Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #1 Skrevet 21. oktober 2008 Han er straks 2,5 år. I bhg. har de begynt å sette alle barna på 2 år på do. En har nesten klart å slutte med bleie nå (også 2,5 år). De vil at vi skal prate mye med han om det og sette han på do hjemme også. Men, han nekter hjemme. Han hadde en periode for noen mnd. siden hvor han satt på do noen ganger om dagen hjemme, men så ville han plutselig ikke lenger. Han ser at jeg sitter på do når jeg tisser, han ser at pappa står og tisser. Men, han vil ikke sitte der selv. Jeg føler det blir feil å presse han. Noen med tips om hvordan vi kan gjøre det spennende for han ? Har tenkt til å kjøpe noen kule truser/boxershortser til han. Flere tips ?
mizz25 Skrevet 21. oktober 2008 #2 Skrevet 21. oktober 2008 Mini her e nettop blitt 2 å e nesten tørr nu =)Vi har latt han gå uten bukse å bleie en periode inne hjemme,lot potta stå i stua,å minte han på den,sa at hvis du tissa på potta så ska du gå noe godt =) Hna fikk noe godt som en belønning når han hadde gjort noe på potta,det va stor stas. Nu e det veldig populært å ha truse/boxershorts på =) Men mini her e ikke klar te å gå uten bleie i barnehagen enda =) I helga hadde han ikke bleie på seg hjemme =)
Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #3 Skrevet 21. oktober 2008 Takk for tipset. Han er villig til å gjøre hva som helst om jeg sier at han skal får noe godt...hehe. Det skal jeg jaggu prøve : )
Makka Pakka Skrevet 21. oktober 2008 #4 Skrevet 21. oktober 2008 Jenta mi er nå 3 år men har ikke vært interessert i å tisse på potte eller do før nå. Selv om jeg har lokket med både det ene og andre for å få henne til å tisse på potte (+ div. andre metoder) har hun ikke villet gå på do/potte her hjemme. hun kunne prøve litt i barnehagen eller hos andre men ikke hjemme. Jeg fant ut at det ikke nyttet å presse henne men nå har hun omsider endelig begynt å interessere seg for det av seg selv så nå går det rette veien.. Du må bare prøve å få han til å slutte med bleie (flott om han klarer det!!) men ikke ta det som et nederlag om han ikke vil enda.
Gjest bissen Skrevet 21. oktober 2008 #5 Skrevet 21. oktober 2008 Hmm..hadde de satt minstejenta mi på do hadde det sagt plopp..selv med sete, hun er så liten;) Skjønner det er en fordel for barnehagen å få barna tørre, men jeg syns det var litt tidlig jeg. Selvfølgelig er det barn som er klare for det tidlig, men andre er ikke det..i hvert fall ikke noe å presse med, interessen må jo være der først. Alle jeg kjenner med større barn, fikk dem tørre etter de var tre år. Skal sies at jentene mine ligger etter, minste er lik en ettåring når det gjelder mye av utviklingen og ekstrempremature generellt ligger ofte etter med den tørre biten..så jeg er veldig avslappet med det=)
Gjest Skrevet 22. oktober 2008 #6 Skrevet 22. oktober 2008 Han satt på do i går kveld og i dag morges. Det kom ingenting, men det forventer jeg ikke enda. Han er ikke helt klar, merker jeg. Vil ikke, så vil han, så vil han ikke. Han har fått en bilbok som han kan sette inn klistremerke i, den synes han er veldig fin.
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #7 Skrevet 23. oktober 2008 De begynte å sette vår sønn på 2 år på do nå i høst. Han har ikke villet sitte her hjemme. Men plutselig løsnet det her en dag. Så nå sitter han gladelig på do, får klistremerke hver gang, og synes det er stor stas. Har ikke kommet noe av hverken det ene eller det andre enda. Men den dagne blir det sikkert 2 klistremerker. Stor stas å tørke lillefanten først og så klistre klistremerker:)
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #8 Skrevet 23. oktober 2008 Vi har ett ark hengende ved siden av doet vi, da, sånn at alle kan se hvor flink ****** har vært. Også velger han klistremerket selv:)
Anonym bruker Skrevet 23. oktober 2008 #9 Skrevet 23. oktober 2008 Det er IKKE tidlig. Jobber i småbarnsavdeling. Yngste er 10 mnd, eldste er 2,5. ALLE sitter på do/potte. Kun 1 som ikke bruker bleie, men det er kke poenget å få dem tørre, men vi har det som ren rutine at de settes en stund på do/potte hved vert bleieskoft, og andre dosituasjoner, som før mat, før soving, før vi skal ut ol. Bare for å få inn vanen, slik at når foreldrene mener de er klare for avvenning, er allerede halve jobben gjort forde barna er trygge med det å sitte på do/potte. Og om barnet ditt kke vil hjemme, ikke stress. Det blir!!!!!!!!!!
kreps32 Skrevet 23. oktober 2008 #11 Skrevet 23. oktober 2008 Min datter var tørr dag og natt 2år og 2mnd.. Introduserte potte ved 1 1/2års alderen .ikkje altid ho hadde så veldig lyst å sitte der.Men fikk premie om hun gjorde.Det var en tørka aprikos(som hun elsker)Kan og bruke rosiner etc.Kom jo ikkje noe som oftest.Men prøvde og prøvde.Når hun var 1år og 20mnd begynte d å komme tiss i potta.Sommer ute og hun fikk ofte gå uten bleie.Lærte seg til å springe på gresset når hun skulle tisse.Begynte i barnehagen når hun var 2år.Gikk litt tilbake på pote/dotrening.Men så fikk hun seg en venn der som var 3 år og ikkje brukte bleie.Da ville hun og gå på do.kjøpte i tilegg søte truser med bilder av ynlingsdyret(pusekatt på).Så stolt når un fikk dei på,ville vise til alle.Prøvde først heime.fikk gå uten bleie på dagtid,og minte henne på at hun ikkje hadde bleie på.Gikk kjemefint.Verst når hun skulle ut og leike.Hadde noen uhell da første uka.Men etter å ha vert tørr 2 dager hjemme prøvde vi i barnehagen.Noen uhell der og spes.når dei var ute.Men etter 1 uke var hun tørr.Sa fra kvar gang hun måtte tisse/bæsje.Litt slitsomt var d når hun trudde hun skulle bæsje bare d kom ein fis.eller når vi var komt oss i bilen og skulle til å dra.."tisse",inn igjenn.Men gikk seg fort til gitt.Hadde jo kvidd meg til å prøve å slutte på natta,men d ordna seg sjølv.Kom springende kl 05 og måte tisse om hun hadde bleie.Så nå har d gått 2 uker uten bleie på natta og ingen uhell.verdt all øving.Og så deilig,ingen såre rumper,ingen klistra bæsj.Og ingen vil ikkje jente som har bæsja,men nekter å skifte bleie.Og så slepper man å kjøpe bleier.Og buksene sitter mye bedre:)Lykke til med treningen alle sammen.Husk at før i tia(ja eg veit ,tøybleier og mødre som var hjemme)var 80%dagtørre når dei var 2 1/2år.Så barna kan slutte før,bare snakk om litt ork fra foreldra.For d tar tid å få ungene til å ville sitte på potte/do..God natt
Anonym bruker Skrevet 24. oktober 2008 #12 Skrevet 24. oktober 2008 kreps 29 min datter var også 2 år og 2 mnd. jeg har aldri introdusert potte for henne. spurte henne fra hun fylte 2 år om hun ville sitte på doen men NEI det ville hun IKKE.. jeg tenkte at det var ikek vits i å prøve å slutte denne sommeren. men så plutselig så ville hun gå på do en dag og fra den dagen så var hun tørr på dagen. siden vi var på ferie så måtte hun ha på seg bleie på natten. men når vi kom hjem så ordnet det seg veldig fort.. hun er nå snart 2 år og 6 mnd og vært tørr i 4 mnd nå... hun har ikke tisset seg ut en eneste gang i barnehagen på de 2.5 mnd hun har gått der siden ferien var over... det jeg ville si at det er ikke nødvendigvis vits i å introdusere potte.. barna må være klar for det selv.. skal love dere de i barnehagen var veldig imponert da hun kom uten bleie etter ferien.. eneste på avdelingen som ikke har bleie og det er 2 3 åringer der og.hehe.. 5 som er eldre enn henne..
Lykkelig_alenemor _til_2 Skrevet 27. oktober 2008 #13 Skrevet 27. oktober 2008 Tror hvertfall det ik er lurt å tvinge de på do... Da får det jo motsatt virkning. Min gutt på 2,7 år vil bare gå på potte/do av og til.. Men vi prøver å gjøre det til en vane at han sitter litt på potta om morningen og kvelden.. så tar lar vi han bestemme selv når han vil. Han vet at han får en liten belønning når han klarer gjøre noe. Og flere ganger har han kommet til meg å sagt "mamma eg må bæsje/tisse doen", og da er det jo bare å springe i full fart. Hadde vi presset han mer er det ikke sikkert han hadde kommet av egen vilje å sagt det. Gutter er oxo mer seinere til å bli helt tørre en jenter har eg hørt. Og den beste tiden å slutte er visst som sommeren. Så vi lar han forsøke litt til oxo tar vi det heller helt til sommeren, da er han litt over 3 år... Lykke til:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå