tinemor81 Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Hvordan har det gått? hvordan reagerte barnet på den nye bebin? Ønsker noen tips, har termin om 20 dager og ei jente på 20 måneder..
Lilje74 Skrevet 22. oktober 2008 #2 Skrevet 22. oktober 2008 Hei, jeg har en på ca. to år og termin om 5 dager.... Kan gjerne utveksle erfaringer etterhvert :-) Spent på svarene du får her også! Lykke til!
mai mammaen til to Skrevet 22. oktober 2008 #3 Skrevet 22. oktober 2008 eg har en på 2 år og 5 mnd og en på 5 mnd. det går kjempe fint. er jo slitsomt til tider men ikke mer enn eg klarer. nå har eldste min taklet det veldig bra. hun er bare snill med lillebroren. men eg trorr han blegodtatt så fort fordi eg fra første dag har latt henne få være med på alt. eg har også lekt med henne mens eg ammet. (helt i starten) mini hang så godt på puppen uansett..hehe..eter noen uker stoppet eg med det og hun godtok at eg måtte gi ham mat. hun sitter å leser bok for han,finner leker, koser med han osv.så gled dere, det kommer til å gå kjempe bra, men husk det er lurt at eldste får mamma tid alene også. vi går og bader, handler osv
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har en gutt på 2,5 år og en jente på 2,5 mnd. Det går ganske så greit egentlig. Han har blitt bittelitt sjalu, men lar det aldri gå ut over henne. Blir heller litt trassete mot oss foreldre. Han passer veldig på henne, nusser på henne hele tiden, leker litt med henne. Hadde absolutt forventet at det skulle bli mye mer slitsomt, men det blir rutiner på ting. Det jeg synes er det verste er at snuppa ikke er så veldig tålmodig (forståelig nok...hehe), så når vi skal ut døra her eller skal ut å kjøre bil så kan hun lett begynne å hylskrike. Kan lett bli stressa av det. En unge som bruker laaaaaaang tid på å komme seg ut, mens vi har en liten frøken som ikke liker å vente i det hele tatt. Men, jeg synes alt i alt at det er veldig kos. Ser allerede nå at de har glede av hverandre. Han løper alltid bort og skal kose babyen når jeg henter han i bhg, eller når hun våkner ol. Og jeg ser hun lyser opp når hun ser han : ) Lykke til : )
jente 06/06 jente 08/08 Skrevet 22. oktober 2008 #5 Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har nå ei på 2 år og 4 mnd og ei på 2 mnd. Har egentlig ingen tips :-) det har gått kjempefint. Hun er veldig glad i babyen sin, får det er jo hennes baby selvsagt. Den største har nå blitt pappa jente, før var det bare mamma mamma, men nå går det også fint at pappa trøster... Det som er litt viktig tror jeg er at du også tar deg tid til bare den største når den minste sover, det gjør jeg, og om kveldene har vi alltid en liten kosestund sammen før hun sovner, den er ufravikelig fra hennes side. Om pappan skal synge nattasang blir hun litt lei seg og jeg må bare inn å syne ett par sanger og kose uansett. Ellers må du ha masse lykke til, det går nok fint skal du se.
WF og ♀jentene♀ 06&08 Skrevet 22. oktober 2008 #6 Skrevet 22. oktober 2008 Hei! Har en på 2 og et halvt år, og en på 4,5 mnd ) Det går veldig bra med oss. Eldste var aldri så veldig opptatt av baby/lillesøster og magen mens jeg gikk gravid, men vi snakket litt om at det skulle komme en baby. Bare så hun ikke fikk sjokk..hehe... Men vi lot henne styre hvor mye info og hvor ofte. Som sagt, hun var ikke så interessert, så det ble med et minimum. Da vi dro på sykehuset kom mammaen min + samboeren hennes og passet eldste, og da hun våknet den morgenen sa hun bare "åh, men...ej deje hej? Så koselig!" (faktisk ordrett...hehe...) Vi kom hjem dagen etter, og da hadde ikke noen rukket å besøke oss på sykehuset. Vi hadde akkurat komme hjem med lillesøster da mormor og eldstesnupp kom hjem. Lillesøster lå på et teppe på gulvet, og det tror jeg var kjempelurt! Det første møtet mellom dem ble så fint, eldste satte seg forundret ned, kikket på babyen, klappet litt på henne og så og så og så. Og så var hun ferdig med det, hehe ) Det med at hun ikke var så interessert har vi tatt med oss i bakhodet når babyen faktisk kom. Babyen er ikke center of the universe for storesøster, og det trenger den heller ikke være! Det er helt naturlig. Ikke mas om babyen, ikke prakk på henne tid med lillesøster/-bror, men la henne være med når hun vil. Når HUN følger etter, eller vil være med å se på at du skifter bleier, la henne bli med. La henne bestemme tempoet og hvor mye hun vil bli kjent med den lille nye. Her har vi ingen sjalusi, *bank i bordet*, storesøster vil gjerne hjelpe til/være med/se på - men det skjer når hun vil det. Ikke når vi vil. Hun er veldig god med lillesøster, stryker og koser og skal helst kose heeeeelt oppå og inntil og nesten litt mye ;o)
