Mamacita og Sebastian:) Skrevet 20. oktober 2008 #1 Skrevet 20. oktober 2008 Hvor mye og hvor ofte gir dere? Har prøvd meg på kolikk debatten men ingen der på noen dager--
BEA-77 Skrevet 20. oktober 2008 #2 Skrevet 20. oktober 2008 Vi gav flaske og blandet fennikkelte i alle flaskene. Tror vi ga 5 ml pr. flaske.
Nr 3 underveis Skrevet 20. oktober 2008 #3 Skrevet 20. oktober 2008 Hei. Her er jenta mi nesten 8 mnd. Men hun fär fenikkelte fra HIPP til kveldsgröten, sä hun ikke skal väre plaget av luftsmerter. Har hört at det holder med 20-30 ml. Jeg ville gitt det när h*n har vondt i magen. Hos oss er det störste problemet kvelden, for da skal hun sove, men väkner av innestengte rap. Ellers gir vi det ogsä hvis hun har vondt i magen. Lykke til, og häper h*n fär det bedre.
BEA-77 Skrevet 20. oktober 2008 #4 Skrevet 20. oktober 2008 Glemte å si at gutten vår hadde kollikk og at vi ble anbefalt å gjøre det sånn på sykehuset. Tror vi sluttet med fennikkelte når han var ca 5 mnd.
Mamma til 2 gutter(01 og 08)<3 Skrevet 20. oktober 2008 #5 Skrevet 20. oktober 2008 Hvor får jeg kjøpt det?.Kan det brukes til en nyfødt?.Har en gutt på 11 dager som gråter og promper hele tiden.Mye luft i magen
AS og lillemor=) Skrevet 21. oktober 2008 #6 Skrevet 21. oktober 2008 Hei. Vi ga jenta vår det fra hun var noen få uker, og til hun var 1,5 mnd. Hun fikk da 2-5 ml på sprøyte før alle måltidene. Gjorde underverker for henne. Kjøpte det på helsekosten. Kokte opp en gang per døgn og hadde det stående i kjøleskapet mellom måltidene. Målte det opp i sprøyter, slik at vi bare kunne ta ut en sprøyte, ha i vannbad en liten stund og så gi henne. Var effektivt=) Du må kanskje høre med hs ang dosering, eller se det ann=) Lykke til=)
Mamma til 2 gutter(01 og 08)<3 Skrevet 21. oktober 2008 #7 Skrevet 21. oktober 2008 Kansje dem selger det på apoteket også?.Er amme te det samme?
temine Skrevet 21. oktober 2008 #8 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg har tenkt å begynne i dag. Knerten min gråter ikke så mye, men trykker en del, og kan komme med ett hyl like før han slipper en promp. Sliter og med å få opp rap, så samler seg en del luft i magen hans. Han svelger nemlig MYE luft under amming. Noen som har noen tips til å få han til å slutte med det?? Helsesøster sa 1 liter vann, 1 ts fenikkelte, trekk i 5 minutter og sett i kjøleskap. Gi 2,5-5 ml før hvert måltid. Jeg kommer nok til å gi med en engangssprøyte. Begynner med 2,5 ml og øker på om jeg ser det trengs. Hadde kolikkbaby sist, og hver gang lille gir fra seg ett lite skrik får jeg frysninger nedover ryggen. Er så redd for at det skal skje denne gang og, var virkelig en slitsom periode.
Frk. Arwen Skrevet 21. oktober 2008 #9 Skrevet 21. oktober 2008 Hei hei :-) Ett tips som fungerer veldig bra her, er nettopp fenikkelte. Vi fikk tips om dette på nyfødt intensiv avd. Oppskrift: 1 teskje hele fenikkel (kjøpes på apotek) kokes med 2,5 dl vann. La koke i 2-5 min. La trekke i 2 min. Avkjøles. Siles og has på porsjonsglass (fint med eksempelvis avent sine plastbeger-fås på apoteket) Porsjoner ut og frys ned noen beger i tillegg til det ene som du oppbevarer i kjøleskap. Skal oppbevares kjølig - og er da holdbar i 2 døgn. Gi 2,5 ml før hvert måltid. Vi bruker en ekstra flaskesmokk til matingen - føler det var enklere enn sprøyte. Håper det kan hjelpe deg :-) Lykke til!
Mamma til 2 gutter(01 og 08)<3 Skrevet 21. oktober 2008 #10 Skrevet 21. oktober 2008 Dem hadde ikke fennikkelte på apotek 1 her i Trondheim.Må vel prøve helsekost da?
BEA-77 Skrevet 21. oktober 2008 #11 Skrevet 21. oktober 2008 Vi kjøpte det på helsekost. Tror merket heter Kloster og er i en mørkegrønn papirpose. Vi fikk beskjed på sykehuset om at det var best å bruke slike hele korn, som skal knuses i morter og has i tesil og trekkes i vann. Oppskrift står på pakken. Vi oppbevarte i et døgn i kjøleskapet og gav det i sprøyte, eller blandet i flasken, da han begynte med det. Det fungerte veldig bra hos oss og også for en nabo der babyen hadde kolikk.
Mamma til 2 gutter(01 og 08)<3 Skrevet 21. oktober 2008 #12 Skrevet 21. oktober 2008 Takk Får stikke innom en helsekost i morgen da :-)
temine Skrevet 21. oktober 2008 #13 Skrevet 21. oktober 2008 Hadde det ikke på helsekost eller apotek her heller, men matbutikken hadde. Får kjøpt hele fenikkelfrø i krydderhylla, fungerer like godt som de man kjøper på apoteket. Har fått sin første dose min knert nå. Noen som vet hvor lang tid det tar før vi kan merke noen bedring?
Gjest Skrevet 21. oktober 2008 #14 Skrevet 21. oktober 2008 Vesla her får tre te-skjeer i hver flaske. Fiser som bare det hehe
Frk. Arwen Skrevet 21. oktober 2008 #15 Skrevet 21. oktober 2008 Ikke alle apotek som har det - men de har det på solsiden :-)
Mamacita og Sebastian:) Skrevet 21. oktober 2008 Forfatter #16 Skrevet 21. oktober 2008 Jeg har merket at min er bedre:) Men...vi gir i tåteflaske og ca 30-40 ml....med sukker i... Er det helt feil?? har merket at han har det såååå mye bedre. Han har ikke grått på noen dager! Jamret seg ja..men ikke grått...og vi gir han minifom i tillegg. Gjør vi helt feil nå?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå