Anonym bruker Skrevet 20. oktober 2008 #1 Del Skrevet 20. oktober 2008 Jeg gruer meg noe sinnsykt til fødselen. Har født en gang før - noe som ikke var noen positiv opplevelse. Følte at de på føden da tok det alvorlig, men på ettersamtale (med annen jordmor) ble det bagatelisert. Det tok bortimot et år etter forrige fødsel før jeg i det hele tatt klarte å snakke om fødselen uten å begynne å gråte... Syns det var så grusomt og er nå livredd for at denne fødselen skal bli lik den forrige. Kan jo si at forrige fødsel tok veldig lang tid og den redselen som kom til meg med følelsen at "dette kan ikke ende godt" det sitter så vanvittig i. Orker ikke komme inn på detaljer om fødselen, men jeg hadde bestemt meg for å ikke få flere barn. Så ble jeg gravid ved et "uhell".... Noe som jeg egentlig er glad for, for da trenger jeg ikke ta valget om jeg skal ha flere barn osv. Det valget ble tatt for meg om dere skjønner.. Nå begynner fødselen og nærme seg og jeg har hele tiden stengt ute tanken på fødsel. Men jeg vet jo at jeg må forholde meg til det... Tok mot til meg og prøvde snakke med jordmor om min forrige fødsel, men det var det ikke mye hjelp i. Hun bare sa at det gjaldt å puste riktig...! Akkurat som om det er noe råd når jeg er så redd som jeg er.... Etter mye tenking og vurdering ringte jeg føden for å høre om det var mulig å komme dit for samtale. Og der var det en annen tone en hos jordmor ja. Selvfølgelig skulle jeg få komme på samtale, de skulle sette opp god tid slik at vi fikk snakket gjennom redselen min. Ble det behov kunne jeg komme flere ganger. Nå er jeg så glad for at jeg torde ringe, føler iallefall at jeg ble tatt alvorlig. Skal bli så godt å få snakke med noen om hva det er jeg er så redd for... Tror om jeg ikke får snakket meg ut av dette så blir fødselen ille pga det jeg bærer med meg fra forrige gang. Tror jeg kommer til å spenne meg fullstendig.. Dette ble veldig langt, men er det noen av dere som har vært på en slik samtale på føden før fødsel? Lurer litt på om de går gjennom forrige fødsel osv.? Hjalp det dere? Håper noen kan svare.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138939380-noen-som-har-hatt-f%C3%B8de-samtale-p%C3%A5-f%C3%B8den-f%C3%B8r-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma til tre? Skrevet 20. oktober 2008 #2 Del Skrevet 20. oktober 2008 Jeg har vært på en sånn samtale, skal på en ny om et par uker. Vet ikke om de har noe standar opplegg. Men vi snakket ikke noe om fødselen som skal komme, vi snakket bare om de opplevelsene jeg har hatt med sykehus. Og om masse annet når jeg ikke fikk til å si noe... Jeg har ikke født før men har en del dårlige opplevelser på sykehus og med leger bak meg. Jeg hadde med meg mannen min, og det var bra for da kunne han "oversette" mine svar på et ord til setninger som kunne forstås av andre. Var letter utover i samtalen, jordmora brukte masse tid på å gi meg trygghet ( snakk om litt andre ting). Syntes ikke det var noe gøy, kan heller ikke si at det var en fantastisk opplevelse, men det var godt å få snakket med noen som forsøkte å forstå og satte ting i sammenheng for meg. Lykke til:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138939380-noen-som-har-hatt-f%C3%B8de-samtale-p%C3%A5-f%C3%B8den-f%C3%B8r-f%C3%B8dsel/#findComment-138941311 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. oktober 2008 #3 Del Skrevet 25. oktober 2008 Takk for svar. Jeg har valgt ikke ha med mannen min med. Håper ikke det er dumt.. Men jeg tror ikke han heller skjønner hvor vanskelig jeg syns dette er. Føler at ingen forstår at jeg syns dette er ille, alle bare snakker om hvor liten sjansen er for at jeg skal få samme type fødsel denne gangen og at jeg plager meg selv med å grue meg. Men det er jo ikke akkurat sånn at jeg velger å grue meg.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138939380-noen-som-har-hatt-f%C3%B8de-samtale-p%C3%A5-f%C3%B8den-f%C3%B8r-f%C3%B8dsel/#findComment-138978223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mooch Skrevet 26. oktober 2008 #4 Del Skrevet 26. oktober 2008 Jeg har vært til samtale på Riksen. Kom i gang med det veldig tidlig siden jeg visste at jeg trengte hjelp for å kunne ha et OK svangerskap. Hadde egentlig innstilt meg på å jobbe meg igjennom forrige fødselsopplevelse og føde vaginalt denne gangen, men etter noen samtaler var JM og jeg enige om at KS blir bedre siden de ikke kan garantere at det samme ikke skjer igjen. Møtte mye forståelse på riksen, men føler egentlig ikke at opplegget er profesjonelt og systematisk nok. Men; det som kan være lurt er å skrive ned din opplevelse av fødselen (bruk PC så slipper du tårevåt håndskrift) så kan du gi brevet til JM hvis du ikke klarer å snakke når du kommer dit. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138939380-noen-som-har-hatt-f%C3%B8de-samtale-p%C3%A5-f%C3%B8den-f%C3%B8r-f%C3%B8dsel/#findComment-138982196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2008 #5 Del Skrevet 27. oktober 2008 vettu at jeg er kjempeskuffa over haukeland sykehus, som sies å skulle være det beste stedet. Der er det kjempevanskelig å få komme inn å bli ivaretatt. De gir deg lege og undersøkelser for å sjekke at alt fysiologisk er bra, men mennesket i det hele glemmer de. Du blir sendt til ulike leger for hver gang, om du ikke ringer et par dager i forveien å sørger for evt flytte timen... og det må du gjøre noe ganger...for de forandrer turnus litt av og til. I tillegg synes jeg det er vanskelig å få med seg alle detaljene som blir fortalt etter undersøkelsen, slik at når du da er kommet hjem lurer du litt på hva som egentlig ble sagt. Ikke ett notat eller lignende har du. På journalen står det kun ul, se notat (som skal komme til jordmor) som bruker i allefall 3 uker til det ankommer henne, om det i det hele tatt gjør det. Er så forbannet på uttrykket "vi praktiserer ikke det her". Så til det å snakke om fødsel, forventnigner og ønsker og krav...hva hjelper det å prate når det er ny lege for hver gang og jeg ikke har ett bevis på at det vi har avtalt er skrevet ned et sted slik at neste lege kan si "ja, jeg ser du har fått en avtale på bla bla..." Er så frustrert... Det gir i allefall ingen trygghet. Og hadde det ikke vært for at jeg er sterk i de rette øyeblikkene hadde det ikke gått. Jeg må være min egen koordinator, som blir helt feil...har jo ingen myndighet what so ever...så da er det telefon samtaler hit og dit, henvisninger osv... Vettu. jeg savner litt involvering og ansvarstakelse!!! Det hadde gjort susen for min fødselsangst... DET var min utblåsning. OG den skal haukeland få når alt er over... de har nemlig ris og ros telefon... