anema80 Skrevet 20. oktober 2008 #1 Del Skrevet 20. oktober 2008 Jeg er i uke 28 og er enda i full jobb. Var sykemeldt 7 uker i begynnelsen av svangerskapet pga kvalme. I den siste tiden har jeg sovet svært lite, fordi bebisen er aktiv på nettene. Han har vært aktiv før, men nå merker jeg sparkene og bevegelsene bedre. I tillegg er det fullt kjør på jobb, og jeg merker at jeg ikke får med meg informasjon like lett som før. enten svikter konsentrasjonen fordi jeg er trøtt, eller så er det sånn at gravide blir litt "dummere". Eller kan det være at jeg har fått påvist jernmangel at ting går litt tregere? Jeg opplever i hvertfall mange situasjoner både i jobb og privat som er litt pinlige.. Og jeg blir lei meg på grunn av dette og frustert. Jeg glemmer ting som er sagt, jeg klarer ikke følge med på det som blir sagt, og jeg klarer ikke formulere meg lenger, fordi jeg glemmer underveis. jeg jobber forresten i en kunnskapsbedrift. Nå lurer jeg litt på om jeg skal be om tilrettelegging på jobb. Jeg har hørt at jobben kan tilpasse i forhold til arbeidstid. At man kan ha kortere dager. Men jeg har også lurt på å snakke med legen om sykemelding, selv om det føles ut som et nederlag. Er det noen som har lignende erfaringer og noen gode råd som de vil dele med meg? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138944178-tilrettelegging-p%C3%A5-jobb/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
<3 O&O <3 Skrevet 20. oktober 2008 #2 Del Skrevet 20. oktober 2008 Jeg er 30+2 i dag. jeg har også merket at både konsentrasjon og hukommelsen har blitt så til de grader dårligere. Jeg er helt sikker på at det er pga at jeg er sliten og sover dårlig... jeg er også i full jobb. de siste tre dagene har jeg jobbet tilsammen 27 timer og holder på å gå i dørken kjennes det ut som.. men det er pga at sjefen er sykemeldt pga syk barn, og at en av mine medarbeidere også er sykemeldt. Jeg vurderer sterkt å ta ut sykemelding snart, for det går bare ikke lengre. jobber på butikk så det er veldig liten rom for tilrettelegging osv. Ikke se på sykemelding som et nederlag!!! Jeg gjør akkurat det samme, men nå har jeg begynt å se mine begrensninger og at jeg er ikke "superwoman". Vi må bare begynne å tenke litt på oss selv og den lille vi har i magen:) prat med jobben din om tilrettelegging osv, men om du får kortere dager, får du ikke mindre lønn da? kanskje det hadde vært lurere å spørre legen om kanskje halv sykemelding eller noe om du ikke vil ha hundre prosent sykemelding, for da får du jo penger for de timene du i utgangspunktet skulle jobbet. Huff, innlegget mitt ble visst bare rot, litt trøtt her jeg sitter. Lykke til i alle fall:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138944178-tilrettelegging-p%C3%A5-jobb/#findComment-138944411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anema80 Skrevet 20. oktober 2008 Forfatter #3 Del Skrevet 20. oktober 2008 Åh.. Det var en lettelse å høre at det er flere der ute som sliter med søvn og konsentrasjon. Synes ikke innlegget ditt var rotete i det hele tatt Jeg er veldig usikker på hvordan det er med lønn og kortere arbeidsdager., Det har jeg faktisk ikke tenkt over (så korttenkt er jeg!) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138944178-tilrettelegging-p%C3%A5-jobb/#findComment-138944625 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 21. oktober 2008 #4 Del Skrevet 21. oktober 2008 Man skal IKKE tape penger på å være sykemeldt, uansett..Det med kortere arbeidsdager kan det godt hende man taper litt på, for det trenger man jo ikke sykemelding til. Jeg jobber 50% men kommer ikke til å tape noe på det.. Deilig med kortere arbeidsdager, har noen dager der jeg bare jobber til 12 på formiddagen, et par få dager på 6 & 7 timer, også noen dager med fri. Synes det er ypperlig, og sjefen forsto meg godt da jeg sykemeldte meg, gradert da.. Så det er noe du bør vurdere. Det er IKKE et nederlag! Jeg var også sykemeldt i min 8 svangerskapsuke grunnet kvalme. Jeg var da borte i 3 uker. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138944178-tilrettelegging-p%C3%A5-jobb/#findComment-138946098 Del på andre sider Flere delingsvalg…
merethe28 Skrevet 21. oktober 2008 #5 Del Skrevet 21. oktober 2008 vil bare informer om at det er noe som heter for davngerskapspenger. det kan dere lese pm på nav sine internett sider. det er for friske gravide, der arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge eller omplassere deg i bedriften og det er fra ca svangerskaps uke 30. det kan du høre med lege om å få, det tvinger bedriften til å tilrettelegge. hvis det ikke er mulig kan dere vurdere graderte svangerskapspenger som jeg har, der nav betaler det jeg ikke jobber, jobber i dag 50%. hvis det ikke er mulig får dere svangerskapspenger helt fram til permisjon. hvis dere får en slik ordning havner dere ikke i sykemeldings statestikken:) for jeg er ikke syk! jeg er gravid.. jobber i butikk, står og går hele dagen, så jeg jobber 3 dager i uken kortere dager. prøv det jenter, å stå på krava, for de er pliktige til å tilrettelegge!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138944178-tilrettelegging-p%C3%A5-jobb/#findComment-138949521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mooch Skrevet 26. oktober 2008 #6 Del Skrevet 26. oktober 2008 Leste faktisk at gravide får evne til å huske som 60 åringer. Selv må jeg skrive ned alt, ellers er det glemt 5 minutter senere. Selv ting jeg synes er kjempe spennende. Hva med delvis sykemelding? Det er tungt å jobbe 100% i en hektisk jobb. Og det er ofte begrenset hvor mye det er mulig å tilrettelegge. Merket at så lenge jeg jobbet 100% så regnet alle med meg 100% (dvs 120%), men etter at jeg ble delvis sykemeldt - først 30% og nå 50% fra i morgen, så blir det mer naturlig å trappe ned. Jeg skal jobbe frem til jul og bruker nå tiden fremover til å avslutte mange ting før permisjonen. Tar ikke på meg nye ting og har sagt ifra at jeg ikke kan reise mer. Graviditeten er en kort tid av karrieren. Husk å ta litt vare på dere selv. Jeg synes faktisk det er bedre å sykemelde seg delvis litt før enn å bli 100% sykemeldt på dagen fordi kroppen sier stopp. Kommer også til å stille opp en del for jobben under permsjonen så jeg har ikke tenkt å ha dårlig samvittighet nå. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138944178-tilrettelegging-p%C3%A5-jobb/#findComment-138982848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pappalille Skrevet 26. oktober 2008 #7 Del Skrevet 26. oktober 2008 Jeg sier selv at jeg lider av svangerskapsindusert hjernesvinn. Jeg er distré og rotete, hvilket er så ulikt meg atte fy, og jeg husker ingenting! Det er kanskje ikke så rart? Mye som skjer med kroppen og sinnet vårt nå. Vi har masse å tenke på som ikke bare føyer seg inn i rekken av dagligdagse ting, og man er ofte trøtt og sliten. Jeg må snart gjøre som Kelly Bundy; skrive navnet mitt inn i høyrehånda, da husker jeg både navnet mitt og hva som er høyre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138944178-tilrettelegging-p%C3%A5-jobb/#findComment-138985178 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. oktober 2008 #8 Del Skrevet 26. oktober 2008 Jeg ville ikke hatt perm uten lønn (er det det du mener med kortere dager?), men fått gradert/aktiv sykemelding. Da er det jo ingen som taper på det. Er jo sykemeldingsgrunnlag det, dersom svangerskapet gjør at du ikke makter å jobbe fullt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138944178-tilrettelegging-p%C3%A5-jobb/#findComment-138985216 Del på andre sider Flere delingsvalg…
anema80 Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #9 Del Skrevet 27. oktober 2008 Tror det stemmer veldig bra at vi får hukommelse som en 60 åring Og sikkert helt naturlig, siden vi biologisk skal fokusere på andre ting. leser på bim om redebygging.. hehe.. Tenker også at delvis sykemelding kan være det beste. Var borte fra jobb for noen dager siden, og da får vi et egenmeldingsskjema som skal fylles ut. Der sto det om det var forhold på jobben som gjorde at jeg var borte fra jobb. Først tenkte jeg å krysse ja, for det var et punkt om det var noe jobben kunne gjøre i forhold til tilrettelegging, blant annet var arbeidstid nevnt.. men så begynte jeg å tenke at det kanskje ville bety at jeg måtte redusere stilling og lønn, så da krysset jeg av på nei istedet. Leser jo her om svangerskapspenger da, så nå ser jeg jo at jeg ikke skulle tenkt for mye på det! Men skal til legen snart uansett, vil ta det opp med henne da. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138944178-tilrettelegging-p%C3%A5-jobb/#findComment-138991770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Giinaღ Skrevet 29. oktober 2008 #10 Del Skrevet 29. oktober 2008 Jeg er selv i uke 28 og fortsatt i full jobb. Jeg jobber på kontor, så tror det er mange som glemmer at også vi kan bli slitne. Ikke fysisk selvsagt, men psykisk. Her holdes det et høyt tempo og det er ikke like lett å si fra om at jobben må tilrettelegge. Tenker litt sånn at når jeg er her må jeg yte og hvis jeg har fri/sykmeldt så har jeg fri. Var hos lege på kontroll for 2 uker siden. Snakket litt om kynnere og en stresset hverdag. Hun mente at jeg skulle snakke med jobben og KREVE at de skal tilrettelegge jobben og gi meg mindre å gjøre nå. Dette er noe vi gravide visstnok har krav på. Jeg klarer iallefall ikke å si det til sjefen min.... synes, som deg, at det er litt "nederlag". Altså,,,det har blitt så strengt å sykemelde gravide, så føles som man må "smøre på" en god del for å få delvis sykmelding. Jeg tenker at jeg skal forsøke å jobbe slik litt til, så får jeg heller gå tilbake til legen og si at jeg er sliten. Har også en liten krabat i magen som holder meg våken til langt på natt. Håper det ordner seg for deg iallefall. Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138944178-tilrettelegging-p%C3%A5-jobb/#findComment-139000137 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå