Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Vi er ikke gifte. Men huset står kun i hans navn. Sånn er det bare. Men visst vi hadde giftet oss, hadde halve huset blitt mitt da? eller må det kjøpes etter ekteskap? Da tenkte jeg at han ikke skrev særeie. Er jo masse lån på huset, så det hadde jo blitt bet på etter vi hadde giftet oss også Og hvordan er det med arv da? Blir det sånn at halve huset er mitt, så arver jeg noe av hans andre del, og resten fordelt på ungene? Eller hvordan blir dette? Eller er det bare halvehuset jeg får og ungene arver andre halve når man er gifte? Hvordan er dette?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Hvis dere hadde giftet dere hadde ikke halve huset blitt ditt, det man tar med seg inn i ekteskapet har man automatisk særeie på. Har dere felles barn er det de som arver alt etter samboeren din, er de under 18 år går alt til overformynderiet til de blir myndige. Du får ingenting. Hvis dere hadde vært gift og du enda ikke eide noe av huset kunne du sittet i uskiftet bo, arven måtte da fordeles på barna med en gang du selger huset.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #3 Skrevet 21. oktober 2008 Hva hvis han dør..er vel jeg nærmeste pårørende om vi er gift og arver.Eller er det alikevel barna sitt? Når barna er myndig..kan de da i realiteten kaste mor ut og de eiger huset?
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #4 Skrevet 21. oktober 2008 trudde han måtte skrive særeie for at han skulle eie hele huset selv.. huset er også kjøpt når vi var samboere..
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #5 Skrevet 21. oktober 2008 Nei det trenger man ikke. Det man har av verdier når man gifter seg tar man med seg ut av ekteskapet også.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #6 Skrevet 21. oktober 2008 Det du beskriver er skjevdeling anonym 21:42! Da er det felleseie, men hver ektefelle kan kreve å skjevdele verdier han/hun hadde med seg inn i ekteskapet, og som fortsatt består. Verdi er ikke nødvendigvis det samme som selve gjenstanden. Retten til skjevdeling er ikke absolutt men kan avhenge av ekteskapets varighet, hvordan partene har innrettet seg under samlivet etc. Særeie må avtales i ektepakt, og da er særeiet ikke gjenstand for deling ved evt brudd. Retten til å ta med seg særeiet (verdien og gjenstanden) ut ved brudd er absolutt og ikke avhengig av feks ekteskapets varighet. Det kan avtales særeie i live, felleseie ved død.
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #7 Skrevet 21. oktober 2008 HI her..vil det si at jeg eier halve huset da visst vi gifter oss uten særeie? Vi har ingen gifteplaner enda iallefall "vi" kjøpte huset men det er hans navn lånet og huset står i..Og blir vi gift og jeg ikke eier halve da, så må jeg jo kjøpe meg inn i huset jeg da for å eie halve? Blir jo litt snålt det også når men er gift likssom..
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #8 Skrevet 22. oktober 2008 Hvis det ble kjøpt når dere var samboere og du betaler på lånet du også, så var det veldig dumt av deg å ikke være medlånetaker og medeier. Du har ingen rettigheter. Det stemmer at alt som han eier alene før dere gifter dere, det eier han også alene dersom dere skiller dere, uansett hvor mye du har betalt på lånet. Du må nok kjøpe deg inn i boligen for å ha rettigheter. Ved hans død, er det bare barna som arver, men du som ektefelle kan sitte i uskiftet bo, og altså utsette arveoppgjør til du selv dør. Hvis dere har barn utover felles barn, er det litt mer komplisert, da de har rett på sin del av arv fra faren, og det kan være lurt å dele dette ut med en gang.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #9 Skrevet 22. oktober 2008 Det der over her er helt feil. Man kan faktisk tilegne seg eiendom/verdier fra en ektefelle gjennom ekteskapet. man trenger ikke en gang betale noe for å kunne gjøre det. Har dere f.eks. fellesbarn og du er hjemmeværende, så kan du gjennom din innsats i hjemmet opparbeide deg rett i bolig selv om du ikke har betalt en krone. Dette ble slått fast i Husmordommen på sekstitallet. Hovedregelen er at det man tar med seg inn i ekteskapet, skal man ta med seg ut av ekteskapet. Men.. unntakene er mange. Men huset har jo dere skaffet sammen, det er ikke hva som står på papiret som teller, men realiteten!! Han eier jo ikke hele huset så lenge det er lån på det, er jo banken og han som eier det. Ville han kunne sittet med huset helt alene osv? Fra 1.januar kommer det også ny arvelov, som gjør at samboere arver hverandre med inntil 6G (tror jeg, litt usikker på beløpet). Vilkåret er at man må ha bodd sammen i minst to år, man arver da foran både felles og hans barn fra tidligere. Veldig kort.. arvereglene er komplekse. Ny arvelov kommer som sagt. Men tror egentlig ikke du har så mye å bekymre deg over. PS: ikke tro at du nødvendigvis har rett på halvparten av alle hans verdier. Men slik du forklarer er jo huset kjøpt av begge, men av praktiske grunner står det i hans navn.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #10 Skrevet 22. oktober 2008 Hvis dama kan dokumentere at hun betalte ned masse på huslånet selv om huset og lånet sto i hans navn, så tviler jeg på at retten(hvis det skulle gå så langt da) ville sagt at huset likevell tilhørte han, og han alene! Men for at du skal ha alt ditt på det rene ville jeg virkelig lagd en avtale med samboeren din, skriftlig sådan. Man kan ha avtaler om alt mulig så lenge de ikke strider mot en lov. Å uansett om du ikke betaler direkte på huslånet betaler du kanskje noen andre utgifter som gjør at du frigjør hans kapital slik at han blir i stand til å betale på huslånet? men uansett!bli medeier og medlånetaker du!! det er det aller tryggeste.. hvem har forresten bestemt at huset bare skal stå i hans navn? her i huset bedyret svigermor at om vi blei å kjøpe noe måtte det stå i sønnens navn... haha.. det skulle hun vel likt tenker jeg..det hadde jeg ALDRI gått med på..
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #11 Skrevet 22. oktober 2008 Det er da noe som heter pliktdelsarv når det gjelder ektefelle. Man er garantert 1/4, minimum 4G er det vel...Er det lite igjen etter avdøde, går ektefelles arv foran barnas...Så det er feil at bare barna arver, men riktig at særkullsbarn kompliserer ting... Ektefelles arverett Dersom avdøde etterlater seg en ektefelle, har hun/han krav på arv etter arvelovens § 6. Ektefelle har krav på 1/4 av arven dersom det er livsarvinger etter avdøde, dog slik at det er en pliktdelsarv på 4 ganger folketrygdens grunnbeløp, (pr. i dag utgjør det kr 164.000,-). At arven er pliktdelsarv, vil si at det ikke kan bestemmes over ved testament.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #12 Skrevet 22. oktober 2008 ikke glem at hvis han dør så skal kreditorene har sitt først.. så om du ikke har råd til å sitte med huset alene, så må du selge det uansett.. i et oppgjør etter endt ekteskap er først og fremst verdiene man deler.. hvis verdien av alt dere eier er feks 2 mill hus 1 mill hytte 1 mill båt så kan dere si at han tar hytta og båten mens du får huset. hadde dere feks ikke hatt båten, men du likevell skulle hatt huset og han hytta måtte du betalt han 500 000 kr. slik at dere satt med en verdi på 1,5mill hver.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #13 Skrevet 22. oktober 2008 han har jo en mye større inntekt enn meg, men jeg betaler jo inn maten og lager middag osv..det er jo penger som forsvinner ut av intet.. Uten min inntekt hadde han nok ikke greid å sittet med hele huset selv nei. Ja det er av praktiske årsaker det står i hans navn og ikke mitt.. Pluss han var litt redd å ha det i begges navn pga erfaringer fra tidligere forhold, men nok om det (går desverre utover meg pga av det han har erfart men men) Det gnager meg veldig dette at det er i hans navn, og ikke begge..pr dags dato så hadde jeg nok ikke arvet en ting Så greier ikke han helt å forstå meg heller oppi dette. Kan jo hende vi gifter oss en vakker dag..hvem vet..og visst jeg da ikke eier halve huset da heller..da kan jeg like godt sikre min egen fremtid å kjøpe meg noe selv..blir nesten som jeg tenker litt sånn.. han har særkullsbarn også..så har vi 1 felles..
