Gå til innhold

ang knipsing og slåing av barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva mener dere om å slå ett barn på hånden om de har gjort noe galt? jeg syns ikke noe om det, men har en venninne som gjorde det med sitt barn og i seinere tid har hun begynt å knipse barnet i ansiktet om barnet gjør noe som h*un ikke får lov til. hva mener dere om det?

og hva kan jeg si til henne`?

Fortsetter under...

Skrevet

Dette er forbudt ved lov. Er kanskje ikke så fysisk hardt, men man skal ikke benytte slike virkemidler. Bedre å snakke med barnet, forklare barnet hva som h*n gjør galt, og hvorfor.

Skrevet

Jeg synes det er en uting. Det eneste man lærer barnet er at det er ok å knipse på noen hvis de gjør noe "for det gjør mamma..."

Men tror ikke jeg hadde sagt noe til henne likevell...

Skrevet

At om hun gjør det igjen så melder du henne til bv. Og jeg mener det seriøst!

Man slår ikke barn - basta bom.

Om man har så lite å stille opp med at man synker ned på et sånt nivå, så fortjener man ikke å ha ansvaret for barn. Barnet fortjener da å bli tatt godt vare på av noen som er litt mer oppegående.

Skrevet

men er skummelt siden det har gått fra å slå på hånden til å knispe i ansiktet. og hun knipser alt hun kan. og tenker jo på dette gjør hun forann folk, hva gjør hun da når hun er alene med barnet?

Skrevet

Synes det er en teit måte å reagere på. Neste gang venninnen din gjør noe du ikke liker, så kan du jo knipse henne på hånden og se hva hun gjør da. Kan jo bli festlig å høre henne forklare hvorfor hun kan gjøre det mot barnet sitt, mens du ikke kan gjøre det mot henne.

Annonse

Skrevet

Syns ikke dette er noe å melde henne til barnevernet for. Tenk hvor mange av oss som er voksne idag da, dette var normalt for ikke så altfor lenge siden... Tenk hvis våre foreldre skulle bli meldt til barnevernet.

Personlig så syns jeg ikke noe om det, det du kan gjøre er å snakke med henne om det på en måte der du sier at idag er ikke det akseptabelt lengre. Jeg ville tatt det opp med henne. Men det er faktisk enda veldig vanlig at foreldre gjør det når barna er veldig små.

Skrevet

altså, du går ikke bort å slår ungen din på hånden for h*n ser oppi en barnevogn? grunnen til hun knipset hun var fordi h*n ikke kom med en gang hun ønsket det. jeg kan aldri huske at jeg har blitt slått eller knipset uansett. i hvertfall ikke i ansiktet.

Skrevet

Å knipse, klype eller slå barn vitner om at den voksne har tapt og har ingen kontroll på situasjonen (eller seg selv)

Skrevet

Jeg synes det er utrolig trist. Enig med den at du skal knipse venninnen din når hun gjør noe du ikke liker. Moro å se hvordan hun tar det. Det finnes mye bedre metoder å lære barn ting på, enn å være fysisk så det er vondt til dem

Skrevet

Det spørs hvor ofte og hardt denne venninnen din gjør dette.

Hvis det skjer en sjelden gang og ikke er hardt tror jeg ikke det gjør noe. Jeg ville ikke gjort det, men jeg tar og løfter barnet bort fra konflikten hvis det trengs. Dette fungerer veldig bra hos oss.

Synes nok mange er veldig "lame" i barneoppdragelsen i dag. Ungene styer alt, men vold er ikke løsningen.

Skrevet

Synes du skal opplyse henne om at hun faktisk begår et lovbrudd, og at det er en liten hensiktmessig reaksjonsform. Kansje kan det holde?

Du kan jo spørre deg selv hva som foregår ellers hvis hun gjør dette FORRAN andre....det ville jeg lurt på.

Man kan bli frustert, irritert og sint på barn, men uansett så skal man aldri straffe eller reagere med å knipse, klype eller utøve annen vold i noen grad eller form.

Da får man heller klype seg selv for å se om det da føles noe bedre...

Skrevet

Synes forslaget som andre kommer med om å knipse henne er glimrende...kansje hun da tar "hintet".

Annonse

Skrevet

Ja, ja det er ikke stort bedre å ta en unge med på shopping-senter hele dagen.

Skrevet

Og sammenlignings grunnlaget var???? Å oppholde seg på et shoppingsenter hele dagen er fullt lovlig....

Forundrer meg mest over at folk orker det der, her går det uker mellom hver gang jeg tar med ungene p¨å kjøpesenteret, plasserer dem helst hos besteforeldre, eller gjør unna den slags hvis jeg har mulighet og de er i barnehagen. Men så kan ikke jeg fordra kjøpesenter heller, er inn, kjøpe det jeg skal ha og kjapt ut igjen.

Skrevet

Prøver bare å si at det er mange ting som ikke er helt bra for barn. Knipsing/klyping kommer også inn under det, men tror ikke noen hadde blitt dømt for barnemidhandling for et knips på kinnet.

Er selv imot vold, men må jeg så tar jeg ungen min i armen og går.

Skrevet

Er en vesentlig forskjell der, hender jeg må plukke opp mine og bære dem under armen mens de raser i trass, men det er tvang og ikke vold....og av og til helt nødvednig for å komme seg ut av en butikk feks/ eller ut av hjemme og til avtaler/ skole i tide.

Jeg tror nok det skal endel til før man blir dømt for vold mot barn, desverre alt for mye etter min mening. I det minste burde klyping, knipsing, klaps og den slags kunne gi en bot så det svidde skikkelig.

Skrevet

Helt sykt å knipse/klype/smekke unger... både i ansiktet og på hendene! Hjelpe meg! Hva lærer ungen av det da? At det er helt okey å gjøre andre vondt? Hadde jeg sett at noen av mine venninner hadde gjort noe slikt mot barna sine, så hadde jeg ringt barnevernet... og jeg hadde gitt faen i om de hadde blitt forbanna og dumpa meg som venninne.

Skrevet

det er ikke en sjelden gang. husker første gang, da satt hun nærmest å skrøt av seg selv. hun knipser alt hun kan. det har jeg sett selv. og hun knipser rett på munnen. jeg blir helt oppgitt

Skrevet

Jeg har også en venninne som knipser og dasker barna på handa.

Tror ikke hun gjør det ofte og hun gjør det kun, sier hun selv, hvis de prøver å gjøre noe "farlig" som å nærme seg stekeovnen (som er på), strekke seg etter stearinlys eller liknende.

Jeg vet hun er en god mor på de fleste områder, men at vhun gjør det stikker meg i hjertet. Hun er helt sikker på at det hun gjør er rett og riktig.

Jeg husker fra barndommen selv at jeg tok på mammas nyvaskede vinduer og fikk meg et knips på hendene. Jeg følte meg bare så liten og ydmyket som det kunne gå an. Jeg fikk nok ingen varige men, men at jeg husker det så tydelig fortsatt sier egentlig sitt mener jeg.

Skrevet

Man klarer helt fint å oppdra unger uten å slå eller knipse de. Skjønner ikke meninga og tanken bak det engang. Bare si det til henne, at ungen sikkert synes dette er rimlig kjipt, du kan jo knipse hu morra på hånda neste gang hun rører noe som er ditt og se hva som skjer. hun skjønner det neppe før noen viser henne at det ikke bare er vondt men også utrolig ekkelt. og så oppnår man jo sånn fin effekt hos barna, enten blir de kua ellers blir de ufravikelig i opposisjon resten av livet, og det er jo ikke spes sjarmerende når man er 30 eller 50 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...