mamman til leon og Noah Skrevet 23. oktober 2008 #7 Skrevet 23. oktober 2008 Hei jeg har en gutt på 26 mnd, og en på 8 mnd og det går utrolig bra. selvfølgelig er det slitsomt, men det overlever vi. de første mnd var værst, men nå sover mini hele natten fra syv. storebror leon er så snill med lillebror noah. også er han veldig flink til å hjelpe. vi har fra første stund latt han være med på ting. i begynnelsen stod han på en stol å kikka når vi skiftet bleie på han og henter sutt og koser med han. bare gled deg når man er oppi det, så skjer liksom alt så naturlig
pandabjørn Skrevet 23. oktober 2008 #8 Skrevet 23. oktober 2008 jeg har en gutt på 2år og 7 mnd og ei jente på 11mnd det går greit, men er slitsomt, Sander er i bhg 100% og det er jeg glad for hadde ikke orket å ha 2 barn hjemme! nå i det siste har han begynt å bli sjalu på lillesøster han skal også sitte fange når jeg har linnea der, han kan også være "slem" mot henne dytte henne eller dra henne i arm/ben, men det er vel noe som hører med hos de fleste tenker jeg... de får mye glede av hverandre når de blir større de har jo bestandig en lekekamerat (selv om det er 20 barn i boligfeltet) regner med at førstemann er i bhg, slik at du får mest mulig tid sammen med den lille når h*n kommer ønsker deg lykke til
mamma 240706 Skrevet 23. oktober 2008 #9 Skrevet 23. oktober 2008 Jeg har ei prinsesse på 2 år og 3 mndr., og fikk en llliten tulle for 7 uker siden. Det har gått kjempefint, men har ikke alltid stort nok fang eller nok armer. Storesøster er snill mot lillesøster; nusser, koser og hjelper til å vaske og stelle. Vi har stellematte på gulvet på badet, så hun kan delta og hente ting etc. Jeg henter storesøster i bhg i 15-tiden, mannen min kommer hjem ca. 17, pluss at jeg som regel leverer i bhg. Som regel går det greit, men hvis storesøster slår seg vrang, vil bæres eller kose, så er det ikke alltid så lett hvis lillemor vil spise samtidig. Alt i alt er det stas, og jeg håper de vil få mye glede av hverandre etterhvert. Lykke til:)
Lykkelig_alenemor _til_2 Skrevet 23. oktober 2008 #10 Skrevet 23. oktober 2008 Heisann! Eg har en nydelig sønn på 2,6år og venter nå nr 2 nå de nærmeste dagene/ukene:-) Eg tror ikke det blir så stort problem eg! Eg føler at det blir til hva du gjør det til selv. Eg har latt småen leke med en liten dukke sånn at han skal få følelsen av babyen.. hehe.. han har byttet bleie på dukken, kle på hun klær og han er så forsiktig med hun. Og nå i mai fikk søsteren min nr 2, og han er så utrolig omsorgsfull mot datteren hennes. La jenten din få delta og hjelpe til mest mulig når det gjelder den lille som kommer.. La hun få se når du bytter bleie eller bader babyen.. Da føler hun seg nok mer inkludert med en gang, og du slipper kanskje den verste sjalusien!! Masse lykke til hvertfall som 2barnsmor:-) Klem fra en annen som skal bli 2barnsmor oxo nå:-)
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #11 Skrevet 23. oktober 2008 Hei hei:) Har ei som ble 2 år i september og en liten en på 9 månder:) Frem til den minste var 6 mnd ca gikk alt på skinner,hehe tro det eller ei;) Største var så søt og grei mot lillebror.Koste med han og sa i fra når han gråt. INGEN andre enn oss skulle holde lillebror de første 2-3 mnd;) .....Ble en litt annen tone når minsten begynte å kreve sitt. Tar største med på det som skjer så går det ganske greit. Men en nok noe sjalusi nå. Lillebror vil VELDIG gjerne leke på/med/rundt/under/overalt med storesøster.Han tar alt fra henne.Hjelper ikke å gå unna for han kommer som en rakett etter:p Kjønner frustrasjonen hennes. Hun dytter han i guvelt om han sitter,slår om han prøver å komme i nærheten. Ikke like ille hver dag altså! ...i perioder,men hvis jeg har en knall god tålmodighet så går dagene kjempefint:) Er veldig mye glede også! De er så gode og søte når de ler av hverandre.Når storesøster finner leker (på eget iniativ) som de kan leke med sammen å koser seg som søster og bror varmer et mamma hjerte godt! Vi kommer nok til å KOS oss i maaange år fremover! ..... ...ikke glem at den lille bare er baby i en kort periode,men glem ei heller at den største faktisk er liten enda også,viktigst av alt kos dere! Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå