Gå til innhold

Er det "for lite" med to dager i uka i barnehage?

Anbefalte innlegg

Til høsten vil gutten min være 14 mnd. Vi vil bruke litt pappaperm på å være hjemme med ham litt lenger, pluss at jeg vil redusere stillingen min litt. Tenkte å starte med barnehageplass 2 dager i uka til å starte med. (dersom vi får det da) Så begynner jeg å lure på om det blir litt lite for ham? Han må jo bli trygg på personalet og de andre barna etc, og når det bare er 2 dager vil kanskje dette bli litt skummelt for ham siden det blir "så lenge siden han var der sist"? Noen som har erfaringer å dele?

Fortsetter under...

Jeg har jobbet i en del barnehager, og mitt generelle inntrykk er at for de minste barna er det absolutt å foretrekke at de er i barnehagen hver dag, men har kortere dager. Fremfor å ha få dager, men med vanlig lengde.

Så om du har muligheten til det, ville jeg forsøkt å få redusert arbeidstid hver dag fremfor å ha en et par fridager i uka. Levere i 8-9-tida og hente i 15-tida er supert.

Det er selvsagt individuelle variasjoner fra unge til unge også.

Med utgangspunkt i omgangskretsen tror jeg også at kortere dager er å foretrekke fremfor færre dager for en så liten gutt, dersom man har mulighet for dette. For det første vil han bli veldig sliten av fulle dager. For det andre kan det være vanskelig å venne seg til barnehagen dersom man kun er der noen dager. Jeg ser hvert fall at de jeg kjenner som har velgt denne løsningen har hatt barn som har brukt mye mer tid på å finne seg til rette i barnehagen.

Har jobbet noen år på små barns avdeling, å det har altid gått bra.

Har jo vært enkelte som har brukt litt god tid til å føle seg vell, men det er jo enkelte som bruker god tid på dette selv når de går hver dag.

Jeg har selv valg at mini skal gå 3 dager i bhg.

Men da må man vel også betale for en full plass antar jeg? Hvis man har f.eks halv plass så kan man ikke ha barnet der halv dag hver dag for plassen skal deles med et annet barn som også har halv plass. Det er i allefall hva jeg har hørt. Det er jo litt dumt å måtte betale for en full plass om man egentlig bare behøver en halv.

Jeg syntes vel at du egentlig har svart på det selv. Du tenker at kanskje det blir litt lite fordi han er mest hjemme og det går lang tid mellom hver gang han er der.

Barnet trenger tid og kontinuitet for å knytte seg til nye voksne og for kunne knytte seg til lekekamerater.

Når barnet begynner i barnehage skal det knytte seg til store og små mennesker der, samtidig som det skal venne seg til å være uten mor og fars trygge omsorg og kjente væremåte.

Barnet skal lære seg rutiner, lekemåter og takle det å være sammen med andre barn. Det skal være der nok til å bli regnet med av de andre barna. Det handler om å tilhøre, delta og kunne påvirke nok på egne premisser, slik at barnet ditt mestrer sin barnehagehverdag.

Et annet perspektiv er at dersom barnet ditt er mest hjemme og mest tid går til å leke med andre barn dere sikkert omgås, så vil den tilværelsen være tryggest og mest forutsigbar for barnet ditt.

Det kan bli slik at den korte tia i barnehagen bidrar til at barnet ditt ofte opplever å måtte starte på nytt med å bli kjent, knytte seg til andre barn og lære seg rutinene i barnehagen.Dersom barnet ditt misstrives og ikke knytter seg til personalet eller andre barn, kan det være at dere bør utvide tia i barnehage. Da kan det hjelpe med 3 dager i uka 6- 7 timer og se hva som skjer. Gå i barnehagen ved 8 tia og hent ved 3-4 tia. Da kommer barnet ditt i barnehagen samtidig med de fleste andre og får helheten i det som skjer. Lekerelasjoner og vennerelasjoner dannes med en gang barna finner hverandre på avdelingen. Kommer ditt barn sjelden og seint, vil det altid være den som sist skal hekte seg på, og det kan bli krevende for barnet.

Mitt råd er å prøve ut og ta magefølelsen på alvor.

Og man betaler ikke for hel plass når man ønsker deltid. Alternativene er 20-30-40-50-60-80. Det er opp til foreldrene å avgjøre bruk av plassen. Noen ganger i samråd med barnehagen.

Annonse

Jeg syns det blir for lite, både for dere og for barnet.

Det tar tid å bli kjent med personalet og barn i bhg. Og det vil ta lang tid før han vil føle seg trygg når han er mer hjemme enn i bhg.

Jeg har også opplevd at foreldre som har barnet sitt 2-3 dager i uka blir såra fordi bhg. skal ting på de dagene barnet deres ikke er i bhg. (eks. på bondegårdsbesøk, karneval, nissefest osv).

• 2 uker senere...

min datter startet i barnehage to dager i uka en md før hun ble 2 år. Det tok nok noen uker før hun var trygg og trivdes der, men vi opplevde det aldri som noe problem. Etter noen md var det veldig stas når barnehagedagen "endelig" kom og hun trives veldig godt der. Vi kuttet ned til en dag i uka etter hun hadde gått der i ca 9 md, det er 3 md siden og selv med en dag der så trives hun veldig godt. Ikke noe problem med en 8-timers dag i løpet av uka. Vi har nå annet tilbud 3 dager i uka a 3 timer, og det er heller ikke noe problem for henne å bytte mellom stedene hun går. Har gått over all forventning. Barn tilpasser seg fort, og selv om hun i utgangspunket har vært litt tilbakeholden og sjenert så har hun blomstret etter barnehagestart. Har også fått flere venner i barnehagen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...