Sj¤kkus med prinsen i magen Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Har en sønn på 3 mnd, og jeg har hatt 8 brystbetennelser siden han var ti dager gammel til nå. Har hatt 4 kurer med Diclocil og en kur med Abboticin. De andre betennelsene har jeg klart å amme vekk ved veldig hyppig amming. De siste ukene har jeg hatt intense stikkinger og sviinger forskjellige steder i brystet, nesten som om det blir dradd piggtråder inni brystet. Brystvortene er såre og røde. (Er ikke ferdig med Abboticin kuren helt enda, halvannen dag igjen..) Kan dette være sopp? Gutten min har ikke et hvitt belegg i munnen. Hvordan behandler man bryst sopp egentlig? Legen min sa bare at jeg kunne smøre på sånn krem som er til underlivssopp... (husker ikke hva det heter..) Andre sier man skal pensle med Farris?? Jeg har alltid lufttørket brysta etter amming, og jeg bytter Natusan ammeinnlegg veldig ofte. Jeg har alltid på meg masse klær så jeg ikke fryser, vindjakke, gode sko etc, men likevel får jeg den hersens betennelsen. Er det stafylokokk og streptokokk bakteriene jeg har i brysta som gir denne smerten? I tilfelle bør jeg vel forlenge kuren... Noen smarte våkne sjeler der ute som vet??? Tre mnd med smerter er litt for mye for meg, hvis det ikke klarer å gi seg, så gir jeg opp hele amminga, kjempe trist.. Lei meg..
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 Hei! Jeg sliter med soppinfeksjon selv, og kan svare på egen erfaring. Begynte med stikkende, sviende, brennende smerte i brystet, mot slutten av ammingen og som vedvarte opptil en time etter jeg var ferdig med amming. Ble bare verre og verre, og tok til slutt kontakt med lege. Symptomene tilsa at det var soppinfeksjon, men ingen synlige tegn på bryst eller i munnen på gutten min. Fikk resept på Mycostatin salve til meg selv, og Mycostatin mixture til gutten min. Smører på brystvortene og det brune rundt brystvorta etter amming. De verste smertene ga seg etter 3 dager. Holdt på med denne kuren i 2 1/2 uke. 3-4 dager etter endt kur, kjente jeg smerten i brystet kom tilbake, og nå er jeg tilbake med å bruke kuren IGJEN. Huff, sopp er i noen tilfeller vanskelig å bli kvitt dessverre, hørt om noen som holdt på i 6 mnd før de ble kvitt det. Så må nok belage meg på å smøres inn ei god stund til. Dette, samt tette melkeganger, såre brystvorter, biting fra gutten min under amming, har gjort at jeg også nesten er i ferd med å gi opp ammingen:( Men så går det litt bedre i perioder, og man får motet oppe, og jeg også syns det hadde vært kjempetrist å slutte å amme. Føler jeg svikter gutten min om jeg gjør det... meeen, vi mødre må jo ha det bra også, og veie opp om det er verdt det å ha det vondt. Gutten min er forresten snart 10 uker. Du har min fulle støtte om du legger ammingen til side, men prøv kanskje ut kur for sopp og se om det er løsningen. Lykke til!
camosilla Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 Har du prøvd nesespray? Jeg hadde også disse symptomene så barnepleier og jordmor på sykehuset trodde det var sopp. Det var det ikke, jeg fikk betennelse. Gikk på antibiotika og det ble forsåvidt bra, men hadde sviing og ganske vondt under amming etterpå. Fikk nesespray av legen for å hjelpe utdrivning, og etter 1-2 flasker av dette ble allt helt fint:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå