Gå til innhold

Nevrologisk utredning? Hva innebærer det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min er under utredning med tanke på ADHD eller ADD, og vi har så langt vært til intervjuer, fylt ut spørreskjemaer, og tatt en del tester. Psykologen er usikker. Nå skal vi til nevlogisk utredning, der han skal testes med "ledninger på hodet" eller noe sånt. Lurer så fælt på hva det egentlig innebærer. Kan de "se" på hjernen om han har adhd?

Blir kjempeglad hvis noen kan fortelle meg mer om dette!

Videoannonse
Annonse
Gjest Trollbundet
Skrevet

Er det ikke hjerteprøve han skal gjennom da?? Det gjorde jeg hos fastlegen før jeg skulle på voksenpsykiatrien! Da sjekker man hvor fort hjertet slår vist jeg ikke forstod det helt feil.

Skrevet

Jeg vet vel mest om voksenutredning, er kanskje annerledes med barn. Den nevrologiske utredningen jeg skal gjennomgå består av haugevis med tester, hvor man får kartlagt hvor man ligger ift gjennomsnittet av befolkningen hva gjelder evner innen ulike felt, som hukommelse, figurforståelse, språk, aritmetikk mener jeg det heter (???), i hvert fall dette med matteforståelse, logiske evner og sikkert mye, mye mer.

Noen går også gjennom en qeeg-test, som jeg tror er slik at man sjekker hvordan personen takler forstyrrelser i form av lyd, lys osv, samtidig som han eller hun skal utføre oppgaver.

Med barn kan det tenkes at motorikk også blir testet?

Jeg vet som sagt ikke så mye om dette, men tror noe av dette inngår i utredningen, i hvert fall.

Hjerteprøve, eller ekg, er nok mest i forbindelse med medisinering, for å se om det er forsvarlig å gi ritalin. Har nok ikke noe med å finne ut om man har adhd å gjøre, tror jeg.

Skrevet

Nevrologisk utredning (EEG) er en del av ADHD-utredningen for å utelukke andre sjukdommer, som for eksempel epilepsi. Da skal barnet møte umedisinert på sjukehuset og de fester elektroder til hodet med en slags klissete masse. Det gjør ikke vondt. Deretter skal barnet ligge heilt rolig noen minutter mens hjerneaktiviteten blir registrert via elektrodene. Det blir også satt på blinkende lys (tror jeg det var) for å registrere hvordan hjernen reagerer på det. Den største utfordringen var jo å få en umedisinert unge til å ligge heilt rolig med de greiene på hodet. Det er ikke akkurat noen enkel match for de med adhd. Men vi kom da i mål.

Gjest Trollbundet
Skrevet

Epilepsi?? Kan vel ikke gi adhd symptomer det??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...