Guttebaby:) Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Min sønn er fire måneder og kan med andre ord så smått begynne med grøt.. Hvordan gjorde dere dette? Begynte med en liten skje? Når økte dere og hvor mange ganger om dagen gies det grøt i starten...? Hjelpes- dette vet jeg ingenting om... Håper noen kan hjelpe meg her..
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Lurer bare litt på hvorfor du ønsker å begynne med grøt nå? Ammer du kanskje ikke? Vel, om du ammer, og det går bra, så er det ikke nødvendig å begynne med grøt enda, de anbefaler jo fullamming til de er 6 måneder. Men, når det er sagt, så kan det jo være mange grunner til at du ønsker å begynne. Her begynte vi så smått med grøt da tulla var 6 mndr. I begynnelsen ble det bare smaksprøver, knapt 1 ts. Vi begynte også med veldig tynn grøt, da var det lettere. Men, dere må være tålmodig, det kan ta litt tid før det går. Hos oss var tunga i veien den første tiden, og det var først da hun fant teknikken at det ble noe mengde ut av det. Det tok noen uker faktisk. Vi måtte også prøve en del grøttyper før vi landet på en som hun likte (hun vil fortsatt bare ha den ene typen). Lykke til!
Guttebaby:) Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. oktober 2008 Da skal jeg svare på det:) Det er fordi jeg til nå har mistet melken fire ganger, jobbet intenst for å få den tilbake, men har når tillatt meg å begynne med MME. Og vi har en veldig sulten kar, så derfor har vi lyst til å prøve. Jeg prøvde et par teskjeer igår kveld, og som du sier- teknikken er ikke akurat tilstede. Han er også begynt å væøre urolig midt på natta (og helt fram til morgen) så jeg tenkte kasnkje han blir roligere av det. Vår kan kun få en type grøt ( fordi han ikke tåler hverken laktose eller gluten) så utvalget vårt vil ikke være det største. Men sinlac sin må funke;) Hvor ofte prøvde dere? En teskje pr dag? eller en teskje noen ganger hver dag? Leser at noen heller litt pulver i MME flasken og gir, men jeg vet ikke jeg. Er det ikke like greit å begynne med skje?
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 21. oktober 2008 #4 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg begynte med velling, som du sier litt grøtpulver i mme. Så prøvde jeg med grøt, og ga en t-skje i 3 dager. Nå jeg så at det gikkk greit økte jeg mengden litt og litt. Laget av 30 ml mme, så 60 også videre.. Lykke til Jeg sleit litt i begynnelsen også, men etter en uke fikk han til teknikken med ikke å skufle det ut med tungen...
Isabella12 Skrevet 21. oktober 2008 #5 Skrevet 21. oktober 2008 Prøv med en skje glutenfri grøt (ris, mais eller hirse) - hvis han overhodet ikke svelger eller forstår konseptet er han nok ikke klar for det. Da ville jeg ventet en uke og prøvd igjen. Det holder nok med et lite grøtmåltid i mange uker fremover!
Isabella12 Skrevet 21. oktober 2008 #6 Skrevet 21. oktober 2008 Et måltid per dag altså. Jeg begynte med et ekstra grønnsaksmåltid da han var 5 1/2 måned og hs sa det holder med to måltider per dag frem til han er 7-8 mnd. Men det er kanskje annerledes med mme? Husk iallefall å ikke gi gluten før han er rundt 6 måneder - mange av hipp sine grøter inneholder det. Lykke til!
Guttebaby:) Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter #7 Skrevet 21. oktober 2008 Ja, men de andre grøtene du nevnte inneholder laktose. Og min lillegutt har arvet min allergi, så det er bare sinlac som er uten laktose og gluten. Ellers tar jeg imot flere tips... Kun en skje om dagen, eller? Har dere alle startet slik?
Grateful mom Skrevet 21. oktober 2008 #8 Skrevet 21. oktober 2008 Nå ammer jeg, men dette er måten jeg gjør det på Bruker Holle sin Hirsegrøt. Håndmelker ut bitte litt, kanskje 2 ss tilsammen. Så har jeg bare litt grøtpulver oppi til jeg finner den konsistensen jeg vil ha (begynte med nesten suppe et par dager først), så koker jeg litt vann og har oppi en suppetallerken som jeg setter grøtbollen oppi for å varme. Meget enkelt og greit. I dag hadde jeg i bitte litt banan som jeg skrapte av, det gikk ned på høykant! Vi begynte med grøt på fredag, idag er det tirsdag, og hun spiser opp alt, kanskje ca 1-2 ss tilsammen. Øker litt og litt for hver dag, samt at jeg prøver meg med mer og mer grøtpulver. Er ikke like rennende nå for å si det sånn. Dette fungerer utmerket for oss, kan jo gjøres på ca samme måte med mme. Lykke til!
Grateful mom Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 Og etter hun har fått grøt får hun pupp så mye hun vil ha også. Det er jo ikke sååå mye grøt hun får i seg enda Men håper å kunne erstatte måltidet om ikke altfor lenge!
Guttebaby:) Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter #10 Skrevet 21. oktober 2008 Hvor gammel er bebisen din da?
Lillesøster/bror til tulla? Skrevet 21. oktober 2008 #11 Skrevet 21. oktober 2008 Hei igjen, er ikke på hele tiden :-) Vi begynte med å prøve bare én gang per dag. Vi lagde en bitteliten porsjon, som tilsvarte noen teskjeer, men hun spiste jo aldri så mye. I begynnelsen kan jeg vel ikke akkurat si at hun spiste i det hele tatt. Klarte vi i det hele tatt å få inn en skje, så lagde hun et surt uttrykk, og presset det ut igjen ;-/ Men, med mye tålmodighet, så tok hun plutselig en hel teskje, og spiste den. Vi jublet, men som sagt tok det en god stund. Da vi startet begynte vi med å amme først og prøve grøt etterpå, for det var jo det de anbefalte, men da var hun jo mett, så da var hun ikke lysten til å prøve noe i det hele tatt. Så prøvde vi å amme litt for så å gi grøt, men da var hun jo helt desperat, for hun ville jo ha mere pupp... Så, det var først da vi prøvde grøt først at det løsnet hos oss. Men, jeg har jo sett at det har fungert annerledes for andre...
Gjest mphs Skrevet 21. oktober 2008 #12 Skrevet 21. oktober 2008 Du kan også bruke både Holle risgrøt og Holle hirsegrøt.
Guttebaby:) Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter #14 Skrevet 21. oktober 2008 Takk, jg var ikke klar over at denne også er laktose og gluten fri! Hvor fåes denne kjøpt?
Gjest mphs Skrevet 21. oktober 2008 #15 Skrevet 21. oktober 2008 Den finner du på de fleste helsekostbutikker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå