Gå til innhold

Noen er som skal feire Halloween å vill det skremme den minste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har aldri hatt det før men tenkte på hun som er 8 år å be noen hun kjenner å gå"Treak and treak",men tenker på hun som nærmer seg 2 år hvordan vill hun takle dette?Vill det skremme henne?Har latt henne ta å se på en sånn gelenese å en maske så hun skjønner att det er ikke noen andre enn oss bak masken,men er det godt nok?Lar ikke storesøster skremme med"UÆÆÆ" og har tenkt att ingen får lov å gå med masker i nærheten av hun minste,kun når vi skal gå ut,tror dere dette går bra?Hva gjør dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke norske barn skal feire Halloween. Det er i utgangspunktet en amerikansk feiring av katolske helgener og martyrer, og norske barn har liten formening om hva grunnlaget for feiringen er, med mindre de er katolske. Det at de skal gå "Trick or Treat" og tigge godt med masker og utkledning er jo strengt tatt ikke en tradisjon i Norge. I USA lar dette seg gjeonnnomføre fordi alle gjør det, men det er jo langt fra alle som gjør det i Norge. Jeg tror nok det blir litt mye for din 2-åring. Det er sen kveld, skumle masker og kanskje "sugarhigh" på grunn av alt godteriet. Mitt råd er å holde henne unna det inntil hun ber om det selv og vet litt mer om hva det handler om. Man behøver ikke feire bare for å feire.

Skrevet

Vi skal gå en liten tur med 4-åringen. Han har snakket om og gledet seg til det i et år. Har tenkt å besøke 5-10 hus og bare der jeg vet de er positive til det eller der det er satt ut lys. Ett-åringen må være hjemme.

Når det gjelder 2-åringen din ville jeg bare fulgt godt med på hvordan hun reagerer. Lurt å leke litt med maskene før dagen så hun kjenner dem.

Skrevet

vi går jo julebukk i norge da, masker og tigging om godteri...så blir feil å si at det ikke er vanlig i norge...men nei, lliker ikke halloween jeg heller...teit opplegg for at butikkene skal tjene penger..

Skrevet

Men julebukk og Halloween med masker og alt som hører med, er to helt forskjellige ting. Julebukk har vi hatt i generasjoner og er, om enn tuftet på er hedensk tradisjon, en del av julefeiringa. Halloween har ingen relasjon til Norge og det blir helt feil å feire bare fordi norske lekebutikker har funnet ut at de kan få enda mer penger. Egentlig det samme med Valentines Day... men det blir vel en annen tråd,he, he :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...