Ophelia & Jr. Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Hva bruker du helsestasjonen til? Går du bare til de kontrollene du får innkalling til, eller bruker du den aktivt ellers også? Lurer litt på hva man faktisk kan/skal bruke den til i tillegg til de faste kontrollene. Som førstegangsmamma er jeg ganske blank...
Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg er førstegangs selv, men jeg bruker HS til å prate med helsesøster, er der på åpen helsestasjon, jeg treffer da andre som er der, inni mellom er det grei info om ting som skjer rundt i bydelen osv.... Jeg er der ikke ofte, men som regel en gang i uken.. Det er også litt greit for meg å følge med på vekta hans, så jeg syntes det er helt ok å reise dit på åpen hs å gjøre det!!! Jeg sliter med bekkenet, så en tur dit er akkurat passe for meg, siden jeg ikke kan gå så mye....
♥ Miss Fat ™ ♂ + ♀ Skrevet 21. oktober 2008 #3 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg har vært på 8 måneders kontroll på helsestasjonen idag. Vil ikke si jeg er en aktiv bruker av helsestasjonen som ringer og lurer på alt mulig. Aldri snakket med helsesøsteren til Jonas utenom hjemmebesøket og kontrollene vi har vært på. Har noen ganger vært innom når jeg har vært ute på tur rundt månedsdagene for å veie. Det har de også sagt var greit. Man skal vel bruke den til å spørre om ting angående søvn og matvaner om en sliter, eller ikke helt vet hvordan man skal gjøre det. Hvis ungen sover dårlig, få råd eller spiser lite høre hva man kan gjøre Førstegangs her og, trodde jeg skulle være veldig usikker men det har godt veldig greit og jeg har fulgt magefølelsen.
Gjest mphs Skrevet 21. oktober 2008 #4 Skrevet 21. oktober 2008 Har kun vært der på de faste kontrollene denne gangen. Forige gang var jeg litt oftere for å veie.
NormaJean Skrevet 21. oktober 2008 #5 Skrevet 21. oktober 2008 min lillegutt er 6 uker, jeg har gått 1 gang i uka til slik "åpen helsestasjon" hvor man kan veie og snakke med helsesøster hvis man vil. syns det har vært veldig kjekt for å kunne følge med på vektoppgang og spørre hvis jeg lurer på noe. kommer vel til å benytte meg av dette når jeg føler behov. syns det er ett veldig fint tilbud!
Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #6 Skrevet 21. oktober 2008 bruker de til alt jeg lurer på :-) vært to ganger utenom faste kontroller. Har en veldig hyggelig HS som svarer på alt! De er der for å hjelpe deg med det de kan, uansett hva. Er bare å bestille time om du lurer på noe
<3 Vila & Lille <3 Skrevet 21. oktober 2008 #7 Skrevet 21. oktober 2008 I dag var jeg på 3-mnd kontroll med Olivia, men er en stund siden sist jeg var der før i dag... I begynnelsen var jeg innom hver uke for å veie henne, og var noen ganger innom og pratet med helsesøster ang kolikken som Olivia slet med.. Jeg syns det er godt å vite at helsestasjonen er der dersom man trenger råd og støtte. Men så er vi veldig heldige og har en veldig hyggelig helsesøster, som innbyr til kontakt. Sikkert ikke alle som er like trivelige...
Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #8 Skrevet 21. oktober 2008 I starten følte jeg at jeg sprang ned dørene der hehe. Men nå er jeg innom av og til mellom kontrollene. De er der for å hjelpe oss, så stikk innom når du lurer på ting o.l. Som de sier her: Om det er noe du lurer på kan du spørre oss. Og om vi ikke vet det, så skal vi finne det ut! :-)
Tredjemann på vei :D Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg spør mye heller her inne enn å spørre helsesøster! Helsesøster kan kun gi råd ut ifra sin egen erfaring eller fagstoff, så det blir litt for snevert synes jeg.. Her inne er man nesten garantert å finne noen som har vært borti samme problemer e.l. og som kan dele ërfaringer og gi råd! Jeg går derfor kun til de vanlige kontrollene på helsestasjonen:-) Som oftest greier jeg fint å tenke ut løsninger o.l selv, så jeg er stort sett her inne for å se hvordan andre mødre gjør div. ting og sammenligne og finne ut om det er noe andre gjør som jeg kunne tenke meg å prøve:-)
Rascal_4.11<3 Skrevet 22. oktober 2008 #10 Skrevet 22. oktober 2008 Lillegutt er bare 2 1/2 uke og jeg har allerede vært der 3 ganger, 1 gang forsjekk og 2 ganger for nybakt-små hysterisk førstegangsmamma spm, er bare å ringe for time eller komme innom så får en hjelp, veldig greit med lavterskel tilbud for spm kommer på rekke og rad med en gang man kommer hjem fra sykehuset gitt Men nå er jeg nesten nabo med hs og hun er i slekt med lillegutt så blir kanskje litt anledes enn å måtte forholde seg til en vilt fremmed..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå