Meesah og HattiFnattene♡ Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 jeg mener det, og jeg kan fortelle hvorfor. Vi er jo dyr...utgangspunktet vårt er jo bare å føre rasen videre. Ikke noen høyere mening med det liksom. Så da gjelder det jo å spre sine frø for å sikre sine egne geners overlevelse. Det er jp sånn det har vært igjennom historien. De tror jo at neanderthalerne plantet frø hos hvem de ville, så det ligger jo i oss. Men i det vi begynte å utvikle oss..bli homo sapiens sapiens, så dukket antagelig behovet for partnerskap å melde seg. Pluss at ekteskap ble brukt som forhandlingsmetoder og for å sikre fred mellom stammer, allianser osv.. Det var jo i utgangspunktet ikke en romantisk løsning, det har jo kommet i senere tid. Nå VELGER vi jo..vi velger å dele livet med noen. Enkelte mennesker er bare dårligere på det enn andre. Min tanke er at de som ikke klarer å være monogame bare har sterkere instinkter enn de som klarer det. Men "ekte" monogami er å være sammen med kun EN. Den første man får et forhold til, og la det vare livet ut. Ikke å være "seriemonogam". Så sånn sett er jo få av oss virkelig monogame. Svanen er det, de finner en partner og det varer livet ut. De bytter ikke før de slår seg til ro. Men dette er bare mine tanker, filosofert frem av det jeg har lest og lært. Jeg har jo ikke noen vitenskapelige bevis for det. Enda....
ScaryMama Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har lest at det finnes en ulvestamme(mener at det var det) som er monogame. De skiller ut et såkalt monogamhormon, husker ikke helt hva det het. Men uansett, mennesker skiller også ut dette hormonet, så forskerene mente at mennesker var født monogame.
ScaryMama Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 Google "monogomy hormone" så kommer det opp masse interessant:)
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #5 Skrevet 22. oktober 2008 Svanen blir jo brukt som et eksempel på en dyreart som er monogame, og holder sammen livet ut. Det er unntaket i dyreriket som vi er en del av. Nå har de funnet ut at parene holdet sammen, men mora har ofte barn med andre svaner. De har DNA testa barn i massiv skala. Alle liker sex og hadde det ikke vært en trussel mot familien/barna som logisk sett går fremfor tilfeldig sex hadde vi vel ikke vær monogame? Hadde vi sikret avkommet samtidig som vi kunne ha sex? Hvordan argumenterer du for at vi er født monogame?
LilleBjella Skrevet 22. oktober 2008 #6 Skrevet 22. oktober 2008 Dette kan jeg altså ingenting om, men jeg tenker at man ikke nødvendigvis er født monogame. Men de fleste (???) tar en beslutning om at det er monogam man ønsker å være, ut fra moral og diverse regler i samfunnet. Og dette krever en del innsats for mange. Hadde man vært født monogam, hadde det kanskje ikke vært like mye utroskap? Et av instinktene våre er å overleve, skaffe oss mat. Og blir man sulten nok gjør man hva som helst for å få tak i mat. De fleste av oss ville likevel ikke gått på butikken å stjålet mat, fordi vi mener det er moralsk uriktig.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #7 Skrevet 22. oktober 2008 bare så det er sagt. Vi stammer ikke fra neanderthalere,- så allerede der har du feil i din teori. Og vil du knulle rundt med GUD og hvermann og samtidig bo sammen med "mannen i ditt liv",- som også knuller GUD og hvermann..Ja så værsågod... Dere om det. JEG vil være i et monogamt forhold og det vil mannen også. ViIl vi ha sex med andre må vi avslutte vårt forhold....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå