Gå til innhold

Trenger hjelp til kveldsrutiner/legging!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en gutt på 10 uker som det tar veldig lang tid før han sovner til natta. Vi tar kvelds stellet mellom kl21-22. Pupper han god og mett, noen ganger gitt han tilegg. Han er kjempetrøtt, men klarer ikkje å gi seg henn til å sove. Slik kan han være på dagen også. Sovner ved puppen,og når vi legger han i vogga så våkner han. Nå i det siste har vi måttet trille han i søv i vogna om kvelden. Sovner som regel i 24 tida, og når han først sovner,så sover han lenge. Noen gode råd???? Setter pris på masse tips om legging.:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt kveldstellet mye tidligere. Vi tok det kl 19, noe pga storebror, og mye pga at han sovne gjerne veldig godt på ettermiddagen og utover kvelden.Men han skulle også ammes i flere timer hver kveld før han var fornøyd. etterhvert ble han trøtt tidligere og tidligere. Nå er han 6 mnd og ønsker å ta kvelden kl 19

Skrevet

Har du prøvd å ha et lite teppe rundt ham når du ammer ham for kvelden? Det hjalp mine to små jenter. Da ble det ikke så kaldt når jeg la dem i vugga for kvelden, og de hadde det lunt å godt. Ellers så kan det hjelpe å holde dem "litt til" og så legge dem;)

Skrevet

Dytter og ser om det kommer flere tips, har akkurat samme situasjonen selv. føler at dagene går med til å få vesla til å sove, noen dager sover hun nesten ikke i det hele tatt. Og skal vi legge henne ned før hun sovner blir hun liggende og hylskrike og det er hun for lita til...

Skrevet

Dette lurer jeg også på, strever mye med å få jenta til å sove uten å bli holdt. Både dag og natt. Natta her starter av og til ikke før 02..

Skjønner at hun er for liten for rutiner ennå, men lurer på tips for å få igang litt rutiner etterhvert.

Hun er snart 7 uker.

Skrevet

Jeg tror dette går seg til etterhvert. Vår sønn er også 10 uker, og er helt lik :o) Men - det går den riktige veien. I begynnelsen kunne han holde det gående til klokken 02. Han vil helst henge i puppen hele kvelden, men sover da i tillegg gjennom hele natten stort sett. Nå tar han som regel kvelden rundt kl 23, så det kommer seg. De jeg har pratet med sier at det er lite man kan gjøre med dette, men jo eldre de blir, jo tidligere blir de trøtte. Det tar vel litt tid for de små å komme inn i rutinene utenfor magen, tenker jeg ;o)

Skrevet

Dere er heldige hvis dere klarer å få rutiner når de er såå små.

Her er det fortsatt ikke rutiner å snuppa er 5mnd.

Har slede me kolikk då,så når andre barn sover så griner hu,men hun sover ikke før i 22-23tiden enda... Vet ikke om hun har kolikk enda men skal til manuell terap. i mårå.

Tror ikke du skal "stresse" med dette når babyen er såå liten.

HS sa til oss på 5mnd kontroll nå at vi bør tenke på rutiner fordi nå forstår de mer osv.

Så jeg hadde ikke stresset å vært bekymret for å få det til siden din er enda så liten,det er min mening da..

Jeg har nå alltid vært slik at de viser jo tegn når de er trøtt

,når de er sultne osv så hvorfor stresse da,

de gir jo beskjed å HS sa til meg at det er noe av det beste egentlig...(men når de blir større er det bra med rutine på kvelden altså.)

Skrevet

Jeg kan komme med forslag fra det vi gjør. Har aldri hatt noe tull på kveld/natt.

Ha et ordentlig kveldsstell. Gjerne med bading. Gjør det samme hver dag og ca like lenge, og til samme tid hver dag. Da kan man, (etter kort tid hos oss), se at babyen vet hva som kommer etterpå og forventer dette. Og da som mål at baby forventer seng og søvn som slutten på ritualet. Og ha det i rimelig tid. Ca kl19 hadde vi det fra jenta var 4 uker. Vi så fort at hun skjønte hva som skjedde. Gikk vi inn på rommet hennes, etter bad og i pysj, spyttet hun ut smokken og forventet mat..

Vi begynte fra fødsel av med å bysse henne i søvn. Dette funket til min store forundring IKKE på vår baby. Trodde hun gråt fordi hun var utilpass, men hun gråt fordi hun var trøtt og ville at vi skulle la henne være i fred. Slik er hun enda, 3mnd. Ofte blir hun sur hvis kveldsstellt tar for lang tid, og legger seg i sengen og snur seg med ansiktet inni bamsen og sovner ila 10min.

På dagen og må vi styre søvnen hennes. Hun klarer ikke å sove i stuen eller i armene åre. Da blir det bare tull. Hun må legges i vogn når hun gir tegn til å bli trøtt. Hvis ikke dette skjer på riktig tidspunkt blir hun sur og overtrøtt, og gråter stort sett resten av den dagen.

Så hvis din baby er som min er/var. (som den sikkert ikke er;))

Så ville jeg forsøkt å legge han ned med EN gang jeg mistenker han er trett. Ikke å fra han, men sitt å syng eller nynn en stille nattasang, eller hold han med selskap ved sengen. Ha det mørkt og relativt kjølig på soverommet. Kanskje han rett og slett er svintrøtt, men trenger ro rundt seg?

Skrevet

Din baby er sp liten enda, ville ikke stresset med rutiner enda, det kommer ofte av seg selv.

Min gutt er 6 mnd, og jeg ammer han fortsatt i søvn... Han har alltid begynt å skrike med en gang jeg legger han i senga i våken men trøtt tilstand og det gir seg ikke... Derfor har jeg gjort det som har funket, nemlig å amme han i søvn og legge han i senga når han har sovnet. Men nå synes jeg det er på tide å prøve å forandre på dette, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det. Han skriker med en gang jeg legger han i senga, og han roer seg ikke ved vanlig trøst i senga, må liksom ta han opp... Og med en gang han har roet seg og jeg legger han tilbake i senga så skriker han med en gang igjen..... Andre som har erfaring med dette og kan komme med råd?? Føles enklest å bare fortsette å amme han i søvn, men han blir jo større, og andre leggerutiner må på plass før eller senere.... ikke lett dette her med søvn.

På dagen pleier jeg å gå med han i vogna til han sovner.

Skrevet

"Lorien"

Samme prob. her å mi er 5mnd.

Her vil hun ikke legge seg. Griner hver gang jeg legger henne i senga,sovner greit i armene,når jeg for eks sitter å ser på tv sitter hun i armkroken å kan fort sovne der,så prøver jeg å går inn å legger henne i senga si,våkner enten med det samme eller etter noen min. å ingenting nytter,hyler til hun blir tatt opp..

På dagtid sovner hun ute i vogna,men må aldri gå tur for at hun skal sove,legger henne rett oppi vogna med kosefilla å sovner på et blunk,så det er kun kveldene hun ikke klarer dette..

Skrevet

Vi begynte med faste rutiner ved 6 ukers alder på nr 2, med stelle, så pupp også opp i vogga våken, men trøtt for så å synge trollmor. Vi begynte kl 19 siden det er kveldstid på storebror. Regnet ikke med at det skulle fungere med engang, men tenkte at en gang vil det gå.

Etter at jeg la han i vogga satt jeg ved siden av og ikke gjorde noen ting, vugget litt på vogga hvis han sutret litt. Så litt vekk slik at han ikke skulle få noe oppmerksonhet, bare trygghet. Etterhvert flyttet jeg meg vekk slik at han ikke kunne se meg hele tiden, men ikke lenger unna enn at hvis jeg flyttet på hode så så ham meg. Etter en uke så kunne jeg gå ut av rommet og holde på med noen andre ting i samme etasje til han sovnet, gråt han å gikk jrg inn og trøstet han i senga, men tok han ikke opp.

Nå er han 4 mnd og blir lagt i senga sin våken, har vokst ut av vogga, hver kveld og vi gå ut etter å ha sagt god mat og sunget trollmor.

Jeg har tro på å begynne tidlig med faste rutiner, selv om det kanskje ikke ser ut til å fungere med engang, men etter tid å lærer de seg at sånn og sånner det.

Skrevet

Underskriver på det noen over her sier om å innføre FASTE RUTINER! Vi begynte da han var 3 mnd, og det tok en måneds tid før han skjønte det, og nå når han er 5 mnd er det ikke noe problem med legging lenger. Han vet hva som skjer, rett og slett, fordi vi gjør nøyaktig det samme hver kveld (bad, en sang, pupp, i seng). Ganske raskt da vi begynte med rutine, skjønte vi at han trengte å legges tidligere enn før, så nå legger han seg 1830 og sovner som regel raskt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...