God gammel aargang - født Skrevet 20. oktober 2008 #1 Skrevet 20. oktober 2008 Erica er 9 mnd og blir ammet fire ganger i døgnet; tidlig morgen, kl. 10, kl. 14 og kl. 18. Vi sluttet med nattamming for ca. 1 mnd siden, da hun plutselig begynte å sove gjennom natta av seg selv. Jeg er i 50 % jobb, og på jobb pumper jeg kl. 10 og 14. Melkemengden har gått "drastisk" ned etter at jeg sluttet med nattamming, og ved pumping er det nå ca. 50-70 ml til sammen på begge bryst. De dagene jeg er hjemme har jeg forsøkt å amme oftere, men Erica er ikke særlig interessert i pupp lenger, annet enn morgen og kveld. Bør jeg gi mme i tillegg til morsmelken? Jeg synes 4 x 50-70 ml er litt lite... Hun får riktignok vann som tørstedrikk under måltidene, men likevel.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #3 Skrevet 27. oktober 2008 Vet ikke om dette hjelper; men mattilsynet anbefaler og heller starte med grøt i tilegg til morsmelk fra 4mnd alder istedet for mme... Så ser ingen grunn til at du skal gi mme, for hun spiser jo sikkert grøt osv i tillegg, så hun er jo mett!
God gammel aargang - født Skrevet 27. oktober 2008 Forfatter #4 Skrevet 27. oktober 2008 Ja, hun spiser brød, 2xgrøt + middag hver dag, så mett er hun. Men jeg er likevel redd for at hun får i seg for lite væske. Og melka inneholder jo næring også... Jeg ser at Nan anbefaler 200-250 ml fire ganger daglig, og det er jo mye mer enn det Erica drikker tilsammen av mm og vann.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2008 #5 Skrevet 29. oktober 2008 Ville aldri stolt på Nan, Nestle, Hipp eller andre merker når det gjelder slike ting. Ville kun stolt på Helsedirektoratet/Mattilsynet. Fant dette i en bok du får gratis på Helsestasjonen som heter: Mat for spebarnet. Av Helsedirektoratet. "Barn trenger forholdsvis mer væske en voksne. De bør derfor ofte få noe å drikke. Vær nøye med hva slags drikke du gir barnet. Husk at tørste barn trenger væske, ikke ekstra næring. Vann er derfor det beste alternativet ved tørste. Når barnet fyller 6 mnd, kan det vanligvis begynne å drikke noe av kopp. Hvis barnet ikke kan drikke av kopp, bruk flaske. Unngå saft, juice eller nektar på tåteflaske, det kan være uheldig for tennene. De som får mye morsmelk, blir gjerne ikke så tørste fordi de får dekket sitt væskebehov gjennom morsmelken." Så jeg vil da tro at det hun ikke får dekket av væske gjennom morsmelken, må du erstatte med vann... Ta med deg det heftet neste gang du er på helsestasjonen, står masse bra der...
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2008 #6 Skrevet 29. oktober 2008 Det kommer mer melk ut av puppen når babyen suger, enn når du pumper. Så hun får nok i seg mer enn 57-70 ml når du ammer :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå