Gå til innhold

Trygt å ta med med små barn til Egypt og Marokko?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg kjenner flere som har vært i Egypt med små babyer, og det gikk bra, men jeg tro alle reiste mens de fremdeles fullammet. Uansett, enten det er kanariøyene eller egypt så må man være mye mer påpasselig med hva man spiser og hygiene i varmere klima.

Sønnen min er kvart marokkansk, og vi fikk tilbud om en ekstra vaksine nettopp pga det. De lurte på om vi hadde tenkt å reise dit i nærmeste framtid, for da måtte han vaksineres litt ekstra.

Annonse

Her er lillegutt halvt marokkansk. Vi har droppet å reise til Marokko nå mens han er baby. Helsesøster sa det gikk greit å dra dit, men for min del syntes jeg det bare hadde vært pes siden det er relativt varmt om sommeren - så vi har utsatt ferien til neste sommer - da er lillegutt halvannet år:) Tror helsesøster nevnte at det var en vaksine som var smart å ta ekstra, men husker ikke hvilken:) Ellers gjelder jo å være påpasselig med hygiene:) Vi gleder oss i hvert fall veldig til å komme oss nedover neste sommer - har mange familiemedlemmer som gleder seg til å se lillegutt:)

Jeg har vært i Egypt to ganger uten barn og kommer ikke til å reise dit igjen før jeg har store barn. Jeg har blitt veldig dårlig begge gangene selvom vi har vært flinke til å vaske hender ofte og hatt med våtservietter (burde vel hatt antibac el, men det var det ingen på noe apotek som skjønte at jeg mente når jeg prøvde å beskrive hva jeg var på jakt etter).

Feks er pengene i Egypt nærmest klissete fordi de er så møkkete. Mynter finns ikke der, alt er sedler...

Selve Egypt er fantastisk med mye fint og se og ikke minst fint å dykke/snorkle der, men jeg hadde ikke reist med barn i frykt for at de skulle bli like dårlig som jeg har blitt de to gangene jeg har vært der.

Marokko kjenner jeg ikke til, men Egypt er ett av få land jeg hadde unngått med små barn. Som det nevnes over her, hygienen der er ofte elendig, og brorparten av voksne opplever å bli syke på turen. Men jeg har ikke vært der selv, baserer meg kun på det jeg har lest/sett/hørt fra andre. Så kan være jeg tar feil.

Altså, man må være veldig påpasselig for å unngå sykdom der. Nordmenn flest er for godt vant til å klare det, for i vårt kalde klima trives ikke basillene og folk bor ikke så tett som folk gjør i land som Egypt. Jeg har vært der mange ganger og aldri blitt syk,og dette er slik jeg har gjort det:

- enten skrelle ting som ikke kokes eller legge i sterkt eddikvann

- kjøttmat bør kokes minst 20 min (derfor spiser egyptere mest grytemat, eller frityrstekt)

- ikke kjøp ferdigmat steder du ikke stoler på

- kjøp boblevann, det er som regel tryggest å drikke

- vask alltid hendene før og etter mat, og etter at du har vært ute

Det høres kanskje hysterisk ut, men det har holdt meg frisk. Nå trives jeg best på vandrerhjem og med å leie egen leilighet. Jeg har ikke prøvd med småbarn enda, men det er mest fordi den typen aktiviteter jeg trives med der borte ikke er særlig barnevennlig (ørkensafari, plantesanking, fjellturer ...). Men hvis du uansett bare er ute etter en strand, kanskje du heller skulle reist til Eilat i Israel? Typisk turistby, på godt og vondt, men fin temperatur og bedre hygiene en i Egypt. Men muligens noe dyrere da.

Annonse

Jeg har vært i marokko 29 ganger og har aldri vaksinert meg. Niesen min var bare 6 mnd første gang hun var der og det gikk strålende. Både hun og den andre niesen min har vært der mange ganger fra de var småjenter og har aldri vært syke. Jeg har reist dit flere ganger i året fra jeg var 5-6 år og har aldri hatt noen problemer.

Var i Egypt når datteren min var 3 mnd. Var heller ikke noe problem. Hun hadde bare fått den første obligatoriske vaksinen på helsestasjonen.

Marokko og Egypt er ikke land man trenger å vaksinere seg for å reise til. Hygienen er da ikke noe dårligere der enn i evt. andre land spør du meg.

Sønnen min var med til Egypt da han var 1 og 2 år gammel. Jeg ammet ikke lenger. Han spiste det vi spiste, inkludert iskrem. Vi spiste på hotellene med anbefalinger og kjente kjeder. Ingen ble syke, og junior storkoste seg begge gangene. Ingen av mine venners barn har blitt syke der heller :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...