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #14 Skrevet 22. oktober 2008 Hi over her ja Han har gjelsdforsikring, så gjelda på huset blir slettet når han dør..
aanonym Skrevet 22. oktober 2008 #15 Skrevet 22. oktober 2008 Om dere er gift og manne din dør, har du rett til 1/4 av det han etterlater seg dersom dere har felles barn. Er det kun huset, så vil du altså etter hans død eie 1/4 av huset. Resten (3/4) eies av ungene, som er hans livsarvinger. Som samboer arver du ingenting, ungene får alt. http://www.paragrafen.no/?id=29 Om huset forblir hans særeie og han dør, kan du likevel sitte i såkalt uskiftet bo, dvs at du får bo i huset inntil videre uten å gjøre opp med ungene. Da må ungene (evt overformynderiet) samtykke til dette. Dette gjelder bare frem til evt gifter deg på nytt. Du kan heller ikke selge huset el.l. http://www.paragrafen.no/?id=30 Konklusjon: Om du ikke kjøper deg inn i huset og han dør, er du avhengig av et godt forhold til ungene for å få bli boende i huset. Dere kan til en viss grad gjøre andre avtaler gjennom et testamente. dette er kompliserte greier, og dere bør få en advokat til å sette opp et slik testamente for dere.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #16 Skrevet 22. oktober 2008 hva med meg som traff min mann etter at han hadde kjøpt tomt og byggd hus.vi har vært sammen i 13 år men gift i 2år.Hvis han dør,arver jeg bare 1.4 del da og overformynderiet har kontroll til barna er 18...fellesbarn.og så kan de kaste meg ut når de er 18 år? Trodde jeg var førstearving siden vi er gift??
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #17 Skrevet 22. oktober 2008 Meg ovenfor.han har foresten ikkje noe særeiekontrakt på huset etter vi ble gift,men det har alltid vært hans og da er det vel det videre men er ikke jeg førstearving da selv om vi har barn?? Skal jo være fordel å være gift jo i slike tilfeller??!!
Dudelidum Skrevet 22. oktober 2008 #18 Skrevet 22. oktober 2008 Hvis han ikke har noen særkullsbarn - kun fellesbarn, kan du sitte i uskifte så lenge du måtte ønske. Egne barn kan ikke kreve skifte, kun særkullsbarn. Dette betyr at det er en stor fordel for deg å være gift siden du da kan bo i huset så lenge du måtte ønske. Var dere bare samboere ville barna ha arvet alt. Forstår heller ikke hvor dette med 1/4 kommer i fra. Ektefelle arver 1/3 - barna 2/3. Men der er også snakk om minimumsbeløp her.
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #19 Skrevet 22. oktober 2008 gjelder dette 1.3 for de som er gifte fra før av og begge eiger huset?
aanonym Skrevet 22. oktober 2008 #20 Skrevet 22. oktober 2008 1/4 er riktig, men minst 4 G. http://www.paragrafen.no/?id=29
aanonym Skrevet 22. oktober 2008 #21 Skrevet 22. oktober 2008 Ser lengre ned at mannen din har særkullsbarn. Dette kompliserer alt, de kan kreve skifte når de blir myndige, evt kan overformynderiet kreve skifte før den tid. Dere bør snarest få begge navn på huset, så arver du i alle fall hans 1/4 pluss din halvdel i stedet for bare 1/4 totalt sett! Det er selvsagt mulig du etter mye om og men kan vinne frem med at du har bidratt til husholdningen slik at du skal ha noe av verdiene din mann etterlater deg, men det blir utrolig komplisert og kan resultere i en bitter arvestrid. Få ryddet opp i dette ASAP, er mitt råd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå