Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Er det noen av dere som har små barn (1-2 åringer) i blanda avdeling i barnehagen? Hvilke erfaringer har dere med det? Trives de, tar de større barna hensyn til de minste? Min gutt vil være 18 mnd når han begynner i bhg, i en 0-6 års avdeling, og er veldig spent på hvordan det vil bli. Det er forøvrig en friluftsbarnehage så de større barna er mye ute på tur, og dermed vil de minste barna (ca 5 stykker) ha mye tumleplass for seg selv.
MathildeC Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 En venninne av meg har gutten sin i slik barnehage, han begynte da han var ca 18 mnd. Han gikk i familiebarnehage før det. Dette er også en friluftsbarnehage, de er masse ute og på tur, og han er den yngste i avdelingen. En til på ca 2 år, alle andre er ca 4-5 år. Denne gutten trives kjempegodt, alle de store tar såååå godt vare på de. Eneste er at den andre lille er en jente, og foreldrene til denne jenta synes det er litt dumt at de store jentene behandler henne som en dukke. Men de har tatt det opp med barnehagen, så de skal følge med.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 Gutten min er 19 mnd, og har gått i en 0-6 års avdeling siden han var ett år. I starten syntes jeg det var tøft, de var bare tre ettåringer sammen med hele 15 store og jeg synes han ble fryktelig liten i den store flokken. Det går imidlertid veldig bra nå! Siden august er de blitt færre på avdelingen, og det er nå fem ettåringer der. De har egne samlingsstunder, men blir tatt med på tur med de store når det passer. Han elsker å være sammen med store barn, og særlig de eldste jentene på avdelingen er utrolig flinke til å ta vare på de minste. Språkutviklingen skyter fart, og han tar etter de store i det de gjør. Godt og stabilt personale er nesten det viktigste, er min erfaring.
Kosel Skrevet 23. oktober 2008 #4 Skrevet 23. oktober 2008 Tot 15 barn i bhg til jr. to 1åringer, et par 2 åringer oget par tre 3åringer - en 4åring og resten er 5 og 6år. Jr. elsker bhg og alle er flinke til å ta hensyn. De små lærer også utrolig mye av de større barna.
Honningmelon Skrevet 23. oktober 2008 #5 Skrevet 23. oktober 2008 Begge mine går i bhg hvor det er 0-6 års avdeling, og det går kjempebra! De minste er som regel veldig flinke med de små. Sier i fra om de trenger hjelp eller slår seg, og tar de ofte med i leken. Og de små lærer mye av de som er større.+ at de store lærer mye om å ta hensyn når det gjelder de små.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #6 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg kan ikke tenke meg å ha barna mine i en oppdelt barnehage, men så er vi heldige og bor på landet,da, med en liten lokal barnehage. Kun 20 "innskrevne" barn og flere har deltidsplass. Det er veldig fint spes når barna nærmer seg 3 års alderen og vil leke med eldre, og når de helt små er de eldre barna kjempeflinke til å hjelpe til. De føler seg sååå store når de kan lære de mindre forskjellige ting. Hos oss er også de eldre barna mye på tur så de små er også noe alene igjen i barnehagen. De eldre har også en egen førskoleklubb.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #7 Skrevet 23. oktober 2008 Takk for svar dere, høres betryggende ut. De fleste barnehagene her har egne småbarns-avdelinger, og ihvertfall de som har startet opp de siste par årene. Derfor tenker jeg at det må være en grunn til at de velger å gjøre det slik, at det kanskje er den beste løsningen. Blir jo færre voksne per barn på ei blanda avdeling, men til gjengeld som jeg ser her, så er de større barna flinke til å ta seg av de minste, og det er jo bra:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå