Gå til innhold

PCO....men har jeg PCOS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk diagnosen PCO i prøverørsperioden. Etter hva jeg har skjønt så får jeg uregelmessige sykluser som gjør det vanskelig å finne eggløsning. Kan ikke la være å gruble over om jeg har PCOS etter å ha lest symptomene der. Har lang syklus, uregelmessig eggløsning, voldsomme svingninger i blodsukkeret som igjen fører til rask overvekt/ jojo-slanking, kronisk deprimert som tyder på hormonsvingninger, kraftig hårvekst. Hadde også en SA for et år siden, som kan ha vært forårsaket av blodsukkeret kanskje....vet ikke.

Hvordan kan dette behandles? Hjelper det med diabetesmedisiner? Hvordan kvitte seg med disse urettferdige hormonforstyrrelsene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei du!

Jeg har også PCOS og har hatt diagnosen i over 10 år. Jeg vil nok si at hvis du har de symptomene du nevner i innlegget ditt så har du nok PCOS. "Kun" PCO har du hvis du "bare" har disse cystene på eggstokkene. Men det vil jo også kunne føre til ustabile sykluser og manglende EL. Du skriver at du hadde en SA for et år siden, vi med PCOS har dessverre større risiko for å miste, men årsaken skal ligge i eggkvaliteten. Vi produserer faktis flere egg enn "friske", men kvaliteten på disse kan være heller dårlig og derfor mister vi.

Når det gjelder behandling strides de lærde her, noen mener at diabetsmedisin Metformin kan være god effekt for å stabilisere vekta og dermed få stabile sykluser. Men de fleste er vel enige om at et sunt og variert kosthold, morsjon og vektreduksjon om du er overvektig kan være med må å minske symptomene. Dette ga god effekt på meg, gikk ned 12 kg, ble gravid, men mistet dessverre.. Men har tro på at det er det som gjelder. Dette er dessverre en varig tilstand men du kan påvirke symptomene selv med det jeg nevner overfor her.

Du får ha lykke til!

Skrevet

Er det slik at vi produserer flere egg enn "friske" når man har bare PCO, eller gjelder dette kun PCOS?

Fra nå av skal jeg spise lavkarbo og trene! (Når jeg mistet hadde jeg gått ned i vekt og var i toppform, trente masse)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...