Gå til innhold

Visste du dette om ketchup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Visste du at ...

... ketchup kan beskytte mot kreft i bukspyttkjertelen? Stoffet lykopen kan redusere risikoen for denne krefttypen med nesten en tredel hvis man spiser det jevnlig. Lykopen er en kraftig antioksidant som kommer fra skinnet på tomatene, og er det som gjør tomatene røde. Forskerne tror at stoffet tas best opp av kroppen hvis man spiser ketchup eller andre biprodukter. "

www.plusstid.no

Skrevet

Ja, spiser masse tomater jeg:) Den er jo så god for både forbrennning og stoffskiftet også.

Vet at forskerne sier at man helst skal spise biprodukter av tomater, som eks kechup, men det er jo så mye sukker tilsatt i slike produkter...:(

Skrevet

Slik jeg forstod det er det viktig å varmebehandle tomaten for å frigjøre de heldige stoffene. Og en god hustru skal gi sin mann tomatsaus fire ganger i uken minst, sa vår italienske nabo. Motvirker prostata:)

Skrevet

Ketchup og tomatpure funker også som solbeskyttelse ;)

Hvis man spiser det regelmessig så tåler huden mer sol og man blir ikke like fort solbrent.

Skrevet

Hehe.. er det derfor snuppa ikke blir solbrent?

;o)

Skrevet

Går og bøtter nedpå Heinzen med ei eneste gang!

Skrevet

Nei, men det jeg vet er at ketchup har et skyhøyt innhold av e-stoffer. Mange e-stoffer kan føre til kreft.

Jeg vet også at plusstid er et gratisblad som tjener penger via sin reklame for produkter.

Spis tomat, gi faen i ketshup! =)

Skrevet

og bearbeid den selv. Mange grønnsaker er mer sunne etter f.eks koking.

Skrevet

Heinz tomatketchup:

Tomatpurè

Eddik

Sukker

Salt¨

Krydder- og urte ekstrakt (bl.a. selleri)

Krydder

Hvor er e-stoffene?

Skrevet

Nå har jeg aldri sett på etikketen til en Heinz, kun idun.

Skrevet

Mange som spiser heinz også vettu :o)

Skrevet

He-he, dette var da gode nyheter for en som elsker ketchup! Her går det 4-5 ketchupflasker i måneden. Idun må vite, så det er nesten så jeg er fristet til å be Idun sponse meg.....:-)

Skrevet

Er det e-stoffer i ketchupen til idun da?

Var nesten sikker på at det ikke var det jeg, noen som har en flaske å kan sjekke?

Skrevet

Nei jeg tror faktisk ikke det. Men det er konserveringsmidler, og det kan være like ille det.

Skrevet

Jeg fant faktisk bare to! Hmm når jeg skrev oppgave om det for en del år tilbake var 11-12 estoffer. Godt verden forandrer seg =)

Skrevet

Er det konserveringsmidler?

Er jo bra at de har begynt å sile ut noen av de da.

Så forresten at de har begynt å advare mot natriumbenzoat, og det er vel ett av de mest vanlige konserveringsmidlene?

Skrevet

Ja det første luringene (?) begynte å gjøre var å gi e-stoffene navn. På den måten forsvant liksom de farlige stoffene fra maten. Heldigvis er det mer belyst og noen produsenter har merket at folk ikke vil ha all dritten de stapper i maten.

Natriumbenzoat er E211. og som du sier veldig belyst for tiden.

Skrevet

kan man ikke spise sånne bokser med "krossade" tomater da?

De er veldig gode til å lage tomatsaus av i stedet for ketchup og tomatpure.

Og så er de sunne:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...