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138939380-noen-som-har-hatt-f%C3%B8de-samtale-p%C3%A5-f%C3%B8den-f%C3%B8r-f%C3%B8dsel/#findComment-138992356 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #6 Del Skrevet 28. oktober 2008 HI her. Nå har jeg vært på samtale på føden. Det ble en veldig positiv opplevelse. Jeg fikk snakke med overjordmor - var faktisk der i 1,5t. Vi gikk gjennom forrige fødsel og hun hadde ingen problemer med å skjønne at jeg gruet meg. Hun mente at det var valgene sykehuset jeg fødte på sist som hadde skyld i at fødselen ble som den ble og at den ikke hadde trengt bli sånn om de ikke hadde latt det trekke sånn ut. Det gjorde fantastisk godt bare og få en bekreftelse på at jeg faktisk har hatt en skikkelig vond fødselsopplevelse - det er ikke bare noe jeg føler. Så vi snakket masse om hvordan ting IKKE skulle gjøres denne gangen. Hun skulle legge inn ønskebrev på meg, slik at dette skulle bli fulgt opp. Bl.a lovte hun meg at jeg ikke skal bli liggende alene denne gangen. Hun skulle sørge for at jeg får en "egen jordmor" under fødsel slik at jeg får full oppfølging hele tiden. Forrige gang var jo bare jordmødrene innom og kikket til meg sånn innimellom... I tillegg skulle det ikke ventes lenge med smertelindring om det viser seg at jeg trenger det. Forrige gang ventet de for lenge og det var en av tingene som gjorde at fødselen tok så lang tid og ble så tøff. Jeg hadde jo ikke krefter igjen.. Ikke skulle de gi meg smertelindring som slår ut kropp og hode heller. Det var så godt å snakke med henne. Nå håper jeg bare at det hun sa stemmer. Men jeg følte meg trygg når jeg snakket med henne og hun hørte virkelig etter. Bare det og vite at forrige fødsel ikke ble sånn som den ble pga min kropp var godt og høre. Jeg gruer meg jo fortsatt, men ikke på langt nær sånn som jeg gjorde. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138939380-noen-som-har-hatt-f%C3%B8de-samtale-p%C3%A5-f%C3%B8den-f%C3%B8r-f%C3%B8dsel/#findComment-138995259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #7 Del Skrevet 28. oktober 2008 Hei, Jeg har nettopp vært igjennom min første fødsel. På forhånd var jeg veldig redd. Jeg fikk fantastisk oppfølgning både før og under selve fødselen. Fikk snakket med jordmor på sykehuset flere ganger før. Jeg fikk ordnet ønskebrev. Der ønsket jeg bla at jordmor ikke skulle forlate oss alene(meg og barnefar). Hvis ikke din jordmor tar deg på alvor så er det mulig å bytte. Husk det er din fødsel og du bestemmer hvordan du vil ha det, og det er deres jobb å legge alt til rette, hvis mulig. Jeg hadde i alle fall en fantastisk fødsels opplevelse! Har en skjønn gutt på 2 uker. Det håper jeg at du får denne gang, lykke til :-) Hilsen nybakt mamma Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138939380-noen-som-har-hatt-f%C3%B8de-samtale-p%C3%A5-f%C3%B8den-f%C3%B8r-f%C3%B8dsel/#findComment-138995416 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2008 #8 Del Skrevet 28. oktober 2008 Så fint at du sitter igjen med en god følelse etter å ha hatt samtale med jordmoren! Jeg har hatt noe av de samme opplevelsene, og vet at det virkelig føles bra å få en bekreftelse på at man har hatt en dårlig fødselsopplevelse - at det ikke bare er noe man "innbilder" seg selv. Vil bare si at jeg satt opp et ønskebrev før 2. fødsel, basert på hvordan jeg IKKE ville ha det etter hva jeg gikk gjennom på første fødsel. Jeg fødte for en uke siden. Jeg ble godt ivaretatt hele veien. Alle som var i kontakt med meg hadde lest brevet mitt og tok hensyn til alt som sto der. Det ble for meg en ganske fin opplevelse denne gangen, og jeg kjente meg trygg og ivaretatt hele veien - fra telefonkontakten før jeg kom inn, til innleggelse, fødsel og dagene på barsel etterpå. Jeg håper du vil føle det på samme måte. Ønsker deg lykke videre i svangerskapet og med fødselen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/138939380-noen-som-har-hatt-f%C3%B8de-samtale-p%C3%A5-f%C3%B8den-f%C3%B8r-f%C3%B8dsel/#findComment-138997772 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå