Gå til innhold

4 mnd - når legges de til kvelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på når dere legger deres små for kvelden, og da også hvor lenge de sover og når de da evt. får "nattmat"?

Her legges ikke minsten før rundt 10-11, får mat rundt 4-5 og sover til sånn 8-9! Begynner å tenke på at det kanskje kan være greit å legge han litt tidligere? Problemet er vel da at det muligens blir ett måltid til på natten da... veldig usikker...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenta vår er 3,5 mnd. og legger seg som regel rundt kl. ni (i dag før halv ni, så vi får se hvordan det utvikler seg). Så spiser hun en gang etter midnatt 1-2 og en gang 4-5 og så 7-8. Hun la seg i 23-tiden en god stund, men har nå begynt å bli veldig trøtt allerede før kl. 20 så vi måtte begynne å legge henne før. Bakdelen er at vi da har gått fra ett til to nattmåltider - det hjelper ikke å vekke henne for et ekstra måltid før vi legger oss heller. Skulle gjerne snudd litt på det, men det er deilig å ha litt mer kveld for seg selv også.

Skrevet

ja jeg også har da begynt å tenke litt på den kvelden for seg selv:) huff...er ikke enkelt! Minsten her også er jo da ofte veldig trøtt på kvelden, så blir jo litt sutring også! men nå er ikke han våken særlig mer enn ca 1 1/2 - 2 timer i slengen på dagtid da! På kvelden blir d jo ofte litt lenger, så ikke så rart kanskje d blir litt sutring da...

Skrevet

Sant nok, jenta vår er også våken lengre i strekk på kvelden. Men etter at hun begynte å legge seg tidliger er hun også mer våken på dagen. Hun har gjerne en kort lur (30-45 min) i 10-tiden, så sover hun et par timer på trilletur litt senere (litt avhengig av hvor lenge vi er ute), og så gjern et par små lurer rundt kl. 17 og kl. 19. Men da maks 20 min. Før sov hun en masse smålurer og var våken kanskje en times tid innimellom.

Skrevet

hmmm....egentlig så er de lurene på dagen ganske greie! har vel sånn ca 3 lurer, med litt variert varighet! alt fra 45 min til 3 timer! Er jo selvfølgelig dager hvor det kan være flere enn tre lurer og da også kortere, men syns i det siste det har gått ganske greit! Får se litt hva vi gjør... går jo an å prøve å legge tidligere å se åssen d blir da:)

Skrevet

Vesla her sovner mellom åtte og ni og da sover hun til mellom seks og åtte. Slutta tidlig med nattmåltidene.

Tidligere sovna hun også i 10-tida og sov til ca 9. Men vi fikk henne til å sovne litt tidligere.

Skrevet

Her legger vi lillegutt mellom 20-20.30 og da sover han faktisk til et sted mellom 06-07.30...Ja vi er heldige;-)

Ellers sover han ca 45 min rundt 9-10 0g 2 timer rundt 12 og ellers varierer små lurene frem til 19.

Han er 4 mnd i dag!

Skrevet

Mini er 4 snart 4mnd, legger seg kl 19 hver kveld. Har lagt seg så tidlig siden han var 2 mnd faktisk. Vi begynte å legge han kl21 så tidligere og tidligere. i løpet av natta må jeg amme han 2 ganger.

Han våkner kl 8 hver morgen, sover ca 1 t fra 9-10, så 2-3 lurer til i løpet av dagen. Siste lur senest kl17.

Han er kjempe flink, minien vår:)

Skrevet

Jeg er kjempe heldig merker jeg. Minsten er 2 1/2 mnd, legger seg halv syv (umulig å holde han våken lengre) så våkner han mellom 3 og 4 for mat og kl8 igjen. Han ligger i senga til halv ni da elstemann skal kjøres i bhg. Så sovner han igjen mellom ni og halv ti og sover til mellom 1 og to. Har en eller to lurer til før kvelden, som regel bare en og ikke så lenge, under en time. Er fantastisk å ha hele kvelden for seg selv når begge ungene sover. Så har jeg pause midt på dagen fra 12 til 1 eller 2 da begge sover. HAr masse overskudd og to barn på under to år. Kan ikke klage merker jeg.

Skrevet

legger seg klokka 7 hver kveld slokner som et lys helt av seg selv :) får mat 2 ganger om natta...føler ting har falt på plass av seg selv..godt å få rutiner på plass når de er blitt såpass store :) herlig med tid for seg sjøl også..

Skrevet

Jeg legger begge mine jenter samtidig. Ei på 4 mnd og ei på snart 4 år- Vi starter med stellet klokken syv og så sovner de gjerne rundt halv åtte.

Ho minste hender det at må opp og gi mat på natten, ellers så står vi opp i syv tiden.

Skrevet

Vidunderbarn dere har da, som spiser så lite på natta! Min gutt spiser hver tredje time om natta han. Men sovner heldigvis greit etterpå i det minste..

Skrevet

Min gutt tar ikke natta før ca kl tolv! Han spiser 2-3 ganger i løpet av natta, og står opp ca kl åtte.

Skrevet

Jenta vår på 4 mnd sovner ca kl. 18.30 og sover til 2-3 på natten. Et lite måltid og sovner raskt. Så er d mating igjen i 5-6 tiden, og så står vi opp rundt kl 08.00.

Skrevet

Vi har nå fått veldig gode rutiner på gutten vår som er 4 mnd om 1 uke. Vi har prøvd å holde han litt mer våken i løpet av dagen, og da funnet ut når det er passelig å legge han (når han begynner å bli trøtt).

Dagen starter ca 07:45. Han får mat 8:30.

Legger seg rundt 10-tiden og sover alt fra 1 til 2,5 timer, kommer an på om vi er ute og går tur eller bare er hjemme. Sover som regel lenger hvis vi går tur.

Spiser igjen kl. 12:30 og er våken til han begynner å bli trøtt ved 14/14:30-tiden. Sover da som regel alt fra 1-2 timer.

Mat kl. 16:30 igjen. Og begynner å bli trøtt rundt 18-tiden. Sover da alt fra 1-2 timer til han skal ha mat for siste gang kl. 20:30.

Så legger han seg rundt 21:30 og sover faktisk hele natten igjennom helt til ca 7:45 igjen.

Skikkelig rutine dette her, hehe. Men jeg prøver å ikke ha rutiner i alt, som f.eks. hva vi gjør når han er våken. Da prøver jeg å bytte på hva vi gjør dag for dag så ikke alt skal være rutine og bli kjedelig for han.

Skrevet

her begynner kveldsstellet for storebror på 3 og lillebror på 4,5mnd kl 19, storebrpr er i seng og sover til halv åtte, så er det lillebror sin tur. Avogtil tutler klokken mot åtte halv ni.

Han sover IKKE natten igjennom, våkner hver time og spiser hver 2 time. Dagen begynner kl 07-0730, sammen med storebror.

Skrevet

Vi har hatt samme rutine siden hun var ca. 3 mndr.; i seng ca kl.21-2130 og da sover hun i ett til ca.06-0730.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...