Gå til innhold

noen som vett om astma er en kronsik sjukdom???

Anbefalte innlegg

Skrevet

vår sønn fikk påvist astma når han var 6 uker gammel og nå er han 10 mnd

noen som vett om det går an å søke trygdekontoret for utvidet sjuke dager , når han begynner i barnehage?????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er en kronisk sykdom. Men noe kalles barneastma, og da vokser de det av seg. Men det er jo uansett snakk om år!

Det andre kan jeg ikke svare på!

Skrevet

Ja den er kronisk, men veldig mange vokser av seg barne astmaen. Vil tro at man kan søke trygdekontoret om utvidet sykedager.

Får håpe sønnen din blir kvitt den etterhvert da.

Skrevet

et tips fra meg til deg: prøv homeopati! selv ble jeg kvitt min astma med homeopati da jeg var yngre=)

Skrevet

Huff,stakkars.. Har nå hatt kraftig astma i 24 år(er 24år,så hele livet)

Det er kronisk,jeg ser noen forslår alternativ naturmedisin,

dere må bare prøve ting ut,men ikke forvent det hjelper alle..

Mine foreldre brukte masse penger på det å det hjalp ikke,så det må dere finne ut hvor mye penger dere har til å teste ut slike ting,for dere får ikke det dekket.

Hvis dere for eks har et hus,leiligh. som er dårlig i stand i forh. til hans sykdom har dere krav på noe penger til å fikse opp litt. Mine foreldre måtte ordne noen ting i huset å fikk det dekket... De er dårlige til å si hva dere har krav på,meld dere gjerne inn i astma og allergi forening,snakk me helsestasjon,nav,legen slik at dere får dekke det dere kan,for det er dyrt å ha et barn med kronisk sykdom,selv om noe blir dekket.. Jeg har ei datter på 5mnd å går ofte å tenker,gruer meg for om hun blir like plaget som meg med astma og allergi,. Gikk glipp av 1,5år tilsammen på bare barneskolen pga sykdom(astma)

Hvis han ikke vokser det av seg så forhør ang. frambu,geilomo,voksentoppen osv. Frambu er i oslo,et slags sykehus der de tester osv å finner ut litt mer av medisiner ol. Jeg syntes det var helt topp å være på slike steder for en kommer i samme situasjon,har samme spm som de andre som er der å det er lærerikt...

Lykke til,ønsker dere masse lykke til å håper han ikke kommer å slite så mye med det.

Han har krav på ekstra tid på skole,ute med lærer osv siden de mye er syke å går glipp av mange timer..Greit å vite hvis han fortsatt har det da...

Skrevet

Så vidt jeg vet riktig, kan du ikke bare søke om det, men skal også ha krav på det dersom sønnen din har en ren astmadiagnose. Barn med ren astma kvalifiserer til uvidet rett til sykedager, fordi det regnes som en kronisk sykdom. Du vil derimot ikke kvelifisere dersom sønnen din har hatt det som ofte kalles infeksjonsutløst astma (astmaplager som følge av forbigående infeksjon), fordi det ikke er en kronisk tilstand. Så spørsmålet er vel hvilken type astma han har.

Skrevet

han har en astma diagnose. går på ventolin hver dag. så det er ikke noe forbigående nei. skulle ønske det var det, men nei. skrev feil han er 11 mnd og blir 1 år neste mnd). vi har akkurat kjøpt oss ett helt nytt hus. så regner med at det ikke er noe feil og mangler. vi er allerede med i norges astma og allergi forbund,( takk fortipset.) vi skal til legen igjen når han blir ett år, og da kommer jeg til å diskutere det med sjukedager ogslik.

men hva er voksentoppen? går det an å lese om voksentoppen??

noen som vett?? hørtes spennende ut da å lese om ting som går på astma og alergi.....

Skrevet

Barnet ditt er nok for lite til å være på Voksentoppen enda,men kan sikkert høre me legen din om Frambu som er i oslo ,å der e dere på kurs for dere foreldre mens barna blir passet på,akkurat som en barnehage,men med folk som er ansatt for å kunne være der hvis barna kan få anfall osv. Så vet jeg foreldrene snakker i grupper om hvordan det er å ha barn med kronisk sykdom...

Geilomo er på Geilo og er når barnet er enda større,de er da alene her i 4-6uker..De går da på barneskolen(jeg gikk vel i 5klasse),

så er det Voksentoppen fra de er ca 13år ,å så Glittreklinikken som er i Oslo fra 18år som jeg er på,å det er opp til gamle folk..

Så hvis legen henviser dere til disse plassene er det kjempe flott.

Men tror det har litt med hvor hardt de er rammet.

Jeg var ca 4år tror jeg når vi var på Frambu...

Vet ikke helt hvor du kan få denne informasjonen,men jeg hadde snakket med fastlegen litt å høre om du kan få mer informasjon om dette... Så kan du søke om disse pkassene her på nettet da...

Skrevet

Astma er en kronisk sykdom. Be om en bekreftelse på diagnosen fra din fastlege/barnelege og send denne sammen med søknaden til NAV - verdt forsøket!

Skrevet

Heisann! Jeg er mor til fire barn, tre av dem med astma . Den ene jenta mi er veldig alvorlig angrepet og har vært mye på voksentoppen. Første gang vi var der oppe var hun bare 1 år. Har vært der en gang i året nå i 11 år. Like bra hver gang og lærer stadig noe nytt.

Du har rett på utvida sykedager og hjelpestønad.

Vi har i flere år reist til syden fordi dette hjelper veldig. Har prøvd å søke på helsereiser, men det er vanskelig. Får nå etter mye styr skrive av reisene våres på skatten, det hjelper en del.

Ellers fikk vi egen assistent da hun begynte i barnehagen, det har hun også på skolen. For oss er det en trygghet i hverdagen.

Hun får også fysio behandling to ganger i uken, dette blir dekket.

Astma er jo en kronisk lidelse. Vi fikk beskjed om at dette ikke er noe de vokser av seg, men med god medisinering kan symptomene dempes slik at hverdagen blir mer normal. Men det kan komme tilbake i tenårene og da med fornya styrke.

Har aldri hørt at det er noen aldersgrense på voksentoppen, men vet at det er det på Geilomo.

Vi har som sagt vært der i flere år og det er barn ned i veldig liten alder som er der. Kjempeplass!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...