Gå til innhold

Hva har jeg krav på som gravid student

m@msi

Anbefalte innlegg

Jeg er fulltidsstudent på bachelornivå, er i gang med 2.året nå.

Jeg planlegger å bli gravid slik at termin blir sommeren-09 en gang ; ) slik at jeg går ferdig 2.året.

Hva har jeg krav på av penger? fra NAV og lånekassen. Jeg mottar stipend og lån fra lånekassen per d.d. ca 6000 kr per mnd. Samboeren min tjener ca 400 000 per år. Er det av betydning for pengene jeg har krav på?

Fortsetter under...

samboeren din kan ta perm, så lenge ikke du gjør det samtidig. Hvordan du skal gjøre det i praksis må du snakke med nav og lånekassen om.

samboeren din sin inntekt har ikke noen ting å si på hva du får utbetalt fra nav og lånekassen, det eneste er at du ikke får er forsørger stipend fra lånekassen (det er på maksimalt ca 1200, mulig du får noe- men den synker i takt med hvor mye samboeren din tjener)

Hei. Jeg går tredje året av en bachelorutdanning, og har selv født et barn i slutten av mai det andre året i utdanningen. Rakk akkurat å bli ferdig med eksamnene det semesteret =)

Du har krav på engangstønad (ca 34.000 kr) og fullt fødselstipend (ca 89.000 kr totalt). I tillegg kan samboeren din få fedrekvoten med full lønn i inntil 6 uker. Men da må du skrive det i søknaden til lånekassen.

Lånekassen har bra ordningen for gravide studenter, MEN kan være trege til å behandle søknaden om det ikke gjøres helt nøyaktig. Send en søknad for fødselstipend slik som det står på lanekassen.no. (Merk deg at dette er bare for sommermånedene) og så må du fylle ut en helt vanlig søknad om fullt stipend og lån for det året du skal ha permisjon, som om du skulle studert. Litt knot å finne ut av selv... Lykke til!

Fra NAVs sider:

Når har far rett til fedrekvote?

* Det er en forutsetning at både mor og far har rett til foreldrepenger (har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene).

* Mor må ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en 50 prosent stilling eller mer.

Annonse

når man er fulltidsstudent så har man en studiebelasting på 60 stp i året, altså 30 stp i terminen.

NTNU er kjempesvært og du finner helt sikkert et studie som ikke har obligatoriske innleveringer.

men hvis du skal være hjemme det året, så søker du selfølgelig permisjon- du er da fritatt fra obligatoriske innleveringer.

jeg har termin i februar og fikk brosjyre fra lånekassen om det å få barn i løpet av studiene.

der står det at far kan få foreldrepenger men at dette vil gå utover fødselstipendet.hvor står det at man kan få fødselstipend og gradert foreldrepermisjon samtidig?

håper du har rett!!!:) må ha misforstått brosjyren hvis ikke.

jeg vil studere og få fødselstipend mens far kan være hjemme med junior på gradert stilling,men skal vel noe til for at det kan gå.

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...