Gå til innhold

Min baby på 3 mnd er sulten "hele tiden" særlig om natten, kan jeg ikke prøve med grøt nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han stor (7 kg) og tidlig ute med mye fysisk (snu fra rygg til mage, holde hodet og skuldrene oppe selv, fått tenner m.m.), skulle nesten tro han er eldre enn han er. Er 3 mnd og 5 dager.

Om natten våkner han hver 3-4 time første halvdel av natten, så annenhver time siste halvdel da han spiser et 180ml hver gang. Mye til å være han forhold til hva han har spist før.

Kan tenke meg han blir mer mett av grøt, kan jeg ikke begynne med det nå? Evt andre tips til å få han til å sove bedre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Viille kanskje prøvd med velling først. Ta ett par skjeer grøt (eks nestle maisgrøt) og rist sammen med melken. Må nok kanskje klippe til en flaskesmokk da melken blir tykkere. Ellers ville jeg hørt med helsesøster. Er jo bare 3 mnd men virker absolutt som du har en stor sulten gutt som nok er klar for fastere føde snart.

Skrevet

Ikke klipp større flaskehull,men bruk ei nål ;-)

Skrevet

Selvfølgelig :) Eller kjøp flaskesmokker som er beregnet på velling. (på babyutstyrsbutikk)

Skrevet

Du bør vel drøfte det med helsesøster før du starter med grøt etc? Tarmene hans er jo fortsatt litt umodne for fast føde. Gir du morsmelkserstatning siden du vet hvor mye han drikker? Syns ikke 3-4 timer sammenhengende søvn først på natta, og derette hver 2 time var så urimelig når han bare er 3 mnd, men nå er jeg vant til brysternært barn da:)

Skrevet

Mini her var drøye 7 kg på 3mnd kontrollen. Jeg ammer han og var i den peioden oppe i 15 måltider i døgnet. Kjempeslitsomt!

ca 3,5 mnd begynte vi forsiktig med litt maisgrøt pulver i flaske(prøvd mme som tilegg på kvelden uten godt resultat).Han spiste som sagt veldig ofte så det vi også forsøkte var å drøye hvert måltid på dagen så det gikk 3 t imellom. Da ble det færre måltider og han spiste seg mer ordentlig mett,istede for en liten sup ofte.

4 mnd begynte vi med grøt og på 5 mnd kontrollen fikk vi råd om å innføre måltid nr 3...

Ingen tvil om at det var riktig å gi grøt til han, ble mye roligere(ikke så sutrete),lekte mer aktivt og begynte å snu seg rundt osv. Følte vi fikk en litt annen gutt etterpå.

Nattesøvnen har vi ikke fått enda(han er 6 mnd), han ammes 1-2 x om natta enda- men er noe helt annet enn å stå opp hver time periodevis på natta.

men rådfør deg med hs(om de er ok der...) er jo det med umodne tarmer, så ville ventet med grøten...Hadde nedtelling til han ble 4 mnd =)

Lykke til!

Skrevet

Lurer på det samme jeg også, jenta mi er også (snart) 7 kg og er 3 mnd.

Hun spiser vanligvis veldig mye ca 180 ml men mange ganger 230 ml (ca 800-900 ml i døgnet) tenkte kansje og prøve litt velling når hun nermer seg 4 mnd jeg da.

På 80 tallet skulle barna ha grøt ved 3 mnd.

Skrevet

Har vært MANGE spørsmål om dette før. Og jeg sier det samme nå som til de andre. Det er en grunn til at man har gått fra å si at man kan starte med fast føde tidligst ved 3mnd til 4mnd. Og som det er poengtert over her kommer det av at tarmene ikke er modne ennå. Du risikerer magevondt og økt sjanse for å utvikle matvare intoleranse. I tillegg er det mange som ikke sover bedre av grøt, har hørt at det er ca 50%. Men hvorvidt du skal prøve med grøt er til sist opp til deg, men jeg ville nok ha snakket med HS først.

Skrevet

Nei, hvis man har sånn passe vett i skallen selv og føler det eneste riktige er å begynne med grøt, så ville jeg IKKE spurt hs først. Det ville være like dumt som å spørre f.eks. deg Huldretussa, for ingen andre enn mamma'n kjenner sitt eget barn godt nok til å kunne svare på dette!

Jeg er så absolutt en oppegående, flink mamma som kjenner babyen min og hennes behov, og jeg spør ikke helsesøster om lov til noe som helst. Det ville vært nedverdigende om noen andre skulle fortalt meg hva og hvordan jeg skal gjøre det ift. jenta mi.

Jeg begynte med tynn velling da hun var 3,5 mnd fordi hun både hadde flaskenekt og puppenekt, og hun spiste mye mer da hun fikk mat av skje! Først nå, når hun er 5 mnd og får 3 måltider med fast føde og ett melkemåltid, ser jeg at hun trives mye bedre (fordi hun er mett), og vurderer å begynne med litt fast føde til det fjerde måltidet også ettersom hun drikker så lite mme da.

Lytt til deg selv!! Med mindre det er spørsmål om helsa til babyen eller lignende. Trenger ikke fagfolk for å fortelle om du bør begynne med tynn velling før 4 mnd. Føler du at du må, så prøver du. Funker det ikke, stopper du.

Skrevet

For all del siljemor. Men jeg har ikke utdannelsen og erfaringen som helsesøster har. Jeg vet at hun har kunnskaper som jeg ikke har. Det er jo slik at barnets tarmer er umodne før 4 mnd. Tidlig innføring av fast føde KAN føre til matallergier, og det tar ikke jeg sjansen på med mitt barn hvertfall.Skal satse på fullamming i 6 mnd. Fordi jeg har lest hva fagfolk sier om emnet.

Skrevet

Ja, hvis du misforstår så lett som det der, så skjønner jeg godt du spør andre til råds, hehe!

Selvfølgelig skal man ikke gjøre noe som ikke er anbefalt bare fordi man vil det! Var jo overhodet ikke det jeg skrev heller da. Hvis babyen konstant er sulten og ikke vil eller ikke kan spise seg mett på bare melk, så er det selvsagt bedre å gi litt grøt enn å la babyen gå sulten. Hadde noen bedt meg gi vesla mi mindre mat, fordi de utifra deres synspunkt og erfaring ikke anbefalte det, hadde jeg bedt dem ryke og reise.

Alle barn er forskjellige, du vet det? Klart alle gjerne skulle fullammet i 6 mnd om de kunne det, men for noen mødre og/eller babyer funker ikke det!

..Uff... nå kjenner jeg jeg er i "lett-provosert-modus" her! hehe

men jeg mener det jeg sier da, selv om dette kanskje ble litt vel bastant!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...