Frustrert 5.gangs Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Vår datter på 18 mnd har mest sannsynlig fått psoriasis.....hva gjør vi nå? Det er på de fleste steder på kroppen.....knær, føtter, albuer, skuldre, mage, rygg....de popper fram for hver dag som går. Heldigvis så virker det ikke som det klør men det er rødt og hovent med skorper. Hva smøre med? Hva får man hjelp til? Er helt grønn på dette vi, og blir veldig takknemlige for hjelp.
YallaYalla Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Hei! Datteren vår har også psoriasis-liknende eksem, og det hjelper godt bare å smøre hver dag med A-krem fra apoteket. Ellers bør dere få henvisning til hudlege som kan gi resept på salver, om reseptfrie kremer ikke hjelper..
mammarie Skrevet 21. oktober 2008 #3 Skrevet 21. oktober 2008 hei! Jeg har selv psoriasis i perioder, heldigvis ikke permanent plaget,men ille nok når det står på. Først og fremst er det veldig viktig at huden blir tilført fuktighet. Her vil jeg anbefale aderma,fås kjøpt på apotek! Lett å smøre utover og har virkelig gjort den ellers tørre huden min myk! Ellers må dere jo kontakte lege snarest visst du ikke allerede har gjort det! Den vanligste behandlingsformen slik jeg har forstått det, er kortisonbehandling i form av salver eller ekstreme tilfeller innsprøyting. Selv har jeg benyttet meg mest av lysbehandling,svært effektivt på meg over tid. Har også hørt at noen blir behandlet Med cellegift men da er jo sykdommen naturligvis svært aggresiv! Nå vet ikke jeg om det blir foreslått noe annet enn kortisonsalve til så små barn, men man bør være obs på at kortisonen gjør huden tynnere over tid,slik jeg har forstått det. Ønsker dere lykke til, håper dere finner en løsning som virker fort!
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2008 #4 Skrevet 22. oktober 2008 Hei! Jeg har hatt psoriasis siden jeg var rundt året, og kommer fra en "psoriasis-familie", moren og broren min har det ganske ille og hatt det sånn stort sett hele veien, jeg selv er "heldig" og har psoriasis "bare" i ansiktet og hodebunnen. Det første jeg vil råde deg til er å gå til legen og få stadfestet at det faktisk er psoriasis datteren din har, den første behandlingen er å tilføre huden fuktighet i form av gode, fete kremer. Jeg bruker en krem i serien Avene som jeg kjøper på apoteket, den fungerer supert i ansiktet, ellers ville jeg kanskje prøvd loco-base. Cellegift, injeksjoner og slikt brukes kun i ekstreme tilfeller, min mor har prøvd det, men det var ikke for eksemen i seg selv, det var pga hun har utviklet en form for leddgikt som desverre kan følge psoriasis. Behandling av barn vil jeg tro dreier seg om kremer og salver, kortison brukes ikke til vanlig. Om din datter trenger dyre salver og slikt gis det gjerne på blå resept. Men først av alt, ta kontakt med legen og ta det derfra, i mellomtiden smører du henne bare godt med en god fet krem. Er i allefall det jeg hadde gjort, og jeg har nær familie som deverre vekker oppsikt og blir glodd på pga denne eksemen! Videre så kan hun bli kvitt eksemen, jeg vokste av meg eksemen når jeg kom i puberteten og var eksemfri i mange år, desverre kom eksemen tilbake når jeg var nesten 30. Psoriasis er i utgangspunktet noen man ikke blir kvitt, da sykdommen ligger i blodet, men man kan bli eksemfri.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå