå men spørs om jeg ikke må ty det til om noen timer for å prøve litt mer.
Pappalille Skrevet 22. oktober 2008 #8 Skrevet 22. oktober 2008 Vanquin er det som brukes rett og slett fordi det er mindre opptak fra tarm ut i resten av systemet enn med bruk av Vermox. Det nytter lite å snakke med en farmasøyt om dette siden de støtter seg til FK, og den er _svært_ varsom med å anbefale noenting i forhold til gravide, da få preparater er testet ut på gravide. Legen er det beste alternativet å spørre, og h*n vil nok si Vanquin. Å ikke behandle småmark på hele familien er som at alle i familien snart har det på skift.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå